کد خبر: 1010889
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دو ماه بعد از تصدی پست نخست‌وزیری، هفته آینده به ایران و عربستان سفر می‌کند. به این ترتیب، نخست‌وزیر عراق اولین سفر خارجی خود را به دو کشور همسایه عراق انجام خواهد که در میانه بحث‌های حساس درباره نحوه تعامل او با نیرو‌های حشدالشعبی، اهمیت بالایی دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: شبکه «المیادین» دیروز از قول منابع آگاه گزارش کرد که «مصطفی الکاظمی» نخستین دور سفر منطقه‌ای خود را هفته آینده انجام خواهد داد. تلویزیون سعودی «الحدث» سفر الکاظمی به ریاض را تأیید کرده و گفته که او دو شنبه به ریاض سفر خواهد کرد. ظاهرا او قبل از سفر به ریاض، به تهران خواهد آمد. پیش از این پایگاه العربی الجدید ماه قبل گزارش کرده بود که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق قصد دارد اولین سفر دوره‌ای خود از زمان تصدی این پست را ماه ژوئن آغاز و در نخستین دور از سفر‌های خارجی خود به کشور‌های ایران، عربستان و امریکا سفر کند، ولی «گابریل صوما» مشاور رئیس‌جمهور امریکا در امور خاورمیانه دیروز گفت که ترامپ هنوز برنامه زمانی خاصی را برای دیدار با مصطفی الکاظمی به منظور بررسی تحولات اخیر خاورمیانه تعیین نکرده است. نخست‌وزیر عراق دیروز همزمان با خبری شدن سفرش به ایران، دستور داد نیرو‌های نظامی به مرز‌های این کشور با ایران اعزام شوند. در بیانیه‌ای که فرماندهی عملیات مشترک عراق صادر کرده، آمده است: «بنا به دستورات رئیس هیئت وزیران و فرماندهی کل نیرو‌های مسلح در خصوص تسلط کامل بر گذرگاه‌های مرزی و تأمین امنیت گمرکی و اعمال امنیت و قانون در آنجا، فرماندهی عملیات مشترک طرحی کامل را با هماهنگی هیئت گذرگاه‌های مرزی آماده کرده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: به فرماندهی عملیات بصره دستور داده شده بر گذرگاه شلمچه با جمهوری اسلامی ایران و نیز گذرگاه صفوان با دولت کویت مسلط شود، همچنان که به فرماندهی نیروی دریایی دستور داده شده بر گذرگاه‌های دریایی در بندر ام‌القصر شمالی، مرکزی و جنوبی مسلط شوند. در این بیانیه همچنین آمده است: این اقدامات در چارچوب اعمال امنیت و اجرای قانون در این گذرگاه‌ها و تعامل مستقیم با هرگونه اقدامی مخالف قانون و یا نیز تجاوزی، هرچند هر طرفی که در پشت آن باشد، صورت می‌گیرد. همزمان، «طالب الموسوی» فرمانده عملیات حشدالشعبی در استان «دیالی» گفته که مرحله چهارم از عملیات بزرگ «ابطال العراق» که در استان دیالی در حال انجام است، شامل کل مناطق جغرافیایی این استان می‌شود و به نتایج مهمی در پیگرد بقایای داعش دست یافته است. به گزارش پایگاه خبری «موازین نیوز»، عراق از شنبه گذشته چهارمین مرحله از عملیات ابطال‌العراق را برای پاکسازی استان دیالی به خصوص خط مرزی شرق این کشور با ایران آغاز کرده است. الموسوی در بیانیه‌ای گفت: «مرحله چهارم عملیات ابطال العراق- نصرالسیاده که در یازدهم جولای (شنبه گذشته) آغاز شده است به نتایج بزرگ و مهمی در پیگرد عناصر داعش دست یافت و فرماندهی عملیات دیالی سازمان حشدالشعبی برنامه محوله خود را در چارچوب این عملیات به بهترین نحو ممکن انجام داد.»

۲ دستور کار روی میزه مذاکرات

جزئیاتی از دستور کار سفر الکاظمی به ایران اعلام نشده، ولی احتمالاً تسویه بخشی از بدهی‌های عراق به ایران و همچنین تبادل‌نظر درباره چارچوب خروج نیرو‌های امریکا از عراق، دو دستور کار مهم این سفر خواهد بود. یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق دیروز گفت که با توافقات صورت گرفته میان دو کشور، اتفاقات مثبتی در بازگشت ارز متعلق به ایران از عراق آغاز شده است. آل اسحاق اظهار کرد: «عراق به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران و دومین واردکننده کالا از ایران، در سال گذشته حدود ۱۲میلیارد واردات را از صادرکنندگان ایرانی به ثبت رساند که بر اساس برآورد‌های صورت گرفته، تاکنون حدود ۹ میلیارد دلار آن تسویه شده یا فرایند پرداخت را پشت سر گذاشته‌اند.»‌وزیر اسبق بازرگانی گفته که بر اساس توافقاتی که در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی ایران به عراق انجام شد، مقدمات اجرای توافق مشترک میان دو طرف کلید خورده است و می‌توان امیدوار بود ۳ میلیارد دلار باقی مانده نیز از این محل تسویه شود.

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد بحث خروج نیرو‌های امریکایی از عراق، دستورکار دیگر روی میز در سفر نخست‌وزیر عراق خواهد بود. «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی جدید عراق که رسماً از روز سه شنبه - ۱۴ ژوئیه در این پست فعالیت خود را آغاز کرده گفته که استقلال و برنامه‌ریزی برای عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی از عراق یک خواست عراقی است. همچنین گروه‌های عراقی که مناسبات تنگاتنگی با تهران دارند نیز خواستار خروج نیرو‌های امریکایی بر اساس مصوبه پارلمان عراق هستند. «محمود الربیعی» سخنگوی دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل‌الحق» بار دیگر بر لزوم اخراج نظامیان تروریست امریکایی از خاک عراق تأکید کرد. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «حفظ اقتدار حکومت، با انحصار استفاده ابزار‌های قدرت توسط آن صورت می‌گیرد. این مسئله بدون تحقق استقلال کامل [عراق]، اخراج همه نیرو‌های خارجی از آن و بسط نفوذ خود در سراسر اراضی، حریم هوایی و گذرگاه‌های دریایی و زمینی امکانپذیر نیست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار