کد خبر: 1010711
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
در آذربایجان شرقی
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: از مجموع ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان حدود ۱۸۰ هزار هکتار مستعد اجرای سیستم های نوین آبیاری است.

 کامران یوسفی راد  اظهار داشت: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون ۱۴ هزار و ۶۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان در بخش خرده مالکی در پایاب چاه‌ها و نهرها به سیستم‌های نوین آبیاری، اعم از قطره ای ، بارانی و کم فشار تجهیز شده‌اند.

وی افزود: از مجموع ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی حدود ۱۸۰ هزار هکتار مستعد اجرای سیستم های نوین آبیاری است.

یوسفی راد گفت: از ابتدای اجرای سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان تا آغاز فعالیت های دولت های یازدهم و دوازدهم، در مجموع ۴۹ هزار و ۷۴۳ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به این سیستم تجهیز شده بود.

وی با اشاره به سیر صعودی اجرای سیستم های نوین آبیاری در دولت تدبیر و امید در استان تشریح کرد: در سال ۱۳۹۲ شمسی، ۵۴۹ هکتار، سال بعد یک هزار و ۲۲۶ هکتار و در سال ۱۳۹۴ نیز یک هزار و ۲۶۲ هکتار از اراضی خرده مالکی آذربایجان شرقی به این سیستم ها تجهیز شده اند.

یوسفی راد گفت: سطح اراضی تجهیز شده استان به سیستم های نوین آبیاری در سال ۱۳۹۵ شمسی، ۹۷۴ هکتار، سال بعد سه هزار و ۴۲۳ هکتار و سال ۱۳۹۷ نیز ۲ هزار و ۴۲۵ هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه پارسال نیز 3 هزار و ۹۷۱ هکتار طرح سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان اجرا شد، اضافه کرد: تاکنون موافقت نامه های مربوط به تجهیز اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری در سال جدید ابلاغ نشده، ولی سعی می کنیم عملکردمان حداقل به اندازه سال گذشته باشد.

وی یادآوری کرد: البته تقاضا برای ایجاد سیستمهای نوین آبیاری از سوی کشاورزان آذربایجان شرقی بالا و بیش از 7 هزار و ۲۱۷ هکتار پروژه در حال اجرا است که با ابلاغ موافقت نامه ها و تعیین دقیق رقم اعتبارات عملیاتی خواهد شد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: امسال کارگاه های پیمانکاران اجرای سیستم های نوین آبیاری در استان به دلیل شیوع کرونا در فروردین و اردیبهشت ماه تعطیل بود و پس از آن تا به امروز ۸۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی به این سیستم ها تجهیز شده اند.

وی در خصوص مشکلات پیش روی طرح های سیستم های نوین آبیاری نیز افزود: ۷۰ درصد سیستم های نوین آبیاری را مواد پلی اتیلن تشکیل می دهند که با توجه به افزایش قیمت مشکلاتی را در مسیر تسریع اجرای سیستم های نوین آبیاری در استان ایجاد نموده است.

وی گفت: با توجه به اینکه یارانه اختصاصی به کشاورزان برای اجرای سیستم های نوین آبیاری ثابت است، این تغییر قیمت  موجب کاهش سرعت اجرای طرح ها گردیده است.

یوسفی راد اظهار کرد: به عنوان نمونه دولت از مجموع 26 میلیون تومان هزینه تجهیز هر هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری بارانی، ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را پرداخت می کند و تأمین  مازاد یارانه برعهده بهره بردار  می باشد.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت مواد پلی اتیلن موجب افزایش هزینه های بهره بردار و به تبع آن کاهش پرونده های متقاضیان اجرای سیستم های نوین آبیاری می شود.

وی در ارتباط با جایگاه کشوری استان در زمینه اجرای سیستم های نوین آبیاری گفت: آذربایجان شرقی پارسال رتبه پنجم کشوری را داشت، اما با توجه به اینکه رتبه بندی در سال های مختلف متفاوت است، استان به طور متوسط در رتبه ها هفتم - هشتم کشور جا دارد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: اجرای سیستم های نوین آبیاری به طور متوسط صرفه جویی چهار هزار و ۴۰۰ مترمکعبی مصرف آب در هر هکتار در هر سال را به دنبال دارد.

وی یادآوری کرد: علاوه بر اراضی خرده مالکی، بخشی از احداث سیستم های نوین آبیاری نیز به صورت شبکه های پایاب سدها در استان اجرا می شود که منابع مالی آنها از محل اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای و ملی است؛ اجرای شبکه آبیاری نوین در اراضی توسعه پایاب سد خدآفرین به وسعت پنج هزار و  290 هکتار نمونه ای از این دست می باشد.

وی افزود: همچنین سیستم های آبیاری نوین در شبکه های پایاب سدهای آیدوغموش و سد سهند با مشارکت تسهیلاتی کشاورزان و نیز شرکت توسعه و عمران اراضی کشاورزی در حال اجراست که داستان آنها متفاوت با اراضی خرده مالکی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر