کد خبر: 1010666
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادارگفت: اگر دولت از فرصت به‌وجود آمده در بازار سرمایه برای تأمین اعتبار پروژه‌های خود استفاده نکند، نقدینگی منجر به افزایش قیمت محصولات مالی در بازار و این فرصت تبدیل به تهدید می‌شود، از طرف دیگر سخنگوی دولت از موافقت دولت با افزایش سهام‌شناور آزاد شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی خبر داد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست صبح روز سه‌شنبه خود با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه مباحثی در زمینه موضوعات مختلف بازار سرمایه، فرصت‌های ایجاد شده در این بازار برای اقتصاد کشور و دغدغه نمایندگان در این خصوص مطرح شد. وی با تأکید بر اینکه بازار سرمایه در حال حاضر فرصتی برای اقتصاد کشور است که باید از آن استفاده کرد، ادامه داد: دولت می‌تواند از فرصت به وجود آمده در بازار سرمایه برای تأمین اعتبار پروژه‌های عمرانی استفاده کند، اگر از این فرصت استفاده نکنیم، نقدینگی منجر به افزایش قیمت محصولات در بازار و این فرصت تبدیل به تهدید می‌شود.

قالیباف با اشاره به اینکه مردم باید با مطالعه وارد بازار سرمایه شوند و این موضوع مسئولیت سرمایه‌گذار است، افزود: در نشست امروز مقرر شد، سازمان بورس بسته پیشنهادی در خصوص دغدغه‌های نمایندگان تهیه کند.

عرضه بزرگ سهام در راه است

روز گذشته سخنگوی دولت از موافقت دولت با افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی خبر داد و افزود: به موجب این تصمیم همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند برای افزایش سهم شناور آزاد حداقل به میزان ۲۵‌درصد شرکت‌های تابعه اعم از شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی، سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، طبق مقررات بورسی در بازار سرمایه با وزارت اقتصاد همکاری کنند.

علی ربیعی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه هم مکلف شد، ماهانه ۵‌درصد از تخصیص بودجه دستگاه‌هایی را که متناسب با گزارش سازمان بورس نسبت به افزایش سهم شناور آزاد شرکت‌های مربوط اقدام نکرده‌اند، کاهش دهد. این بنای دولت است تا با کوچک کردن خود سهم بیشتری از طریق بورس به مشارکت مردم در اقتصاد بدهد.

گفته می‌شود ۸۰ درصد سهام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه متعلق به سهامداران عمده دولتی و شبه دولتی و عمومی است و تنها ۲۰‌درصد سهام شرکت‌ها شناور است. ورود ۱۰۰‌هزار‌میلیارد تومان نقدینگی به بازار طی ۱۶ ماه اخیر قیمت سهام شرکت‌ها را متورم کرده‌است، اگر وعده دولت برای افزایش سهام شناور شرکت‌های بورسی دستگاه‌های اجرایی عملیاتی شود، دولت می‌تواند به تعادل بازار کمک کند و در عین حال نقدینگی مورد نیاز برای کسری بودجه و اصلاحات ساختاری در بخش دولت و نظام بانکی را تأمین کند، زیرا هم اکنون بسیاری از کارشناسان اقتصادی یکی از ریشه‌های اصلی تولید روزانه تورم را افزایش مقدار پول از ناحیه کسری بودجه دولت و بانک‌ها عنوان می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار