کد خبر: 1010655
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
روزنامه لبنانی الاخبار:
یک روزنامه لبنانی با اشاره به اهمیت توافق نظامی ایران و سوریه تأکید کرد که صهیونیست‌ها از این توافق بسیار وحشت دارند و آن را اقدامی در راستای حمایت تمام‌قد تهران از دمشق می‌دانند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در سفر هفته گذشته رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به سوریه، علی ایوب وزیر دفاع سوریه و سرلشکر محمد باقری توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند که بازتاب گسترده‌ای در منطقه داشت.

روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیل این توافق به بررسی ابعاد این توافق پرداخته و نوشت: شکی نیست که پیام‌های معاهده همکاری نظامی ایران و سوریه به کانون‌های تصمیم‌ساز رژیم صهیونیستی در زمینه‌های سیاسی و امنیتی رسیده و کمترین مورد آن، این است که سوریه و ایران قصد دارند گام‌های بعدی را بردارند.

الاخبار اضافه کرد: این توافق باعث نگرانی تل‌آویو شده است؛ زیرا چنین توافقی، در روابط نظامی و راهبردی دمشق-تهران، تحول مهمی ایجاد خواهد کرد، اما خصیصه این توافق این است که پیام‌های آن در چند محور است. بنابر این گزارش، این توافق پس از قانون تحریمی امریکا علیه سوریه موسوم به «قیصر» حاصل شد. کما اینکه صهیونیست‌ها نیز با تداوم حملات هوایی خود، روی شکست ائتلاف سوریه و ایران حساب باز کرده بودند. قیصر با هدف محاصره دولت و ملت سوریه و به زانو درآوردن آنان طراحی شده، ولی این توافق، به چالش کشیدن این قانون و تلاش برای شکست این محاصره است.

الاخبار در ادامه می‌نویسد، ایران با این اقدام نشان داد که عزم خود را برای توسعه روابط با سوریه جزم کرده است و سوریه هم تصمیم دارد محاسبات رژیم صهیونیستی را بر هم بزند و خود را برای مقابله با افزایش تهدید‌های آن آماده کند.

به نوشته این روزنامه، این توافق پاسخی به توهم خروج ایران از سوریه–آن گونه که صهیونیست‌ها می‌خواهند- است. کما اینکه رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که تعداد مستشاران ایرانی حاضر در سوریه بسیار اندک است و آنچه درباره شهادت نیرو‌های سپاه پاسداران در جریان حملات صهیونیست‌ها منتشر می‌شود، بی‌اساس است. به هر حال رژیم صهیونیستی با طرح مسئله خروج ایران از سوریه، قصد داشت ائتلاف دمشق-تهران را از بین ببرد و سوریه را به تنهایی محاصره کند، زیرا این ائتلاف نشان داد که عامل قدرت همه طرف‌های محور مقاومت برای مقابله با هژمونی امریکا و خطر صهیونیست‌هاست و مانع سقوط دولت سوریه شد. به همین دلیل امریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کردند یک سیستم ضد محور مقاومت تأسیس کرده تا کمربند امنیتی منطقه‌ای را پیرامون این رژیم به وجود آورند.

به گزارش روزنامه الاخبار، رژیم صهیونیستی قصد دارد مانع از تشکیل یک واقعیت راهبردی در سوریه شود که در برابر خطر‌های آتی به ویژه خطر تل‌آویو، چتر حمایتی و بازدارندگی از دمشق را به وجود آورد. صهیونیست از این ترس دارند که سوریه به عمق راهبردی فلسطین و سرنیزه‌ای برای محور مقاومت جهت مقابله با واشنگتن تبدیل شود. الاخبار با اشاره به اینکه «خطرناک‌ترین سناریو برای رژیم صهیونیستی این است که با تقویت پدافند هوایی سوریه، این توافق جنبه اجرایی به خود بگیرد»، خاطرنشان کرد، ترس صهیونیست‌ها این است که این پدافند تهدید جدی برای نیرو‌های اسرائیل شود و در نتیجه، پیامد‌های مهمی بر معادلات در سوریه و منطقه داشته باشد.

این روزنامه لبنانی در ادامه اضافه کرده است: درباره ایران نیز باید گفت تهران این پیام را صادر کرده است که گزینه‌های زیادی در اختیار دارد که می‌تواند هزینه سنگینی به دشمن صهیونیست وارد کند؛ به نحوی که با خواسته‌ها و منافع ملت‌های منطقه که از حملات صهیونیست‌ها رنج می‌برند، همخوانی داشته باشد. ایران نشان داد که در تمامی مسائلی که حاکمیت، امنیت و قدرت سوریه را زیر سؤال ببرد، از این کشور حمایت می‌کند. این آغاز مسیری است که می‌تواند در درازمدت و بر حسب متغیرات، توسعه پیدا کند. ایران می‌خواهد به تمامی کسانی که در کمین سوریه هستند، بگوید که «از میزان درگیری که می‌تواند صورت بگیرد، بیشتر نگران باشید».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار