کد خبر: 1010654
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان نقطه اعتماد و اتکای جامعه یاد و تأکید کرد: سختی‌ها را دور می‌زنیم، از میان آن‌ها عبور می‌کنیم، اما در مقابل آن‌ها زانو نمی‌زنیم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی روز گذشته در جمع فرماندهان، مسئولان و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با قدردانی از زحمات و تلاش‌های کارکنان و متخصصان قرارگاه، میدان اصلی جنگ تمام عیار امروز با دشمنان را عرصه اقتصاد توصیف و تصریح کرد: بدخواهان نظام و ملت ایران به شدت علاقه‌مند هستند تا ما را بشکنند، عقب نگه دارند و وابسته خود سازند. وی با تأکید بر اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نقطه اعتماد و اتکای جامعه است، گفت: قرارگاه امروز بخش مهمی از آرایش ما برابر دشمن در جنگ اقتصادی است و این یک رسالت تاریخی برای حفظ حیات ملی، سرافرازی، اقتدار، اعتبار جهانی و حفظ دستاورد‌های انقلاب است.

فرمانده کل سپاه افزود: ایران اسلامی کشوری بافرهنگ، غنی و ثروتمند است و دشمنان ما می‌دانند اگر ایران قدرتمند شود، از مدار جاذبه و تأثیر قدرت‌ها خارج و خود صاحب تأثیر می‌شود و میدان جاذبه ایجاد می‌کند. سرلشکر سلامی با اشاره به حضور و نقش‌آفرینی مؤثر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در عرصه عمران، آبادانی و خودکفایی کشور گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا امروز به نقطه مرکزی میدان تقابل ما با دشمن تبدیل شده است. از این رو، قرارگاه تنها یک نهاد اقتصادی سازنده نیست بلکه بخش مهمی از آرایش دفاعی و جنگی ما در برابر دشمن است و این یک رسالت تاریخی برای حفظ حیات ملی، سرافرازی، اقتدار، اعتبار جهانی و حفظ دستاورد‌های انقلاب است.
 
وی در ادامه با تأکید بر اینکه تا وقتی قرارگاه وجود دارد مهم نیست خارجی‌ها کشور را ترک کنند، تصریح کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به دنبال سود و زیان اقتصادی نیست، بلکه به این دلیل که جنگ سیاسی امروز در فعالیت‌های اقتصادی تجلی پیدا می‌کند، این مجموعه دارای یک حقیقت و هویت دفاعی، امنیتی و سیاسی بوده و باعث افتخار است که مشعل‌های قرارگاه پرفروغ و پرچم‌های آن در اقصی نقاط ایران اسلامی برافراشته هستند.

فرمانده کل سپاه سیاست فشار، محاصره، تحریم و تسلیم را به عنوان اهداف سیاسی دشمن برشمرد و افزود: دشمنان ما با یک راهبرد و استراتژی این اهداف را دنبال می‌کنند و آن اقتصاد است، بنابراین میدان عملیات اقتصادی است، اما فضای مواجهه سیاسی است. وی خطاب به مدیران و مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: افتتاح هر پروژه شما یک عملیات موفق و دشمن‌شکن همچون طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت المقدس و خیبر خواهد بود و هر موفقیتی یک جبهه و ضربه جدید به سیاست‌ها و راهبرد‌های دشمن وارد می‌کند.

سردار سلامی فعالیت‌ها و دستاورد‌های قرارگاه را انقلابی و جهادی توصیف و تصریح کرد: ما در امتداد حرکت خود هم پیشرفت می‌کنیم، پیروزی می‌سازیم و امید و اعتبار ایجاد می‌کنیم و هم زیرساخت‌های کشور را توسعه می‌دهیم و سازه‌های تمدن‌مان را شکل می‌دهیم. از این رو، کار قرارگاه اقتضا و ضرورت امروز دفاع از کیان این ملت و نظام و ارزش‌های ما است. فرمانده کل سپاه تصویر امروز ایران را زنده و پویا توصیف و اظهار کرد:کشوری که پیشرفت نکند مرده است، نفس کشیدن به تنهایی کافی نیست حرکت مهم است، و دشمن هر روز این شاخص‌ها را اندازه‌گیری و با گذشته مقایسه می‌کند و زمانی که می‌بیند دستگاه‌ها فعال و همه در حال حرکت هستند، ناامید می‌شود. وی اقدامات و فعالیت‌های مستمر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در اجرای پروژه‌ها در شرایط اقتصادی پیچیده کنونی را تحسین‌برانگیز خواند و اظهار کرد: سرمایه اصلی ما برای این حرکت پول و مادیات نیست، بلکه ایمان، توکل، اراده، اعتقاد و باور ما به خداوند است و معتقدیم آسایش و پیشرفت از دل سختی‌ها متولد می‌شود و بدون سختی هیچ جامعه‌ای رشد نمی‌کند. سردار سلامی با تأکید بر اینکه سختی‌ها را دور می‌زنیم و از میان آن‌ها عبور می‌کنیم، اما در مقابل آن‌ها زانو نمی‌زنیم و متوقف نمی‌شویم، گفت: قرارگاه با وجود مردانی که تخصص، پاکی، ایمان، مجاهدت و تعهد انقلابی را در مسیر حرکت خود، سرمایه اصلی قرارداده‌اند با یاری خداوند به‌طورقطع موفق خواهد بود.

قرارگاه «ما می‌توانیم» در تحریم امریکا

اما راز اعتماد و اتکای جامعه به قرارگاه سازندگی که در سخنان دیروز فرمانده کل سپاه مورد تأکید قرار گرفت، چیست؟ سال ۲۰۱۰ میلادی بود که قرارگاه خاتم‌الانبیا و شرکت‌های زیرمجموعه آن تحت تحریم دولت امریکا قرار گرفت. برای درک دلایل تصمیم امریکا، رجوع به فلسفه وجودی تأسیس این مجموعه قرارگاهی نکات بسیاری را روشن خواهد کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی در اجرای اوامر مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت سپاه در امر بازسازی و سازندگی کشور و برنامه‌های توسعه اقتصادی- اجتماعی کشور در زمان صلح مأموریت یافت به عنوان مجری طرح یا پیمانکار قرارداد منعقد نماید. از این رو قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به استناد فرمان فوق از سال ۱۳۶۸ تشکیل و در راستای مأموریت دفاع از دستاورد‌های انقلاب اسلامی و توسعه همه‌جانبه کشور وارد عرصه سازندگی شد و با اجرای پروژه‌های بزرگ ملی در زمینه‌های مختلف ازجمله سد، راه و باند، ابنیه، آبیاری و زهکشی، تونل‌های طویل، خطوط انتقال آب، نفت وگاز، اسکله و سازه‌های دریایی، مخازن ذخیره نفت، گاز و فرآورده، تأسیسات عظیم نفت و گاز و حفاری در دریا و خشکی، کمک به دولت جمهوری اسلامی و خدمت به مردم در این زمینه را هدف خود قرار داده و دستاورد‌های ارزشمندی کسب کرده است.

ورود به صنعت نفت و گاز برای کاستن از تبعات تحریم‌ها

باتوجه به اینکه بیش‌ترین درآمد کشور از تولید و فروش نفت خام حاصل می‌شد و پیمانکاران عمده آن شرکت‌های خارجی بودند و حضور شرکت‌های ایرانی در مدیریت، مهندسی و اجرای پروژه‌های عرصه نفت و گاز بسیار کم‌رنگ بوده، به ویژه در حوزه‌های بالادستی خلأ حضور شرکت‌های تخصصی ایران کاملاً محسوس بود، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از سال ۱۳۷۸ تصمیم گرفت به خاطر کاستن از تهدیدات خارجی‌ها در اجرای پروژه‌های پارس جنوبی به‌واسطه تحریم وارد عرصه پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی شود. توسعه فاز‌های ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی و افتتاح بزرگ‌ترین پالایشگاه ستاره خلیج فارس، سرآمد این فعالیت‌های توسعه‌ای است که کشور را از واردات بنزین بی نیاز کرد.

بخش دیگری از فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به خدمات این قرارگاه در حوزه عمران، صنعت و معدن بازمی‌گردد. توان فنی و مهندسی سپاه پاسداران به دوران دفاع مقدس بازمی‌گردد که به عنوان یکی از ارکان موفقیت در عملیات مختلف رزمندگان اسلام بود. در آن ایام پاسداران و بسیجیان متخصص و متعهد حسب نیاز، برای دفاع از تمامیت ارضی ایران اسلامی در شرایط سخت فیزیکی، زیر آتش دشمن و در مناطق مختلف اقدام به احداث انواع سازه‌های عمرانی، صنعتی و دفاعی می‌کردند. تجربه‌ای که پس از جنگ به مدد سازندگی کشور آمد و منشأ خدمات فراوانی در این حوزه به کشور و دولت‌ها شد. اکنون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با سابقه‌ای موفق و طولانی در زمینه طراحی، تأمین تجهیزات و اجرای پروژه‌های بزرگ، ملی و راهبردی عمرانی و صنعتی ضمن جذب و تربیت مهندسان نخبه به جدیدترین فناوری‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات تخصصی و بالاترین استاندارد‌های فنی و بهترین تجربیات اجرایی دست یافته و با سوابق درخشان خود در اجرای طرح‌های عظیم ملی قادر است هر پروژه عمرانی و صنعتی را در هرمقیاس و با هر پیچیدگی در هر منطقه کشور از جمله در مناطق صعب العبور و ناامن در کوتاه‌ترین زمان ممکن با رعایت کلیه استاندارد‌ها و مشخصات فنی با مناسب‌ترین روش‌ها طراحی و اجرا کند.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، اما در کنار طرح‌های بزرگ ملی، توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم را در دستور کار خود قرارداده است. به گونه‌ای که با هدف عمق بخشی داخلی و امنیت پایدار، اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی، محروم‌نوازی، مردم‌داری، مردم یاری و مردم‌دوستی را دنبال کرده است.

۳ دهه عبور از تحریم‌ها

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا همواره توان خود را بر قطع وابستگی و اثبات شعار «ما می‌توانیم» متمرکز کرده و طی سه دهه از عمر خود، به رشدی از پیشرفت و بالندگی رسیده است که اکنون به تعبیر فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخش مهمی از آرایش ما در جنگ اقتصادی است. قرارگاهی که نقطه اعتماد و اتکای جامعه است که با اتکا به آن می‌توان سختی‌ها را دور زد و از میان آن‌ها عبور کرد. همین ویژگی است که عصبانیت امریکا را در پی داشته و آن را در فهرست تحریم‌های خود قرارداده است. اما متخصصان جوان این مجموعه متعهد و انقلابی سه دهه است که از تحریم‌ها عبور کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار