کد خبر: 1010626
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
معاون بهداشت وزیر بهداشت
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد مراسمات عزا و عروسی، مسافرت و شرکت در جمع‌های خانوادگی سه عامل اصلی ابتلا به کرونا است.
سرويس جامعه جوان آنلاين: علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری گفت: در کشور ما موارد ابتلا‌های اخیر به دلیل برگزاری مراسمات عروسی و عزا بوده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: بیشترین ابتلا‌ها از این مراسم‌ها بوده است و عامل دوم مسافرت‌ها هستند و در نهایت مهمانی‌های خانوادگی و دست جمعی که این موضوع هم مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: رعایت دقیق و نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی اولویت جدید وزارت بهداشت است و همه سازمان‌ها و ارگان‌ها و همچنین نظارت مردمی می‌توان در درست عمل کردن به این موضوع منجر شود.

رئیسی ادامه داد: افرادی که از ابتلای خود به ویروس کرونا مطلع هستند لطفا در خانه بمانند و از حضور در اجتماعات و جمع‌ها خوددار یکنند، زیرا این نکته برای کنترل ابلتلا افراد به بیماری موثر است.

وی گفت: باید برنامه ریزی کرد تا در کنار زندگی و ادامه کسب و کار رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم. زدن ماسک مهم‌تر از این است که چه نوع ماسکی استفاده می‌کنیم.

سبک زندگی سمت استفاده از ماسک برود

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: باید سبک زندگی ما به سمت استفاده از ماسک برود.

رئیسی ادامه داد: کشور ما نیاز به بازیافت ماسک و زباله ندارد و بهتر است افراد در منزل ماسک پارچه‌ای در منزل تولید کنند و اگر قرار است ماسک خریداری کنند از اماکنی که اطمینان وجود دارد ماسک خریداری کنند.

وی ادامه داد: این موضوع در فروردین ماه که ماسک کم بود هم در کشور ما مشاهده می‌شد که برخی ماسک‌ها را بازیافت می‌کنند، اما بازیافت ماسک در کشور ما این موضوع صحت ندارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: همه اصناف باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند هرچند برخی بهداشت را رعایت نمی‌کنند، اگر صنفی رعایت نکرد با توجه به شاخص‌های نظارتی جرایم مختلفی برای متخلف در نظر گرفته شده است و پلمپ از دو روز الی یک ماه است.

رئیسی گفت: بازرسان درحال نظارت هستند و بر فعالیت اصنفا نظارت دارند و نتیجه کار‌ها گزارش خواهد شد و نظارت و برخورد با متخلفان با همکاری قوقه قضائیه انجام می‌شود.

وارد موج دوم بیماری نشده‌ایم

وی در پاسخ به پرسشی درباره موج دوم بیماری گفت: موج دوم به این معنی است که در یک منطقه دوباره بیماری شایع شود، به سوز مثال شهر‌های قم و گیلان هنوز به وضعیت اسفند نرسیده‌اند، آمار جمعی کشور نشان می‌دهد شاهد افزایش موارد هستیم و استان‌ها و شهر‌های مختلفی به غیر از شهر‌هایی که قبلا درگیر بودند درگیر شده‌اند و رفتار و گردش ویروس به گونه‌ای است که استان‌هایی که قبلا درگیر بودند درحال حاضر درگیری با ویروس بیشتر شده است.

وضعیت برگزاری مراسم‌های محرم بررسی می‌شود

رئیسی در پاسخ به شرایط برگزاری مراسم‌های محرم و سفر گفت: هرجا تجمع حفاظت نشده وجود داشته باشد احتمال شیوع بیماری بالاست و برای آن شاخص در نظر گرفتیم اول اینکه افراد از ماسک استفاده نکنند، تجمع در فضای بسته و بدون تهویه باشد، مدت زمان حضور فرد زیاد باشد، بنابراین مهم است که میزان تجمع هرچه بیشتر باشد احتمال ابتلا بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: در مورد برگزاری مراسم‌های محرم در کمتیه امنیتی اجتماعی وزارت کشور بحث خواهد شد و هفته آینده روز شنبه این موضوع در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تعطیلی سینماها، مساجد، نماز جمعه و مشاغل سه و چهار در شهر تهران اعلام شد، برای شهر تهران درخواست‌های محدودیت دیگری وجود دارد، موضوع کاهش کارکنان ادارات دولتی به دلیل بحث کاهش ترافیک و تراکم مترو وجود دارد، در تهران به دلیل اینکه ظرفیت حمل و نقل عمومی ما ضعیف است با مشکلاتی مواجهیم.

چرا طرح ترافیک لغو نشد؟

وی افزود: یکی از معضلات این است به محض لغو طرح ترافیک هوا آلوده می‌شود و مرکز شهر قفل می‌شود، فردی که در تاکسی یا با ون تردد می‌کند زمان رسیدن به مقصد بالاتر می‌رود و شانس بیماری بالاتر می‌رود و از سوی دیگر برای آمبولانس‌ها مشکل ایجاد می‌شود و راه حل مشکل این نیست، در حال حاضر منطقی‌ترین راه افزایش حمل و نقل عمومی است که در کوتاه مدت شدنی نیست.

رئیسی خاطرنشان کرد: ۴۴ درصد تراکم حمل و نقل عمومی و مترو به دلیل حضور کارکنان دولتی است، ۲۷ درصد به دلیل افرادی که برای کار ضروری حضور پیدا می‌کنند یکی از راه‌ها کاهش ساعات اداری و استفاده از آموزش الکترونیک و خرید الکترونیک است هرچند در این زمینه ضعف داریم و باید تقویت شوند.

وی ادامه داد: روزانه تا ۷۰۰ هزار تماس با سامانه ۴۰۳۰ داشتیم در اسفند و اردیبهشت و این تماس‌ها رفته رفته به ۳۰ هزار تماس رسید و تعداد نیرو‌ها کاهش یافت الان با توجه به افزایش تعداد موارد ابتلا تعداد کاربران اضافه شود.

رئیسی گفت: در اردیبهشت میزان مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته بسیار کاهش یافت اکنون تعداد مراکز افزایش یافته است، مراکز ۱۶ ساعته شهر تهران الان به ۹۴ مرکز رسیده است. صرفا نیازی نیست از طریق سامانه ۴۰۳۰ به این مراکز مراجعه کنند و افراد می‌توانند به صورت مستقیم به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: هنوز هیچ داروی قطعی درمان کرونا در هیچ جای دنیا وجود ندارد، تنها راه درمان کوید ۱۹ مراقبت صحیح و دقیق و علمی است.

رئیسی افزود: داروی اینترفرون وارد پروتکول‌های درمانی شده است و برای بیماران بستری استفاده می‌شود، بیماری کرونا چند فاز دارد اول عفونی شدن بدن، فاز التهابی و ... است. رمدیسیور جزو پروتکل‌های درمانی کشور نیست و اینکه برخی بیمارستان‌ها از آن در کار‌های تحقیقی استفاده کرده‌اند دلیل نمی‌شود که مردم به دنبال این دارو باشند.

تست سرولوژی انجام ندهید

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: تست سرولوژی انجام ندهید، در برخی تبلیغات می‌بینیم که می‌گویند تشخیص کرونا در سه دقیقه که این موضوع کلاه‌برداری است، تست سرولوژی برای تشخیص کرونا کلاه‌برداری است. تنها راه تشخیص کرونا تست پی‌سی‌آر است. تست سرولوژی اگر فرد مواجهه بیش از دو هفته‌ای داشته باشد آنتی بادی آی جی‌جی مثبت می‌شود که این آی جی‌جی آنتی بادی کرونا نیست و ممکن است فرد با کرونا ویروس دیگری مواجهه داشته باشد و نمی‌توان اعلام کرد که فرد مبتلا به کووید ۱۹ شده است.

وی افزود: تست پی سی آر تنها تستی است که کووید ۱۹ را می‌توان شناسایی کرد که این موضوع به مهارت کسی که تست می‌گیرد و نمونه برداری می‌کند بستگی دارد و ممکن است به دلیل نمونه‌گیری ناصحیح این تست تا ۴۰ درصد منفی کاذب شود. هر شخصی که در بیمارستان بستری شود تست پی سی آر می‌گیریم و روند درمان در صورت مثبت شدن آغاز می‌شود؛ برای گروه‌های پرخطر تست پی سی آر در مراکز دولتی رایگان است البته بخش خصوصی نباید تست پی سی آر را به صورت روتین انجام بدهد و این تست فقط برای افرادی که دارای علائم هستند باید انجام شود.

رئیسی افزود: درآمد بیمارستان‌های ما به دلیل بیماری کرونا به شدت کاهش یافته است، و اکنون با توجه به نوع دفترچه و آزمون وسع افراد کرونا با نازلترین قیمت درحال انجام است.

وی افزود: درخصوص انتقال دانشجویان خارج از کشور معیار‌های مشخصی وجود دارد و باید دانشگاه محل تحصیل مورد تایید باشد و این روند مثل گذشته است و هیچ تغییری در آن صورت نگرفته است، در کشور ما به روی همه هموطنانی که به صورت قانونی قصد ورود دارند باز است.

افزایش سرعت سرایت کرونا

رئیسی درخصوص جهش ژنتیکی ویروس گفت: با این جهش میزان سرایت و انتقال بالا رفته است و روی مرگ و میر هیچ تاثیری نداشته است، به طور مثال اگر قبلا فردی به کرونا مبتلا بود ۴ نفر را درگیر می‌کرد اکنون می‌تواند ۸ نفر را درگیر کرد، اما روی مرگ و میر بیمار تاثیری نداشته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: باید به دنبال تغییر رفتار مردم باشیم نه ویروس! اگر مردم سبک زندگی خود را تغییر دهند تغییر رفتار ویروس تاثیری روی سلامت مردم ندارد.

رییسی گفت: هیچ تضمینی وجود دارد که اروپا که بازگشایی‌ها را انجام داده، دوباره پیک کرونا نداشته باشند. این پیش‌گویی نیست، بلکه یک پیش بینی مبتنی بر شواهد است. باید دید که آیا ایمنی جمعی اتفاق افتاده است؟ نه. حتی از طریق واکسیناسیون هم ایمن نشده‌اند. حتی ویروس ملایم‌تر هم نشده است که اروپایی و آسیایی و آمریکایی نمی‌شناسد و اگر فرصت‌هایی مثل تجمع و عدم رعایت پروتکل را پیدا کند، کار خودش را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در اسفند و فروردین همه کنترل و رعایت می‌کردند. ۹۶ درصد سالمندان ما بحث در خانه بمانید را رعایت کرده بوند. ۶۰ درصد اصلا خارج نشده و ۳۶ درصد فقط برای کار‌های ضروری از منزل خارج شدند. ۸۰ درصد مرگ و میر در سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند اتفاق می‌افتد.

پیام عادی شدن، شرایط را بحرانی کرد

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: پیامی که شاید منتقل شد که همه چیز عادی شده باعث افزایش ابتلا شد. قبلا هم گفتم که ما از ویروس نمی‌ترسیم و از عادی سازی می‌ترسیم. اگر مردم ماسک زدن و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند قطعا میزان ابتلا کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین نمی‌شد کسب و کار‌ها را به طور کامل تعطیل کنیم. ما تحت تحریم هستیم. حتی اروپایی‌ها هم نتواستند برای همیشه تعطیل کنند.

سه عامل مهم ابتلا به کرونا در ایران

وی بیان کرد: عروسی، عزا و مسافرت‌ها سه عامل مهم ابتلا به ویروس کرونا در کشور هستند. اگر مسافرت‌های جمعی شکل بگیرد، قطعا مشکل ایجاد می‌کند. نمی‌توانیم جاده‌ها را ببندیم. باید به این سمت برویم که پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

برگزاری کنکور باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود

رییسی درباره کنکور و آزمون‌های سراسری گفت: تعداد زیادی از افراد خود را برای کنکور آماده کرده‌اند. فقط بحث امتحان و رعایت پروتکل در این زمینه مطرح نیست و باید جامع‌تر نگاه کرد. کنکور یک عامل استرس‌زا برای نوجوانان است. برای فردی که می‌خواهد کنکور بدهد، جوری برنامه ریزی می‌شود که انرژی خود را تقسیم بندی کند و یک کار طاقت فرسا برای نوجوان یا جوان است. اگر بخواهیم کنکور را کش بدهیم یا بگوییم برگزار نمی‌شود، خیلی‌ها از نظر روانی آسیب می‌بینند.

وی ادامه داد: از طرفی بحث سلامتی هم مطرح است. هدف این است که به خاطر حفظ سلامت فرزندان این کشور، تمام تلاش خود را به صورت سخت‌گیرانه انجام بدهیم. حتما از قبل، محل برگزاری آزمون باید توسط کارشناسان ما تایید شود. فاصله‌گذاری و تهویه فضا باید مورد تایید قرار گرفته و میزان تراکم بر اساس متراژ باید تایید شود.

رییسی بیان کرد: حتی بهتر است کیک و آب میوه هم به افراد داده نشود. گفتیم که بازدید بدنی هم انجام نشود و از وسایل الکترونیکی استفاده شود. ماسک هم خودمان می‌دهیم که حتی از این مسیر هم تقلب نشود. وسایل هم در ورودی ضد عفونی می‌شود. حتی بیرون سالن هم نباید تجمع وجود داشته باشد. جایی که این شرایط آماده نباشد، اجازه نمی‌دهیم در آن سالن برگزار شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اگر بشود در جایی که هوا اجازه بدهد و سرپوشیده نباشد هم کنکور برگزار کرد، قابل بررسی است.

وی ادامه داد: درباره تاخیر کنکور دو نکته مطرح است. اول باید روند بیماری بررسی شود. قطعا کنکور باید در زمانی برگزار شود که در پایین‌ترین سطح بیماری باشیم و باید خود را برای شرایط سخت آماده کنیم. اگر این امتحان از آبان به بعد برگزار شود، با توجه به این‌که موج آنفلوآنزا هم در پیش داریم و گروه هدف آن بیشتر همین بچه‌ها هستند، دردسر بیشتر خواهد شد؛ بنابراین باید حد وسط پیدا کرد تا این آزمون‌ها برگزار شوند.

مناطق سفید و زرد و قرمز هیچ وقت ثابت نیست

رییسی گفت: مناطق سفید و زرد و قرمز کرونایی هیچ وقت ثابت نیستند و می‌توانند تغییر کنند. جا‌هایی که کمتر مبتلا شدند در برابر ابتلا بیشتر مستعد هستند. قبلا می‌گفتیم هرمزگان و بوشهر و خوزستان وضعیت سفید داشتند، اما در حال حاضر قرمز هستند. استان‌هایی مثل قم و گیلان در حال حاضر میزان ابتلا کمتر شده است؛ بنابراین رنگ‌ها اصلا پایدار نیستند.

وی افزود: وقتی می‌گوییم ۲۰ درصد افراد در یک استان مبتلا شدند، یعنی ۸۰ درصد هنوز نگرفته‌اند و مستعد ابتلا هستند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار