کد خبر: 1010493
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
هر چند در تعطیلات، تشکل‌های دانشجویی زمینه‌ای برای فعالیت میدانی نداشتند، اما دانشجویان همیشه در صحنه باز هم از فعالیت‌های خود دست نکشیدند و فعالیت‌های خود را چه در عرصه جهاد و چه در عرصه آموزش و پژوهش ادامه دادند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: با آغاز تعطیلی دانشگاه‌ها به‌خاطر شیوع بیماری در کشور، دانشجویان بسیجی در هر استان قرارگاهی جهادی تشکیل داده و به تولید محتوای آموزشی، کار‌های پژوهشی و حتی کمک به کادر درمانی پرداختند. تشکل‌های دانشجویی هم بیکار ننشستند و با انبوهی از فعالیت‌های مجازی به خدمات‌دهی به دانشجویان پرداختند. نگاهی به فعالیت جنبش‌های دانشجویی حاکی از پویایی و نشاط در بین دانشجویان حتی در تعطیلات اجباری است. از همان فروردین‌ماه دانشجویان جهادی لباس جهاد بر تن کردند و بند پوتینشان را محکم بستند. حداقل ۱۲ گروه جهادی دانشجویی برای مقابله با ویروس کرونا در خط مقدم مبارزه با این ویروس فعالیت می‌کنند. آن‌هایی که علم پزشکی می‌خواندند به یاری پزشکان و پرستاران رفتند و برخی دیگر به آموزش مردم شهر‌ها و حتی روستا‌های محروم پرداختند. در گام اول در هر استانی از سوی بسیج دانشجویی، قرارگاه‌های مقابله با ویروس کرونا در زمینه‌های تولید محتوا، مطالبه‌گری و آموزشی تشکیل شد.

هر چند در تعطیلات، تشکل‌های دانشجویی زمینه‌ای برای فعالیت میدانی نداشتند، اما دانشجویان همیشه در صحنه باز هم از فعالیت‌های خود دست نکشیدند و فعالیت‌های خود را چه در عرصه جهاد و چه در عرصه آموزش و پژوهش ادامه دادند.

دانشجوی مستقل، دانشجوی فردا

اتحادیه انجمن‌های اسلا‌می دانشجویان مستقل با توجه به سوق هرچه بیشتر تشکل‌های دانشجویی به سمت تولید محتوای نو و پیش‌برنده مطابق با نیاز‌های جامعه، اولین دوره جشنواره مقالات دانشجویی با عنوان «دانشجوی مستقل دانشجوی فردا» را راه‌اندازی کرد. این فعالیت پیش از این سابقه نداشت و متفاوت با اقدامات عادی در تشکل‌های دانشجویی است و لزوم فعالیت‌های علمی تشکیلاتی را یادآور می‌شود، تا فضای دانشگاهی و نخبگانی جایگزین فضای سیاست‌زده نشود.

همه افراد دانشجو و ادوار جنبش دانشجویی یا فارغ‌التحصیلان می‌توانستند با ارسال آثارشان در این جشنواره شرکت کنند.

هر مقاله می‌توانست یک تا پنج نویسنده داشته باشد و چارچوب و فرمت ارسال مقاله هم یکی از چارچوب‌های رایج مقالات بود، هر شخص یا گروه برای ارسال چندین مقاله هم محدودیتی نداشت.

مقالات توسط داورانی شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، نمایندگان مجلس و ادوار سابق جنبش دانشجویی داوری خواهند شد و در رسانه‌های خبری مطرح کشور نمایه خواهند شد.

برای شرکت در جشنواره و ارسال مقالات هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و مقالات برگزیده جوایز ارزشمندی دریافت خواهند کرد. پس از عادی شدن شرایط برگزیدگان می‌توانند در جشنواره نهایی در ۱۵ دقیقه مقاله خود را برای دانشجویان و مهمانان ارائه کنند. محدودیتی برای تعداد صفحات مقالات نیست بلکه محتوای مقاله مدنظر خواهد بود.
عدالتخواهی ساختارمند، نوگرایی در حکومت، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد توانمند، استقلال سیاسی، گام دوم انقلاب، جهش تولید و نوگرایی در حکومت از محور‌های ارسال مقالات بود که فرصت ارسال تا خردادماه بود.

جشنواره در جشنواره

واحد بین‌الملل بسیج دانشجویی دانشگاه تهران طی فراخوانی از دانشجویان برای شرکت در جشنواره مجازی «جدال دو فرهنگ» دعوت کرد. این جشنواره ویژه دانشجویان و با موضوع «دوگانه فرهنگ غربی و فرهنگ اسلا‌می در مواجهه با کرونا» برگزار شد. دانشجویان آثار خود را در قالب عکس، پوستر، یادداشت، کاریکاتور، کلیپ و شعر به سایت اینترنتی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران که در پوستر جشنواره درج شده، ارسال کردند. واحد بین‌الملل بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هم به برگزیدگان این جشنواره یک دستگاه گوشی تلفن همراه ایرانی شاهین به همراه جوایز ارزنده دیگری اهدا کرد. واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلا‌می دانشجویان هم به منظور شناسایی و گزینش نخبگان سیاسی فعال در دفاتر جامعه اسلا‌می دانشجویان و همچنین تقدیر از فعالان سیاسی دفاتر این اتحادیه در سراسر کشور اقدام به برگزاری یک برنامه ملی تحت عنوان «جشنواره ملی شهید آیت» کرد. محمد قاسمی دبیر اجرایی جشنواره شهید آیت با بیان اینکه این موضوع، نه تنها باعث دیده شدن نقاط ضعف و قوت واحد‌های سیاسی خواهد شد، گفت: هدف از فعالیت‌های سیاسی در جامعه اسلا‌می دانشجویان، پدیدار شدن و افزایش قدرت تحلیل در دانشجویان، به عنوان سرمایه‌های کشور و جلوگیری از فریب خوردن و سردرگمی دانشجو است. اوضاع سیاسی کشور نیز به گونه‌ای است که دانشجویان باید از مسائل سیاسی کشور آگاه باشند لذا محور‌های این جشنواره به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که دانشجویان، به عنوان سرمایه‌های کشور، بتوانند هم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و قدرت تحلیل، رشد داشته باشند و هم بتوانند در اجتماع، اثرگذاری داشته باشند. بازه زمانی برنامه‌های شرکت در جشنواره از آبان ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ در نظر گرفته شده بود. داوری آثار در تیر ۹۹ صورت خواهد گرفت و اهدای جوایز و اعلام نتایج جشنواره در مرداد ۱۳۹۹، همزمان با کنگره سراسری اتحادیه جامعه اسلا‌می دانشجویان، انجام خواهد شد.

قرنطینه تشکیلاتی

دفتر تحکیم وحدت هم با توجه به روز‌های کرونایی و عدم حضور دانشجویان در سطح دانشگاه، دوره‌ای برگزار کرد تا این تعطیلی‌ها منجر به عدم فعالیت و تعطیلی دفاتر زیرمجموعه اتحادیه نشود. دوره‌ای که قرنطینه تشکیلاتی نام داشت.

این دوره به طور کلی به دو بخش میدانی و مجازی تقسیم‌بندی شد که طبیعتاً با توجه به اوضاع کشور، بخش عمده دوره به صورت مجازی بود.

رحیمی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در رابطه با محور‌های دوره قرنطینه تشکیلاتی گفت: بحث اولی که ما داریم، بحث حلقه مطالعاتی موضوعی است که مبنای ما برای این مهم کتاب مردم‌سالاری دینی از منظر مقام معظم رهبری خواهد بود. این قسمت به صورت مقدماتی برگزار خواهد شد و تما‌می اعضای دفاتر می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

دبیر روابط عمو‌می دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: بحث دو‌می که ما مدنظر داریم و در حال اجرای آن‌ها هستیم، بحث سلسله گفتگو‌های اینستاگرا‌می است که با توجه به بستر اینستاگرام سعی شده که گفتگو‌هایی ترتیب دهیم و بتوانیم برنامه‌هایی به صورت زنده یا اصطلاحاً لایو داشته باشیم. از این رو هم لایو‌ها را به سه دسته فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تقسیم کرده‌ایم. حال اگر بخواهم ریزتر به موضوعات مدنظر توجه کنم باید بگویم در بحث اقتصادی به بودجه پرداخته‌ایم، در بحث سیاسی هم به مجلس و در بحث فرهنگی هم به دانشگاه اسلا‌می پرداخته‌ایم.

رضا رحیمی در ادامه گفت: مورد سوم هم مسابقه عکاسی است که سعی شده در این بحث جلوه‌های هنری فعالیت گروه‌های جهادی، کادر درمانی زحمتکش و زحمات و خدمات طلاب را به تصویر بکشیم.

جهادگران از شمال تا جنوب

در مجموع ۱۳ هزار و ۲۶۰ جهادگر در ۷۲ گروه جهادی پزشکی و ۶۶ گروه جهادی عادی برای مقابله با کرونا فعال بودند.

حدود ۱۶۰ کارگاه تولید ماسک در کشور توسط نیرو‌های جهادی دانشجویی ایجاد شد که بیش از یک میلیون ماسک در این کارگاه‌ها تولید شد. تولید مواد ضدعفونی کننده و گان نیز از دیگر اقدامات این دانشجویان بود.

اوایل فروردین در حالی که حدود چند روز از وقوع زلزله در شهرستان خوی می‌گذشت، قرارگرفتن روستای قطور بر روی خط زلزله باعث شد تا این شهرستان ۶۰ بار بلرزد و باعث تخریب بسیاری از منازل مسکونی روستا‌های اطراف شود.

در این راستا با وجود سرما و صعب‌العبور بودن بعضی از روستا‌های خوی، نیرو‌های امدادی و جهادی بسیج دانشجویی خود را در ساعات اولیه به این مناطق رساندند و برای کمک‌رسانی به مردم مناطق زلزله‌زده تقسیم‌بندی کردند به طوری که تیم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برای درمان کسانی که در این زلزله آسیب دیده بود، اعزام شدند و گروه‌های امداد و جهادی هم مشغول توزیع چادر و اقلام غذایی بین این افراد شدند. خوشبختانه بهار امسال ملخ‌ها به کلانشهر‌های کشور وارد نشدند، با این حال نیرو‌های جهادی در حال آماده‌باش بودند. به گفته مسئول مجمع جهادگران کرمان با توجه به تجربه سال گذشته، تقسیم وظایف را بین نیرو‌های جهادی انجام دادیم تا بتوانیم کار را به خوبی جلو ببریم. توانستیم در همان ابتدا که ملخ‌ها به بلوغ نرسیده‌اند آن‌ها را از بین ببریم و بر همین اساس به احتمال خیلی زیاد سال آینده چنین مشکلی نخواهیم داشت. بارش‌های شدید باران در اردیبهشت هم موجب وقوع سیل در استان لرستان شد. از همان لحظات ابتدایی جهادی‌ها آماده بودند و بعد از آبگرفتگی‌ها به کمک مردم آمدند. مسئول جهادی بسیج دانشجویی استان لرستان گفته به منظور امدادرسانی به سیل‌زدگان لرستانی حدود ۱۲۰۰ بسته غذایی نیز از سوی جهادگران بین مردم سیل‌زده شهرستان نورآباد توزیع شد. رئیس مجمع جهادگران استان لرستان هم خاطرنشان کرده که برخی ساکنان پلدختر که در معرض سیلاب احتمالی بودند، جابه‌جا شدند و به منازل اقوامشان در بخش‌های دیگری انتقال پیدا کرده‌اند و تقریباً بخشی از ضلع غربی پلدختر که در معرض سیل بود، تخلیه شد. فعالیت گروه‌های جهادی در این بخش ادامه دارد، اما به دلیل برگزاری رزمایش مؤمنانه بسیاری از فعالیت‌ها تحت‌الشعاع این رزمایش قرار گرفته و گروه‌های جهادی بیشتر فعالیت خود را به این بخش معطوف کردند.

«سجاد»؛ مطالبه‌گری برای دانشجویان

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور در زمینه طرح سجاد به روزنامه «جوان» گفت: قبل از هر چیز لازم است از مدافعان سلامت و کادر درمانی بیمارستان‌ها که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار داشتند قدردانی کنیم، از کسانی که از جان خود گذشتند برای اینکه به مردم خدمت‌رسانی کنند، این اقدامات جای قدردانی دارد و ما با حضور در بیمارستان شهدای تجریش با اهدای نشان شجاعت از این عزیزان تقدیر کردیم. برنامه «فانوس راه» قرار بود درباره مسائل حوزه زنان و خانواده از ۷ تا ۹ اسفند در قم برگزار شود که متأسفانه با توجه به بحث کرونا، این دوره برگزار نشد. همایش دوم اتحادیه جامعه اسلا‌می دانشجویان قرار بود با عنوان «نخبه‌پروری تشکیلاتی» اسفندماه برگزار شود که متأسفانه برگزار نشد. برنامه همایش آموزشی اتحادیه که بسیار حائز اهمیت بود را هم به دلیل کرونا برگزار نکردیم.

محمد زادمهر تصریح کرد: با توجه به تعطیلی‌های اخیر ما جلساتی را به صورت مجازی با مسئولان برگزار کردیم. در همین راستا دفاتر ما به چهار گروه در دانشگاه‌های آزاد، وزارت علوم، وزارت بهداشت و فرهنگیان تقسیم شد و هر گروه دو جلسه مجازی با حضور مسئولان مختلف برگزار کرد. یکی از طرح‌هایی که برگزار کردیم که مکمل جلسات مجازی ما هم بود، طرح سجاد بود. در این طرح با همکاری کارشناسان و مدیران در زمینه شعار مقام معظم رهبری در جهش تولید و اولویت‌های مجلس یازدهم بحث‌های مفصلی شده و انشاءالله در روز‌های آینده این جلسات ادامه خواهد داشت. همچنین با توجه به عدم برگزاری برنامه‌های حضوری اتحادیه، جلسات ویدئوکنفرانس به صورت استانی با دفاتر سراسر کشور باحضور اعضای اتحادیه و دبیران دفاتر جامعه اسلا‌می دانشجویان نیز در حال برگزاری است. در عرصه مطالبات عمو‌می نیز دوره مبانی اساسی ما و طرح دیده‌بان به صورت مجازی و لایو اینستاگرا‌می درحال برگزاری است.

زادمهر افزود: ما در این ایام شش طرح مطالعاتی را برگزار کردیم و سعی کردیم طرح‌ها متنوع باشد تا بتوانیم اقشار مختلف دانشجویی را جذب کنیم. طرح مطالعاتی شهید سلیمانی ۱ و ۲ برای بررسی مبانی اسلام و انقلاب، طرح مطالعاتی فانوس راه برای حوزه مسائل زنان، طرح مطالعاتی بیانات برای جریان‌شناسی سیاسی، طرح مطالعاتی سفیران گام دوم انقلاب برای حوزه مسائل بین‌الملل و طرح مطالعاتی شهید علم‌الهدی جهت بررسی مبانی تشکیلاتی برگزار شد که استقبال ویژه‌ای از این طرح‌ها از سوی دانشجویان انجام شد. در بخش فعالیت‌های جهادی، گروه جهادی شهید شاهینی اتحادیه با هماهنگی‌هایی که با سازمان بهزیستی انجام شد، طرحی را برای کمک به نیازمندان بهزیستی آغاز کرد. هدف‌گذاری ما به این صورت بود که تولیدات ما مثل تولید ماسک، دستکش و موادضدعفونی کننده و کمک‌های نقدی جمع‌آوری شده برای کمک به مراکز بهزیستی در نظر گرفته شود که به مراکز بهزیستی ۱۳ استان کشور تولید نزدیک به ۱۳ هزار ماسک، ۱۵ هزار دستکش و ۶۰۰ لیتر انواع محلول‌های ضدعفونی‌کننده کمک شد.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تأکید کرد: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب برای رزمایش همدلی، هیئت زینبون اتحادیه، طرح ابرار را در سه مرحله اجرا کرد. مرحله اول نیمه اول ماه مبارک بود که ۱۱۰ بسته اقلام غذایی کمک شد. در مرحله دوم که نیمه دوم ماه مبارک برگزار شد ۱۱۴ بسته حبوبات به نیازمندان اطراف تهران کمک شد. در مرحله پایانی نیز هفته گذشته ۵۰۰ بسته حمایتی شامل دو عدد مرغ میان نیازمندان روستا‌های اطراف شهرستان ملارد توزیع شد.

در حوزه جشنواره‌ها نیز اتحادیه فرآیند برگزاری جشنواره شهید شاهینی را برای حوزه مسائل فرهنگی، جشنواره شهید هادی را برای حوزه مباحث تجربیات دفتر در کرونا، جشنواره شهید آوینی را برای حوزه نشریات دانشجویی و جشنواره شهید آیت را برای حوزه مسائل سیاسی آغاز کرده است.

پیگیری اولویت‌ها از نمایندگان مجلس

دبیرکل تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلا‌می دانشجویان مستقل با بیان اینکه فعالیت‌های جهادی یکی از راه‌های عبور از رخوت و سستی در این ایام است، گفت: بهره‌گیری از فضای جهادی ایجادشده در زمان شیوع کرونا یکی از پیشنهاد‌های ما بود که با ارائه راهکار‌ها و ایده‌های مختلف تلاش کردیم تا اعضای دفاتر هرچه بیشتر از این فرصت استفاده کنند. در این زمینه با تلاش دانشجویان بیش از ۷۰ میلیون تومان در قرارگاه جهادی معین که مرکز هدایت فعالیت‌های جهادی این اتحادیه دانشجویی است از خیران به‌صورت مستقیم جذب داشتیم. البته عدد کمک‌های مرد‌می و خیران با احتساب فعالیت‌های جهادی دفاتر به رقمی بیش از ۱۰۰ میلیون خواهد رسید که تا به امروز در حوزه‌های بهداشت و سلامت اعم از تولید محصولات بهداشتی یا ضدعفونی معابر و... صرف شده است.» دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلا‌می دانشجویان مستقل ادامه داد: «از این هفته نیز وارد فاز دیگری خواهیم شد و با محوریت سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سیستان و بلوچستان کمک‌های معیشتی به افراد آسیب‌دیده ناشی از شیوع کرونا خواهیم داشت. این حرکت در سایر استان‌ها نیز هرچند کوچک‌تر، اما پیگیری خواهد شد.

سجاد اسدی افزود: یکی دیگر از محور‌های حرکت‌های اتحادیه، برنامه‌ریزی جهت اجرا و برگزاری طرح‌های مختلف در سطح دفاتر و اتحادیه بوده تا اعضای تشکیلات بیش از پیش از نظر فکری درگیر شوند. در سطح اتحادیه نیز پیگیری برخی از فعالیت‌هایی که نیاز به زمان بیشتری داشت و در طول سال تحصیلی پیگیری آن به‌سختی انجام می‌شد را دنبال می‌کنیم. یکی از همین حرکت‌ها بازگشت صفحه اتحادیه به‌همراه آرشیو آن در شبکه اجتماعی اینستاگرام بود که به‌همت تیم روابط عمو‌می اتحادیه اتفاق افتاد.»

دبیرکل تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلا‌می دانشجویان مستقل تصریح کرد: موضوعی دیگر که در این ایام درنظر داشتیم و اجرا کردیم برگزاری جلسات تشکیلاتی با اعضای شورای مرکزی دفاتر عضو است که با هدف حفظ ارتباط، حل مشکلات و ارائه راهکار‌ها و ایده‌ها برگزار شده و خواهد شد. همچنین در موضوعات مختلف مورد نیاز دانشجویان عضو دفاتر، اساتید با استفاده از پخش زنده اینستاگرام مباحث تشکیلاتی را تدریس کردند. طرح دیگری نیز با عنوان «دانشجوی مستقل، دانشجوی فردا» توسط واحد سیاسی اتحادیه اجرایی شد. در این طرح که فراخوان آن منتشر شده، مقالات دانشجویی در زمینه‌های فکری مانند عدالت‌خواهی اخلاق‌مدارانه، نوگرایی در حکومت و اقتصاد توانمند جمع‌آوری می‌شود و درنهایت پس از داوری در همایشی با همین عنوان ارائه شد.

همچنین نامه‌ای از سمت اتحادیه به‌صورت تفصیلی خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم به نگارش درآمده است. در این نامه اولویت‌های مدنظرمان برای پیگیری توسط نمایندگان دوره جدید در حوزه‌های مختلف مطرح شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار