کد خبر: 1010482
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
با گذشت یک هفته از حادثه کلینیک سینا و اظهار‌نظر‌های متفاوت و بی‌نتیجه، یکی از اعضای شورای شهر تهران دو قصور شهرداری در حادثه کلینیک سینا مهر را متذکر شد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سا‌ل‌هاست بحث ایمنی مراکز و مکان‌های عمومی به بهانه‌های مختلف مطرح می‌شود، ولی با گذشت زمان به فراموشی سپرده‌می‌شود. ریشه این قصور‌ها را کجا و چگونه باید جست‌وجو کرد؟ حادثه کلینیک سینا و حادثه پلاسکو و سایر حوادثی از این دست که کم هم نیستند همچنان تکرار می‌شوند. با این حال از پیگیری و ریشه‌یابی و حل ریشه‌ای مشکل خبری نیست و گذر زمان همه چیز را به دست فراموشی می‌سپارد. همین موضوع سبب شده‌است تا معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با صدور بخشنامه‌ای به معاونان عمرانی استانداری‌ها، بر نظارت مؤثر شهرداری‌ها بر ایمنی اماکن و ساختمان‌های مهم و تجمعی شهر‌ها تأکید کند. این اقدام خوب است، اما باید به این مسئول و سایر مسئولان یاد آور شد که ایمنی با تذکر و بخشنامه تأمین نخواهد شد!

با گذشت یک هفته از حادثه کلینیک سینا و اظهار‌نظر‌های متفاوت و بی‌نتیجه، یکی از اعضای شورای شهر تهران دو قصور شهرداری در حادثه کلینیک سینا مهر را متذکر شد.

زهرا نژادبهرام با اشاره به قصور شهرداری در وقوع حادثه کلینیک سینا به مهر گفت: پرونده این حادثه در کمیته ویژه شورا به صورت کامل در دست بررسی است.

وی با اشاره به اینکه همه مدارک مربوط به این حادثه و ابعاد آن توسط کمیته ویژه شورای شهر در حال جمع‌آوری است، گفت: به نظرم دو قصور مشخص توسط شهرداری در این زمینه وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: اجرا نکردن رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ و پیگیری نشدن تذکر‌ها و اخطار‌ها دو قصوری است که شهرداری انجام داده و سبب حادثه کلینیک سینا مهر در کنار سایر علل این حادثه شده‌است.

وی گفت:‌به غیر از شهرداری پرونده این مسئله و قصور احتمالی وزارت کار و بهداشت نیز توسط مراجع ذی‌صلاح در حال بررسی بوده و مجلس هم پیگیر این قضیه است.

اظهارات این عضو شورا در حالی بیان شده که معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با صدور بخشنامه‌ای به معاونان عمرانی استانداری‌ها، بر نظارت مؤثر شهرداری‌ها بر ایمنی اماکن و ساختمان‌های مهم و تجمعی شهر‌ها تأکید کرد.

در بخشنامه مهدی جمالی‌نژاد خطاب به معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری‌ها با اشاره به وقوع حادثه انفجار و آتش‌سوزی در یکی از مراکز درمانی شهر تهران و پیرو ابلاغیه‌های پیشین در خصوص اقدامات و برنامه‌های دارای اولویت شهرداری‌ها در سه بخش تأمین و ارتقای سطح آمادگی نیرو‌های عملیاتی، ارائه خدمات مناسب امدادی و آتش‌نشانی به شهروندان و ارتقای سطح ایمنی شهر و پیشگیری از حوادث و سوانح تأکید شده‌است: ضروری است پایش وضعیت ایمنی کاربری‌ها از طریق انجام بازدید و نظارت‌های دوره‌ای از اماکن و ساختمان‌های مختلف به خصوص مراکز مهم و تجمعی شهر به‌صورت مستمر مدنظر قرار گیرد.

در ادامه این بخشنامه آمده‌است: در راستای تحقق این امر و همچنین سایر موضوعات و مسائل مطرح در حوزه آتش‌نشانی و ایمنی، دستور فرمایید از ظرفیت‌های قانونی بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری و مصوبه هیئت وزیران پیرامون سند آسیب‌شناسی در بخش آتش‌نشانی و ایمنی برای نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها، مراکز و کارگاه‌های ناایمن، همچنین تعامل و همکاری با دستگاه‌های متولی برای ارتقای سطح ایمنی در سطح شهر به شکل مناسب استفاده و در صورت عدم ایمن‌سازی، مراتب برای اقدام حقوقی و قضایی لازم به مراجع مربوطه ارجاع شود.

متأسفانه تعدد بخشنامه‌ها و ضوابط و مقررات در خصوص ایمنی خود به اسباب ضد ایمنی تبدیل شده‌است! این بوروکراسی‌های اداری و کاغذ بازی‌ها تاکنون دردی را درمان نکرده‌است. حادثه‌ها تکرار می‌شود و از ایمن بودن ساختمان‌ها کمتر خبری شنیده‌می‌شود. گویا ایمنی هم حرف لوکسی شده‌است تا مسئولان با آن در رسانه‌ها خودی نشان دهند و کم‌کاری‌های خود را بپوشانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار