کد خبر: 1010419
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
۶ رشته‌ای که کشور‌های اول تا سوم بازی‌های آسیایی را تعیین می‌کنند
نگاهی به مدال‌های تیم‌های اول تا سوم بازی‌های آسیایی نشان می‌دهد که کشور‌های چین، ژاپن و کره جنوبی با مدال‌های زیادی که در رشته‌های پرمدال به دست آورده اند، به این جایگاه رسیده اند.
دنیا حیدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: رشته‌های پر مدال (دوومیدانی، شنا، قایقرانی، دوچرخه سواری، ژیمناستیک و تیراندازی) در طول ۱۵ دوره حضور ایران در بازی‌های آسیایی در مجموع تنها ۹۵ مدال برای ورزش ایران داشته است. حال آنکه نقطه عطف موفقیت تیم‌های برتر بازی‌های آسیایی که همواره سکو‌های اول تا سوم را از آن خود می‌کنند توجه و سرمایه‌گذاری در این رشته‌های پر مدال است.

کشور‌های اول تا سوم جاکارتا ۲۰۱۸

نگاهی به تیم‌های اول تا سوم آخرین بازی‌های آسیایی که سال ۲۰۱۸ در جاکارتا برگزار شد خود گویای تأثیر شگرف توجه و سرمایه‌گذاری تیم‌های برتر قاره در رشته‌های پر مدال است.

چین، صدرنشین جدول بازی‌های آسیایی درحالی با کسب ۲۹۰ مدال (۱۳۲ طلا، ۹۲ نقره و ۶۶ برنز) به کار خود پایان داد که مجموع مدال‌های دریافتی این کشور از رشته‌های پرمدال ۱۸۷ مدال بود. ۳۳ مدال (۱۲ طلا، ۱۲ نقره و ۹ برنز) در دوومیدانی، ۶۹ مدال (۳۲ طلا، ۲۳ نقره و ۱۴ برنز) در رشته‌های آبی (شنا، شیرجه، واترپلو و شنا هنری)، در قایقرانی ۳۴ مدال (۲۴ طلا و ۱۰ نقره)، در تیراندازی ۱۵ مدال (۸ طلا، ۵ نقره و ۲ برنز)، ژیمناستیک ۲۳ مدال (۱۰ طلا، ۶ نقره و ۷ برنز) و در دوچرخه‌سواری ۱۳ مدال (۶ طلا، ۵ نقره و ۲ برنز).

ژاپن، تیم دوم بازی‌های آسیایی جاکارتا نیز ۱۱۰ مدال از مجموع ۲۰۵ مدال (۷۵ طلا، ۵۷ نقره و ۷۳ برنز) در این رقابت‌ها و در رشته‌های پرمدال به دست آورد که سهم دوومیدانی ۱۸ مدال (۶ طلا، ۲ نقره و ۱۰ برنز)، ورزش‌های آبی ۵۷ مدال (۱۹ طلا، ۲۳ نقره و ۱۵ برنز)، قایقرانی ۱۲ مدال (۷ طلا، یک نقره و ۴ برنز)، تیراندازی ۲ مدال (یک نقره یک برنز)، ژیمناستیک ۷ مدال (۴ نقره و ۳ برنز) و دوچرخه‌سواری ۱۴ مدال (۳ طلا، ۵ نقره و ۶ برنز).

کره‌جنوبی، تیم سوم این بازی‌ها نیز ۵۸ مدال از مجموع ۱۷۷ مدال کسب شده در این رقابت‌ها (۴۹ طلا، ۵۸ نقره و ۷۰ برنز) را از حضوری پررنگ در ورزش‌های پر مدال به دست آورده است. ۵ مدال در دوومیدانی (یک طلا، یک نقره و ۳ برنز)، ۱۱ مدال در ورزش‌های آبی (یک طلا، ۳ نقره و ۷ برنز)، ۱۲ مدال قایقرانی (۳ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز)، ۱۲ مدال تیراندازی (۳ طلا، ۴ نقره و ۵ برنز)، ۵ مدال ژیمناستیک (۲ طلا، یک نقره و ۲ برنز) و ۱۳ مدال دوچرخه سواری (۶ طلا، ۳ نقره و ۴ برنز).

آخرین حضور

در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا ۱۶۵ مدال در شنا، ۱۴۴ مدال در دوومیدانی، ۱۳۸ مدال در قایقرانی، ۷۲ مدال در دوچرخه‌سواری، ۶۰ مدال در تیراندازی و ۵۴ مدال در ژیمناستیک توزیع شد و چین، ژاپن و کره در مجموع ۳۵۵ مدال در شش رشته پر مدال دوو میدانی، ورزش‌های آبی، تیراندازی، دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک و قایقرانی را از آن خود کردند. این درحالی است که مجموعاً ۶۳۳ مدال در این شش رشته توزیع می‌شود و این یعنی سه تیم اول بیش از نیمی از مدال‌های توزیع شده در این رشته‌ها را از آن خود کردند. حال آنکه مجموع مدال‌های کسب شده توسط ایران در این رشته‌ها ۱۲ مدال (۲ طلا، ۵ نقره و ۵ برنز) بود. حاصل اعزام ۱۲ ورزشکار دوو‌میدانی ۳ مدال (۲ طلا و یک نقره) بود. شنا ۱۹ ورزشکار در رشته‌های شیرجه، شنا و واترپلو اعزام داشت که نتیجه آن کسب تنها یک برنز در واترپلو بود. تیراندازی از ۱۹ اعزامی با تنها یک برنز بازگشت و قایقرانی از اعزام ۳۸ ورزشکار با ۷ مدال (۴ نقره و ۳ برنز) این بازی‌ها را به پایان برد و دوچرخه‌سواری با ۱۴ اعزامی و ژیمناستیک با چهار اعزامی با دست خالی جاکارتا را ترک کردند.

عملکرد همه ادوار

عملکرد ضعیف ورزش ایران در رشته‌های پرمدال تنها به آخرین حضور در بازی‌های آسیایی برنمی‌گردد و تمام ادوار این مسابقات را شامل می‌شود. دوومیدانی ایران از ۱۵ حضور خود در این رقابت‌ها موفق به کسب ۳۸ مدال (۱۳ طلا، ۱۵ نقره و ۱۰ برنز) شد.

شنای ایران تنها ۶ مدال در ورزش‌های آبی بازی‌های آسیایی دارد. (یک طلا و ۳ برنز) در شیرجه که به دوره سوم رقابت‌های ۱۹۵۸ توکیو برمی‌گردد. تنها مدال واترپلو هم که طلا بود در بازی‌های ۱۹۷۴ تهران به‌دست آمد تا اینکه بعد از ۳۴ سال واترپلو در جاکارتا موفق به کسب مدال شد و برنز گرفت. نخستین بار در پانزدهمین دوره (۲۰۰۶ دوحه) بود که ایران موفق به کسب مدال در رشته قایقرانی شد. حاصل چهار دوره مدال‌آوری قایقرانی ایران ۲۳ مدال (۳ طلا، ۹ نقره و ۱۱ برنز) است که از ۲۰۱۴ اینچئون می‌توان به دوران طلایی آن یاد کرد که با ۹ مدال (یک طلا، ۲ نقره و ۶ برنز) همراه بود هرچند عملکرد قایقرانان در جاکارتا هم با ۳ نقره و ۴ برنز خوب بود. حاصل کار دوچرخه‌سواران ایران در ادوار مختلف بازی‌های آسیایی ۱۸ مدال (۵ طلا، ۹ نقره و ۱۴ برنز) است که بیشترین مدال‌آوری آن به بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران برمی‌گردد که با کسب دو طلا، یک نقره و دو برنز همراه بود. استارت مدال‌آوری تیراندازی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان زده شد، اما نکته جالب این است که از مجموع ۸ مدال (یک طلا، ۵ نقره و ۲ برنز) به دست آمده هیچ یک توسط آقایان کسب نشده و همه مدال‌های ایران در بازی‌های آسیایی توسط بانوان کسب شده است. بدترین عملکرد در رشته‌های پرمدال به رشته ژیمناستیک برمی‌گردد که ایران هنوز موفق به کسب هیچ مدالی در این حوزه نشده است!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار