کد خبر: 1010223
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
یک مقام مسئول با بیان اینکه مقابله با آفت ملخ صحرایی در سه استان ادامه دارد، از آغاز موج جدید حمله ملخ‌ها در مهرماه خبر داد و گفت: حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله نیاز داریم.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه در حال حاضر مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سه استان کشور همچنان ادامه دارد، گفت: در رفسنجان کرمان، برخی مناطق سیستان و بلوچستان و برخی مناطق خراسان جنوبی مبارزه ادامه دارد.

سعید معین اضافه کرد: ملخ‌های صحرایی محل تابستان و زمستان گذران دارند که محل زمستان گذران آن‌ها در شرق آفریقا و کشور‌هایی مانند کنیا، سودان، اتیوپی، جیپوتی و… است. ملخ‌ها فصول سرد را معمولاً در این مناطق می‌گذرانند و یکی تا دو نسل ایجاد می‌کنند و بعد از آن به سمت دریای سرخ و شبه جزیره عربستان (یمن و جنوب عربستان) حرکت می‌کنند و در ادامه به سمت مناطق بهاره می‌روند که مناطق نیز شامل مناطق شمالی و مرکزی عربستان و مناطق جنوبی ایران است.

وی ادامه داد: بعد از آن نیز ملخ‌ها به سمت مناطق تابستان گذران حرکت می‌کنند که این مناطق نیز شامل مناطق مرزی هند و پاکستان است.

معین با بیان اینکه این ملخ‌ها حدوداً از دوم اسفندماه وارد کشور ما شدند و تمام استان‌های جنوبی را درگیر کردند، گفت: بخشی از این ملخ‌ها نیز به سوی پاکستان و بویژه هند حرکت کردند. در ایران نیز یک نسل ایجاد کردند و هم اکنون این آفات در حال رفتن به سمت مناطق تابستان گذران هستند که این جابه جایی‌ها حدود سه تا چهار ماه طول می‌کشد.

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: ملخ‌هایی که در مناطق شاخ آفریقا هستند باید به طور کامل به سمت هند و پاکستان حرکت می‌کردند که به دلیل تغییرات اقلیمی و آب و هوایی هنوز این اتفاق نیفتاده و به تأخیر افتاده است.

موج جدید حمله ملخ‌های صحرایی به ایران مهرماه اتفاق می‌افتد

وی با بیان اینکه بنابراین انتقال جمعیت ملخ‌ها از شاخ آفریقا به پاکستان و بویژه هند در اواخر شهریور ماه اتفاق می‌افتد، گفت: باران‌های موسمی مونسون مهرماه تمام می‌شود و با پایان یافتن این باران‌ها در هند، ملخ‌ها به سمت پاکستان و از آنجا به سمت سیستان و بلوچستان ایران، هرمزگان و کرمان و … سرازیر می‌شوند و بخشی هم به سمت شبه جزیره عربستان و شاخ آفریقا بر می‌گردند.

معین با اشاره به اینکه هجوم ملخ‌ها در موج بعدی به ایران از مهرماه شروع می‌شود و تا آذرماه ادامه دارد، تصریح کرد: بنابراین زمانی که مبارزه ما در سه استان فعلی رو به اتمام است، موج بعدی ملخ وارد کشور می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: بعد از این موج دوم آغاز می‌شود به عبارتی ملخ‌هایی که الان در مناطق شاخ آفریقا هستند، بخشی از آن‌ها به سمت هند می‌رود و بخشی می‌ماند. بخش باقی مانده به سمت شبه جزیره عربستان (جنوب عربستان و یمن) می‌روند و از نیمه دوم دی ماه از سمت شبه جزیره عربستان به ایران حمله می‌کنند این موج از خوزستان تا چابهار را مورد حمله قرار می‌دهد و تمام استان‌های جنوبی درگیر می‌شوند و همچنین استان‌هایی که پشت خط اول هستند به عنوان مثال بوشهر درگیر می‌شود مقداری هم از بوشهر حرکت می‌کند و وارد فارس می‌شود.

نسل جدید ملخ‌ها ۲۰ برابر نسل قبلی است!

معین با اشاره به افزایش تراکم جمعیت ملخ‌ها گفت: هر نسل از این آفت ۲۰ برابر نسل قبلی است. ما انتظار داریم جمعیت‌هایی در حد ۴۰۰ برابر آنچه که وارد کشور شد و با آن‌ها مبارزه کردیم، برگردد که قسمتی از آن وارد کشور ما می‌شود و قسمت دیگر به جنوب عربستان و شاخ آفریقا می‌رود که در گردشی دوباره در زمستان باز به سوی ما برمی گردد؛ بنابراین امسال حمله و ریزش‌ها به کشور ما شدیدتر از سال گذشته خواهد بود و احتمال درگیری استان‌های دیگری جز استان‌های جنوبی وجود دارد.

وی با بیان اینکه ملخ‌های صحرایی در روز ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر پرواز می‌کنند، تصریح کرد: همچنین یک ملخ بالغ این توانایی را دارد که حدود ۳۰۰ تخم بگذارد که حداقل ۲۰۰ تخم تبدیل به پوره می‌شود و این پوره‌ها نیز در فاصله کمی به بالدار بالغ و نابالغ تبدیل می‌شوند. نگرانی ما این است که جز خوزستان، ایلام هم آلوده شود و علاوه بر ایلام احتمال آلودگی لرستان، مرکزی و … وجود دارد.

معین با بیان اینکه در تلاش هستیم اعتبارات مورد نیاز برای مبارزه، سموم و تجهیزات لازم فراهم شود، گفت: امیدوار هستیم با همکاری مجلس و دولت اعتبارات لازم برای این مساله فراهم شود.

حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با موج جدید نیاز است

وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات سم، افزود: در حال حاضر واردات این کالا با ارز نیمایی انجام می‌شود و قیمت آن نیز بالاتر می‌رود انتظار ما این است که حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تهیه سم، ادوات سمپاشی و لوازم یدکی آن و همچنین پول بنزین فراهم شود تا بتوانیم عملیات را موفقیت آمیز اجرا کنیم تا خسارت چندانی وارد نشود.

معین تصریح کرد: ماجرای ملخ‌ها زمانی تمام می‌شود که در دو مرکز اصلی یعنی اماکن زمستان گذران (شرق آفریقا) و همچنین دراماکن تابستان گذران (مرز هند و پاکستان) یک تا دو سال بارندگی نباشد یا میزان بارندگی ناچیز باشد در این صورت ملخ از حالت مهاجر خارج می‌شود و حالت انفرادی می‌گیرد. اما متأسفانه پیش بینی‌ها حاکی از این است که طی حدود دو تا سه آینده هم در شرق آفریقا و هم در مناطق مرزی بین هند و پاکستان میزان بارندگی نرمال و بالاتر از نرمال خواهد بود بنابراین این ماجرا ادامه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبارزات انجام شده با این آفت در کشور، افزود: ما از اواخر مهرماه ۹۸ تا پایان روز ۵ شنبه هفته گذشته حدود ۴۰۲ هزار هکتار مبارزه انجام شده است. کل این رقم در سال گذشته ۷۴۶ هزار هکتار بوده است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار