کد خبر: 1010115
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
دولت ترامپ ظاهراً به دلیل نقطه ضعفی که روس‌ها از او در دست دارند، با زبان نرم با روس‌ها صحبت می‌کند. رئیس‌جمهور امریکا دیروز گفت که به نظر او روسیه قصد ندارد در درگیری‌های افغانستان مداخله کند. رئیس ستاد ارتش امریکا هم با ادای سوگند در کنگره به نمایندگان گفت که شواهد موثق تأیید‌کننده پرداخت پول ازطرف روسیه برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان در دست نیست، اما روس‌ها پا در یک کفش کرده‌اند که مواد مخدر از افغانستان با استفاده از هواپیما‌های نظامی ائتلاف ناتو و امریکا به کشور‌های دیگر از جمله اروپا قاچاق می‌شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ماجرا از ۲۷ جولای ۲۰۲۰ شروع شد، زمانی که نیویورک‌تایمز با استناد به گزارش‌های مقام‌های اطلاعاتی امریکا نوشت که یک واحد از اطلاعات ارتش روسیه سال گذشته به صورت محرمانه به شبه‌نظامیان مرتبط با طالبان برای کشتن نیرو‌های ائتلاف در افغانستان «جایزه» پیشنهاد داده بود. موضوع قابل توجه این است که یافته‌های اطلاعاتی درباره جایزه روس‌ها، به دست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا هم رسیده و شورای امنیت ملی کاخ سفید این مسئله را در یک نشست فوری اواخر مارس مورد بررسی قرار داده، ولی کاخ سفید هنوز اقدامی در این خصوص انجام نداده است. بحث‌ها آنقدر بالا گرفت که دونالد ترامپ، مجبور به واکنش شد و چند روز بعد گفت که نه او و نه مشاوران نزدیکش به هیچ وجه در جریان اطلاعاتی درباره گزارش‌های مربوط به «حملات ادعایی» به سربازان امریکایی در افغانستان با حمایت روسیه نبوده‌اند: «اگر نیویورک‌تایمز بی‌اعتبار منبعی دارد، آن را افشا کند. این فقط یک حقه‌بازی دیگر است.» روس‌ها هم ادعای نیویورک‌تایمز را رد کرده‌اند و همین باعث شده که کاخ سفید در قبال مرحمتی که مسکو با تکذیبیه‌اش انجام داد، زبان نرم در قبال کرملین در پیش بگیرد، به خصوص که تحقیقات کنگره درباره تبانی انتخاباتی تیم ترامپ با روس‌ها هنوز از خاطر پاک نشده است. البته ترامپ دیروز هم یک بار دیگر با گفتن اینکه به نظر او روسیه قصد مداخله در «درگیری‌های افغانستان» را ندارد، نشان داد که ترس از عصبانیت مسکو، او را به شدت در معذوریت موضع‌گیری صریح قرار داده است. ترامپ گفته است: «فکر می‌کنم آخرین چیزی که روسیه بخواهد این است که در اوضاع افغانستان خود را دخیل کند.»

همچنین «مارک میلی» رئیس ستاد ارتش امریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری خود، با ادای سوگند در کنگره به نمایندگان گفت که شواهد موثق تأیید‌کننده پرداخت پول توسط روسیه برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان در دست نیست: «نمی‌توانیم تأیید کنیم که روسیه برای کشتن سربازان امریکا در افغانستان پول داده است. این وضعیت، باعث شده روس‌ها در موضع کم‌سابقه‌ای قرار بگیرند و رویکرد تهاجمی خودشان را تقویت کنند. دیروز به فاصله شش روز بعد از اینکه ضمیر کابلوف نماینده کرملین در امور افغانستان، از دست داشتن امریکایی‌ها در قاچاق مواد مخدر صحبت کرد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم اعلام کرد که گزارش‌ها درباره قاچاق مواد مخدر از افغانستان توسط هواپیما‌های امریکا و ناتو باید بررسی شود.

«سرگئی لاوروف» گفته که گزارش‌هایی به دست ما می‌رسد که مواد مخدر از افغانستان با استفاده از هواپیما‌های نظامی ائتلاف ناتو و امریکا به کشور‌های دیگر از جمله اروپا قاچاق می‌شود. وی افزود: «نمی‌توانیم به‌طور ۱۰۰ درصد تأیید کنیم، اما این گزارش‌ها آنقدر به‌طور مرتب می‌آیند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اگر از هواپیما‌های نظامی برای قاچاق مواد از افغانستان استفاده می‌شود، این هواپیما‌ها فقط می‌تواند متعلق به اعضای ناتو باشد و چنین پرواز‌هایی تنها توسط ارتش یا سرویس‌های ویژه انجام می‌شود.» لاوروف گفت: «با نگاهی به حقایق کاملاً موثق، می‌توان گفت که طی ۲۰ سال حضور امریکا و حضور سایر نیرو‌های ائتلاف در افغانستان، قاچاق مواد مخدر از آن کشور چندین برابر شده است؛ نه امریکا و نه دیگر اعضای ائتلاف هیچ تلاش جدی برای متوقف کردن تولید مواد مخدر در افغانستان نکرده‌اند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار