کد خبر: 1010072
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
این روز‌ها همه از مجلس یازدهم توقع دارند تحول بیافریند، حلال مشکلات باشد، معضلات اقتصادی را حل کند، جلوی ناکارآمدی دولت بایستد، قوانین مشکل‌دار یا ناقص را اصلاح و تکمیل کند، مقابل فساد بایستد، قوانین شفافیت را تأسیس کند، بر قوای دیگر نظارت کند، توجهش به بالا رفتن قیمت بی‌رویه مسکن و خودرو و دلار و سکه و کلی اقلام دیگر باشد و ... همه این اقدامات را هم سریع انجام دهد؛ خیلی سریع!
زینب شریعتی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: مجلس یازدهم با شعار‌های مبارزه با فساد، شفافیت، نظارت بر نحوه عملکرد دولت روحانی و برگرداندن کشور به ریل آرامش اقتصادی بر سر کار آمد. مردم شعار‌ها و وعده‌های کاندیدا‌ها را دیدند و به آن رأی دادند. پس از تجربه تلخ مجلس دهم که جز به جنجال‌های سیاسی و شلوغ‌کاری وکیل‌الدوله‌ها نگذشت، مجلس یازدهم روح امید را به دل جامعه آورد و شعار‌های مبارزه با فساد و حل مشکلات معیشتی رأی آورد.

حال باید دید مجلس چگونه می‌تواند انتظارات مردم را برآورده کند. مجلس چطور باید باشد که این امید‌ها ناامید نشود و از سویی پس از چهار سال، کارنامه قابل قبولی حداقل نزد وجدان خود و حداکثر نزد افکار عمومی برای اعتماد مجدد به آن‌ها داشته باشند.

اطلاع‌رسانی‌های دقیق و موضع‌گیری‌های حرفه‌ای

خبر‌هایی که از مجلس یازدهم بیرون می‌آید، اغلب حاشیه‌هایی است که مخالفان ترجیح می‌دهند برجسته‌سازی شود تا امید مردم از این مجلس هم ناامید شود؛ نماینده‌ای گوشه‌ای حرفی می‌زند و اشتباه است. شروع می‌کنند به برجسته کردن تا همه خروجی مجلس همین اظهارات کم و جنجالی باشد. این میان برخی حزب‌اللهی‌ها هم برای آنکه با ریاست مجلس زاویه دارند یا آنکه منتقد بودن همیشگی را نشانه استقلال می‌دانند، تکه‌های این پازل را با انتقاد‌های تند و تیز و احساسی از ریزترین اعمال نمایندگان مجلس تکمیل می‌کنند. خود نمایندگان مجلس هم بی تقصیر نیستند؛ برخی از آن‌ها از تبعات موضع‌گیری خود در موج سازی رسانه‌ای بی‌اطلاع هستند و برخی دیگر هم از اهمیت اطلاع‌رسانی پیرامون پیش‌نویس طرح‌ها و اقدامات زیربنایی که طبیعتاً زمان‌بر است، مطلع نیستند؛ لذا همه آنچه از مجلس بیرون می‌آید، جنجال‌های سیاسی و فرهنگی می‌شود.

از جمله مثلاً در ماجرای رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، بسیاری گفتند که چرا مجلس همه وقت خود را درگیر اعتبارنامه یک فرد کرده و به مشکلات معیشتی مردم نمی‌پردازد. در حالی که اولاً مجلس درگیر نبود و فقط تعدادی از نمایندگان پیگیر کار بودند؛ ثانیاً همه وقت مجلس نبود و امور دیگر هم پیش می‌رفت؛ ثالثاً مجلس وظایف متعدد و نیز ۲۹۰ نفر عضو دارد که تقسیم وظایف شده و هر فرد کاری را پیش می‌برد. بنابراین، نگاه رسانه‌ای نمایندگان مجلس باید حرفه‌ای‌تر شود و کنترل بهتری بر اخبار خروجی از مجلس و نمایندگان داشته باشند.

سرعت عمل مجلس

با توجه به آنکه تنها یک سال از عمر دولت مانده، و با توجه به اینکه وضعیت اقتصاد کشور اصلاً خوب نیست، نیاز است تا مجلس سرعت عمل بیشتری در تقنین و نظارت داشته باشد. صبر مردم از مجلس قبلی و دولت فعلی سرآمده و برای نتیجه گرفتن از رأیی که دوم اسفند ۹۸ به صندوق‌ها ریخته‌اند، عجله‌شان زیاد است.

این عجله شاید منطقی نباشد و مجلس و رسانه‌ها موظف هستند چارچوبی منطقی از زمان‌بندی اقدامات مختلف مجلس را برای افکار عمومی جا بیندازند، اما در عین حال وقت مجلس هم زیاد نیست و باید سرعت بیشتری چاشنی اقدامات خود کند. کار جهادی در مجلس که اقدامات عمرانی ندارد و امر قانونگذاری بر عهده‌اش است، یعنی همین سرعت بخشیدن در عین دقت و عمق کار.

شاید اگر مجلس قبلی به درستی وظایف خود را انجام داده بود، شاید اگر دولت کارآمد و اهل کاری داشتیم، شاید اگر کرونایی در کار نبود و تحریم و ترامپ و دشمنی نداشتیم، و شاید همه امید مردم در مجلس جدید خلاصه نشده بود، مجلس می‌توانست در فرصت بیشتری امور خود را پیش ببرد، اما اکنون با این همه مشکلات ریز و درشت، انتظار از مجلس این است که به امور خود سرعت ببخشد. این سرعت بخشی زمانی که دقت و عمق و امر تخصصی و حرفه‌ای کار را قربانی نکند و تن به بازی‌های احساسی و نمایش کارآمدی ندهد، می‌تواند شایسته وصف جهادی باشد.

مخالفان اصلاح‌طلب مجلس یازدهم از همان دو سه هفته اول آغاز به کار مجلس شروع کرده‌اند که چرا مجلس کاری نمی‌کند و حاشیه دارد و اعتنایی به معیشت مردم ندارد و ... در عین حال باید مراقب بود که تحت تأثیر تبلیغات مخالفان، درستی کار قربانی نشود. به انتظارات کاذبی که اصلاح‌طلبان می‌سازند، اعتنا نکرد و خود بر طبل این ایجاد توقعات کاذب ندمید.

دوری از هیاهو و حاشیه

مجلس باید از سر و صدا و هیاهوی کاذب بپرهیزد. در مجلس گذشته، گاه سر یک موضوع هزار فریاد بلند می‌شد و آخر هم مردم می‌گفتند مگر دغدغه ما این بود؟ همچون داد و فریاد بر سر ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی آقایان در حالی که همین فریاد‌ها سر مشکلات خاص زنان سرپرست خانوار شنیده نمی‌شد.

روز گذشته، جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم اقدامات فوری و خارج از نوبت مجلس برای حل مشکلات تأکید کردند. در نامه سرگشاده این دفاتر بسیج دانشجویی خطاب به محمدباقر قالیباف آمده که «با توجه به مشکلات اخیر به‌خصوص در حوزه اقتصادی، لزوم عملکرد سازنده و مثبت مجلس که حلقه مفقوده‌ای در سال‌های اخیر بوده است، بیش از پیش در این ایام احساس می‌شود. مجلسی که جایگاه مدرس‌ها و دیالمه‌ها بوده است، مسئولیتی محوری برای حل کردن مشکلات کشور با عملکردی بر اساس تدبیر و به منظور ایجاد امید، به صورت حقیقی دارد. مجلس فعلی با وعده‌های مشخصی و به امید تغییر در روند فعلی، منتخب مردم قرار گرفت، هرگونه عدول از این حدود، برنامه‌ها و آرمان‌ها، از جزئیاتی مانند تأیید اعتبارنامه‌ها گرفته، تا تعیین ریاست کمیسیون‌ها، نوع مباحث مطروحه در مجلس و درآمد نمایندگان مجلس، بدون شک بر عملکرد، عزم و پاکدستی مجلس در ادامه راه و دیدگاه عمومی نسبت به خواست این نهاد به تغییر به نفع مردم، مؤثر است..» و در ادامه افزوده که «مجلس فعلی باید بیش از هر زمانی جایگاه مباحث تخصصی، مطالبه گری بر اساس داده‌های علمی باشد. دور بودن از هیاهو و حاشیه‌ها و تمرکز بر عملکرد، قطعاً می‌تواند مجلس شورای اسلامی را در عمل مؤثرتر و کارآمدتر به وظایف تقنینی و نظارتی این نهاد اساسی جمهوری اسلامی یاری نماید.»

در بخش دیگری از این نامه هم آمده «با توجه به شرایط فعلی، لزوم بعضی اقدامات فوری و خارج از نوبت، در جهت نمایش عزم و اراده این قوه بر بهبود عملکرد، اساسی به نظر می‌رسد. با علم بر پیچیدگی‌های ساختاری و عملکردی مجلس به دلیل ماهیت قوه مقننه، بعضی امور مانند شفافیت عملکرد و آرا، گزارش عملکرد به مردم در بازه‌های زمانی مشخص، می‌تواند به صورت مستقل از سمت نمایندگان و رئیس مجلس اجرا شود.»

مجلس شورای اسلامی و جایگاه وکالت مردم از نگاه امام خمینی، «رأس امور» بود، اما مع‌الاسف ضعف عملکرد و حاشیه‌سازی‌های نمایندگان مجلس خصوصاً در دوره دهم باعث سقوط جایگاه مجلس در اذهان عمومی شد. حال مجلس می‌تواند نقش پررنگ خود در کار زیر بنایی و تقنینی را ایفا کند تا به جایگاه رأس امور بازگردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار