کد خبر: 1010000
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
تالار‌ها قرار نیست بسته بمانند! در حالی که نرخ شیوع ویروس کرونا در شهر تهران نسبت به اسفند ماه سال گذشته بالاتر رفته، اما تالار‌های عروسی و عزا همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
سرويس جامعه جوان آنلاين: شاید در روز‌های اخیر در خیابان ماشین‌های گل زده عروس و داماد را دیده باشیم و این سوال هم بلافاصله به وجود بیاید که این‌ها مراسم ازدواج خود را کجا و در چه شرایطی می‌خواهند برگزار کنند و آیا از خطر کرونا نمی‌ترسند؟

هنوز اخبار مربوط به ابتلای تعداد زیادی از مهمانان حاضر یک مراسم ازدواج به ویروس کرونا نگذشته و تلویزیون نیز چند شب پیش تازه دامادی را نشان داد که تنها دو روز بعد از مراسم ازدواجش به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده و البته کارش به بخش مراقبت‌های ویژه کشیده.

عقیده و افکار بسیاری از مردم جامعه شامل مرور زمان شده است؛ مرور زمانی که به آن‌ها می‌گوید یک مشکل بعد از مدتی خود به خود حل می‌شود. حالا بر اساس همین طرز تفکر غلط بسیاری فعالیت‌های روزمره و عادی گذشته را از سر گرفته اند.

یک عده خسته شده اند، یک عده هم باور غلطی دارند که کرونا تقریبا فروکش کرده، یک عده دیگر هم فرضیه بسیار غلط از بین رفتن ویروس کرونا در گرما را باور دارند و عده دیگری نیز به دلیل سهل انگاری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

اکنون که تالار‌های عروسی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و از طرف دیگر تب کرونا دوباره در سطح کشور به شدت افزایش یافته با یک ویروس شناس به نام محمدرضا فرهادی همکلام شدیم.

وی به جام جم آنلاین گفت: هر فرد آلوده به ویروس کرونا اگر برخی از مسائل ساده را رعایت نکند دو الی سه نفر دیگر را به این ویروس آلوده می‌کند. در رابطه با دایره ابتلای کرونایی پیش از این بحث‌های زیادی شده است. حتی زمانی گفته می‌شد که هر فرد مبتلا می‌تواند بیش از ۱۰ نفر را مبتلا کند، اما اکنون واقعیت درست‌تر این است بگوییم اگر فرد مبتلا در خیابان راه برود، ماسک نزند و جلوی دهان و بینی خود را هنگام عطسه و سرفه نگیرد و با دیگران تماس فیزیکی داشته باشد افراد زیادی را مبتلا می‌کند، حالا چه یک نفر سر راه او قرار بگیرد و چه ۵۰ نفر.

فرهادی درباره فعالیت تالار‌های عروسی گفت: فرض کنید در یک بخش از تالار ۶۰ نفر حضور دارند. کافی است یک نفر در این جمع کرونا داشته باشد و مسائل بهداشتی را رعایت نکند. اگر پیش از این گفته می‌شد که یک فرد در حالت عادی سه نفر را می‌تواند مبتلا کند اینبار قدرت انتقال او ۶۰ برابر بیشتر می‌شود. این نه فقط درباره تالار که درباره سایر اماکن عمومی صادق است.

وی درباره واقعیت جهش این ویروس نیز تاکید کرد: جهش ویروس کرونا انکارناپذیر است و نمی‌توان آن را کتمان کرد، اما واقعیت مهم‌تر این است که باید بررسی کنیم این جهش به چه سمت و سویی بوده است. آنچه که مشخص به نظر می‌رسد این است که جهش ویروس در سراسر دنیا یکسان نیست. مشخص نیست که در برخی از نقاط دنیا جهش چقدر میزان خطرآفرینی ویروس را بالا و پایین برده است.

این ویروس شناس تاکید کرد: شمار پروتئین‌های موجود در ویروس کرونا با جهش‌ها افزایش یافته و به همین دلیل میزان سرایت پذیری در برخی از انواع ویروس کرونا بالاتر رفته است.

وی در پایان گفت: ده‌ها نوع از جهش ویروس کرونا شناسایی شده، اما در رابطه با نوع ویروس جهش یافته در ایران هنوز حقیقتی علمی به مرحله تثبیت نرسیده است، اما می‌توان با نتایج تجربی متوجه شد که میزان سرایت پذیری در موج دوم کرونا در ایران بالاتر رفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار