کد خبر: 1009771
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
روسیه و چین تمدید سازوکار کنونی ارسال کمک‌های غربی‌ها از طریق ترکیه به سوریه را که عملاً به تغذیه تروریست‌ها می‌پرداخت، وتو کردند. وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آلمانی خود، رفع تحریم‌های غیرقانونی امریکا و اتحادیه اروپا علیه سوریه و ارائه کمک‌های بشردوستانه به همه سوری‌ها بدون سیاسی‌کاری یا تبعیض را خواستار شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش روسیا الیوم، شورای امنیت عصر سه شنبه پیش‌نویس قطعنامه آلمان- بلژیک درخصوص تمدید سازوکار امدادرسانی بین‌المللی به سوریه از طریق گذرگاه باب‌السلام و باب الهوی در ترکیه به مدت یک سال را تصویب کرد، اما روسیه و چین آن را وتو کردند.

روسیه و چین به این سازوکار ارسال کمک‌ها به سوریه از طریق ترکیه اعتراض کردند.

قطعنامه شورای امنیت برای ارسال کمک‌های فرامرزی به سوریه که در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسیده و در ۱۰ ژوئیه منقضی می‌شود، روز سه شنبه مجدداً جهت تمدید به رأی گذاشته شد.

روسیه که خواهان کاهش تعداد گذرگاه‌های مرزی برای ارسال این کمک‌ها به سوریه بود، اصرار آلمان- بلژیک برای تمدید این قطعنامه را نپذیرفت و همراه با چین آن را وتو کرد. کمک‌های غربی‌ها به تروریست‌ها و معارضان سوری از سال ۲۰۱۴ تاکنون از گذرگاه‌های جلوه گوزو و اونجوپینار ترکیه ارسال شده است و به گفته کارشناسان عملاً نوعی روش حمایتی از گروه‌های افراط‌گرا معارض دولت سوریه بوده است و حتی گزارش‌هایی از ارسال سلاح به جای کمک‌های به اصطلاح بشردوستانه وجود دارند. به هر حال از فردا مأموریت این سازوکار مشکوک به پایان می‌رسد، این سازوکار براساس قطعنامه ۲۵۰۴ صادره در ۱۱ ژانویه است.

واسلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل اظهار کرد، روسیه طرحی را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد تا تنها یک گذرگاه مرزی باقی بماند و کمک‌های انسانی به طور زمینی از مرز‌های ترکیه وارد سوریه شوند.

از سوی دیگر بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با «هایکو ماس» همتای آلمانی «مسائل مربوط به ارائه کمک‌های بشردوستانه به همه سوری‌ها در همه خاک این کشور بدون سیاسی‌کاری یا تبعیض و طرح پیش‌شرط‌ها» مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس این بیانیه، وزیران روسیه و آلمان دیدگاه‌های مورد بحث در شورای امنیت را درباره افق‌های ساز و کار انتقال کمک‌ها از طریق مرز به سوریه مورد بررسی قرار دادند و لاوروف بر ضرورت تطابق کمک‌های بشردوستانه به سوریه با واقعیت اوضاع میدانی و رعایت موازین حقوق بشری که مستلزم هماهنگی همه این عملیات‌ها با دمشق است، تأکید کرد. وزیر روسی هم پیامد‌های منفی تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی امریکا و اتحادیه اروپا را علیه سوریه برشمرد و گفت: «با وجود اینکه دبیرکل سازمان ملل خواهان کاستن از محدودیت‌های یکجانبه علیه سوریه در سایه شیوع کروناست، اما این تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار