کد خبر: 1009769
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸
در روز رکورد زدن کرونا در ایالات متحده اعلام شد
رئیس‌جمهور امریکا با اعلام خروج کشورش از سازمان بهداشت جهانی (WHO)، علاوه بر اینکه از یکی دیگر از ترتیبات بین‌المللی خارج شد، در بحبوحه شیوع بیماری کرونا توجه‌ها را بیش از پیش متوجه عملکرد ضعیف خود در مهار این بیماری کرد و زمینه را برای انتقاد‌ها از خود و موضع‌گیری نامزد رقیب در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو هموار کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: آمار‌ها از تداوم وخامت وضعیت مدیریت بحران کرونا در امریکا حکایت دارد. دانشگاه جان هاپکینز روز سه شنبه اعلام کرد که فقط طی۲۴ ساعت ۳۳۸ نفر جدید بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این کشور جان باخته‌اند و به این ترتیب مجموع قربانیان ناشی از این ویروس در امریکا به ۱۳۰ هزار و ۲۸۴ نفر رسیده است. با ۶۰ هزار مبتلای جدید، رکورد مبتلایان در امریکا نیز شکسته شد. در چنین شرایطی دونالد ترامپ هم برنامه خروج از سازمان بهداشت جهانی را عملی کرد. باب منندز، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی شامگاه سه شنبه با اعلام این خبر در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «کنگره اطلاعیه‌ای دریافت کرد که رئیس‌جمهور امریکا در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا امریکا را از سازمان بهداشت جهانی خارج کرد.»‌منندز در ادامه این پیام توئیتری با ناهماهنگ و توأم با هرج و مرج توصیف کردن نحوه واکنش دولت ترامپ به شیوع ویروس کرونا، نوشت: «این اقدام باعث حفاظت از منفعت یا زندگی امریکایی‌ها نمی‌شود و امریکایی‌ها را بیمار و تنها می‌کند.» سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرد که درخواست خروج امریکا از این سازمان را دریافت کرده است. کارشناسان بهداشت و درمان عمومی امریکا و دموکرات‌ها تأکید دارند که رئیس‌جمهور با نادیده گرفتن این مسئله که روند افزایشی شیوع کرونا به معضلی تبدیل شده است، تنها به بدتر شدن اوضاع کمک می‌کند.

دومینوی خروج

رئیس‌جمهور امریکا که از آغاز ریاست‌جمهوری اش، رویکرد خروج از توافق‌ها و سازمان‌های جهانی را در پیش گرفته است، در عرصه داخلی با خروج از برنامه طرح خدمات درمانی اوباما موسوم به «اوباما کر» این روند را آغاز و به مرور موارد دیگری را هم اجرایی کرد. خروج از توافق آب وهوایی پاریس، خروج از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، خروج از مشارکت ترانس پاسیفیک، خروج از یونسکو، خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد با روسیه (INF) از دیگر اقدامات جنجالی ترامپ بوده‌اند که هر کدام در زمان خود موجی از انتقاد‌ها را متوجه وی کردند. با این حال او با هجمه به سازمان بهداشت جهانی پس از همه‌گیری ویروس کرونا، تهدید به خروج از این سازمان را هم اجرایی کرد و برنامه خروج از پیمان آسمان‌های باز را هم در دستور کار خود داد. در شرایط کنونی که همه‌گیری کرونا، عملاً به یکی از چالش‌های دولت امریکا تبدیل شده است و با توجه به اینکه از آغاز این بحران، ترامپ همواره چین و سازمان بهداشت جهانی را هدف انتقاد قرار داده بود، اکنون با خارج شدن از این سازمان عملاً عرصه را به نفع چین خالی کرده است. چین و روسیه اخیراً در پی خروج امریکا از سازمان بهداشت جهانی بر لزوم ایفای نقش محوری در این سازمان تأکید کرده‌اند.

بایدن: رئیس‌جمهور شوم، بر می‌گردم

اقدام ترامپ در داخل و خارج کشورش با واکنش‌های انتقادی مواجه شده است. جو بایدن، نامزد حزب دموکرات و رقیب او در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری امریکا در پیامی در توئیتر نوشت: «زمانی که امریکا در تقویت بهداشت جهانی نقش داشته باشد، امریکایی‌ها ایمن‌تر خواهند بود. در روز نخست ریاست جمهوری، بار دیگر به سازمان جهانی بهداشت خواهیم پیوست و رهبری در عرصه جهانی را باز می‌گردانیم.» اریک سوآلوِل، نماینده کنگره امریکا نیز روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «تصمیم امریکا برای خروج از سازمان جهانی بهداشت غیرمسئولانه، نابخردانه و کاملاً غیرقابل درک است. خروج از سازمان جهانی بهداشت همزمان با بد‌ترین بحران بهداشت عمومی که تاکنون شاهد آن بوده‎ایم به خود ما ضربه خواهد زد. این تصمیم نابخردانه باعث آسیب دیدن تعداد بیشتری از امریکایی‌ها خواهد شد.»

در خارج از مرز‌های امریکا، آلمان هم در واکنش به رئیس‌جمهور امریکا ساکت نماند. ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان روز چهار شنبه خروج امریکا از سازمان جهانی بهداشت را محکوم کرد. وی در پیامی توئیتری نوشت: «خروج امریکا از سازمان جهانی بهداشت عقبگرد از همکاری‌های بین‌المللی است. تغییرات روند ابتلای جهانی حاکی از این است که باید اقدامی هماهنگ اتخاذ شود. ما برای مبارزه با همه‌گیری‌ها نیاز به همکاری‌های بین‌المللی بیشتری داریم نه همکاری‌های کمتر. کشور‌های اروپایی اصلاحاتی در سازمان جهانی بهداشت را کلید خواهند زد.»

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین هم روز چهار شنبه اقدام امریکا در خروج از سازمان جهانی بهداشت را نشانه دیگری از رویکرد یکجانبه‌گرایی واشنگتن و خروج از گروه‌ها و شکستن قرارداد‌ها خواند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کرامت سلیمی
|
France
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
0
0
اگر به روانشناسی چهره اعتقاد داشته باشید متوجه می شوید که ترس و نگرانی خاصی در چهره مقامات روسی،امریکایی و اروپایی مخصوصا" اقای سرگئی لاوروف و خانم ها موگرینی و مرکل به خوبی نمایان است. که نشان از داشتن یک نقطه ضعف و ترس و وحشت از لو رفتن یک موضوع مهم می باشد.
معنی نوشته فوق این است که اگر ایران از لحاط اقتصادی چنان تحت فشار قرار گیرد که کشور ایران دچار مشکل شود مقامات ایرانی یک موضوع را لو خواهند داد که لو دادن این موضوع می تواند به فروپاشی امریکا ، روسیه ، و اتحادیه اروپا منجر شود.

معنای خروج از برجام ایران چیزی جز افشای غیر واقعی بودن سلاح دروغین و خیالی اتمی نیست.

تمام کشورهایی که با دروغ سلاح خیالی بمب اتمی درگیرند و در واقع با کمک این دروغ در بین ملتها رعب و وحشت ایجاد می کنند و بر انها حکومت می کنند از خروج ایران از برجام (یا به معنای واقعی لو دادن دروغین بودن سلاح اتمی توسط ایران)
وحشت دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار