کد خبر: 1009757
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
همزمان با افزایش مصرف برق در کشور، موضوع ارز دیجیتال دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است؛ «برق‌خورهایی» که برق ارزان مصرف و ارز دیجیتال برداشت می‌کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: شبکه بیت‌کوین به عنوان یک ارز رمزنگاری شده، شبکه‌ای از کامپیوتر‌ها و دستگاه‌هایی است که در سراسر دنیا وجود دارد و اصطلاحاً به نام ماینر یا استخراج‌کننده شناخته می‌شوند و این ماینر‌ها هستند که شبکه بیت‌کوین را پایدار نگه داشته و دستگاه‌های آن‌ها برای کارکردن برق زیادی مصرف می‌کنند. استخراج بیت‌کوین یک صنعت چندمیلیارد دلاری در دنیاست و با رشد قیمت بیت‌کوین در سال‌های اخیر، افراد زیادی برای استخراج ارز هجوم آورده‌اند.

در ایران هم با توجه به قیمت ارزان برق نسبت به سایر کشورها، ماینر‌ها به میان آمده و برق بسیاری مصرف می‌کنند. چندی پیش همایون حائری، معاون وزیر برق و انرژی وزارت نیروی ایران گفته بود معدنکاران بیت‌کوین در ایران از نرخ برق یارانه‌ای بهره می‌برند و حتی از مساجد هم که برق را رایگان می‌گیرند، سوء‌استفاده می‌کنند. تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه در تهران برق مصرف می‌کند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت ۲۴ سال. یارانه هر کیلووات برق ۵ هزار ریال است، یعنی تولید یک واحد بیت‌کوین حدود ۳۵۰ میلیون ریال با یارانه دولتی هزینه می‌برد.

پاداش در برابر سوت

محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر با اعلام اینکه «تا امروز هزار و ۱۰۰ مرکز غیرقانونی تولید ارز دیجیتال در کشور شناسایی و تعطیل شده‌اند»، گفت: به کسانی که در شناسایی این مراکز کمک کنند و گزارشی از وجود مراکز غیرقانونی تولید ارز دیجیتال بدهند، ۱۰ میلیون تومان پاداش داده می‌شود.

وی درخصوص وضعیت تولیدکنندگان ارز دیجیتال در کشور گفت: کسانی که در چارچوب قانون مراجعه و درخواست انشعاب قانونی کرده‌اند، با آن‌ها براساس تعرفه‌های مناسبی که وزارت نیرو تعیین کرده و برای چهار ماه از سال بیشتر و برای هشت ماه از سال بسیار کمتر است، قرارداد‌هایی منعقد شده و انشعاب برق به آن‌ها واگذار شده است.

مدیرعامل توانیر، در بیان نحوه برخورد با قانون‌گریزان حوزه ارز دیجیتال ادامه داد: در حال حاضر به‌اندازه ۴۰۰ مگاوات قرارداد قانونی با تولیدکنندگان ارز دیجیتال داریم، اما برای آن دسته از فعالان این صنعت که قانون‌گریز هستند و نمی‌خواهند با انشعاب قانونی اقدام به تولید ارز دیجیتال کنند، با استفاده از اختیارات قانونی، اقدام به شناسایی و تعطیلی این مراکز می‌کنیم.

آمار‌هایی درباره ارز دیجیتال

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق هم در گفتگو با مهر درباره نحوه مدیریت مصرف برق واحد‌های تولیدکننده ارز رمز گفت: در کل کشور معادل ۴۰۰ مگاوات برق، انشعاب به واحد‌های مجاز استخراج رمزارز فروختیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های ماینر ۳ تا ۴ درصد برق تولیدی در دنیا را مصرف می‌کنند، افزود: این مصرف ۳تا ۴ درصد در دنیا معادل حدود ۷ تا ۸ هزار مگاوات است.

به گفته این مقام مسئول بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف برق واحد‌های تولیدکننده ارز رمز در ایران حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ مگاوات است؛ بنابراین این واحد‌های نمی‌توانند تأثیر چشمگیری بر افزایش مصرف برق کشور داشته باشند.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز‌ها به طور غیرقانونی از تعرفه برق کشاورزی یا صنعتی برای مصرف خود استفاده می‌کنند، اظهار داشت: با هدف پیشگیری و کاهش فعالیت چنین واحد‌هایی در راستای احیای حق عمومی، ۱۰ میلیون تومان پاداش برای حق الکشف در نظر گرفتیم و با آن‌ها برخورد قانونی می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه یک‌هزار واحد غیرمجاز تولید رمزارز در کشور شناسایی و توقیف شده است، ادامه داد: خسارات ناشی از فعالیت این واحد‌ها ارزیابی شده و مطابق قانون از آن‌ها دریافت می‌شود. سخنگوی صنعت برق در پاسخ به اینکه فعالان حوره استخراج رمزارز‌ها درباره مجوز خرید برق از بورس برای این واحد‌ها از محل اجرای طرح‌های صرفه جویی در کشور، معتقدند تناسبی بین هزینه و رقم برق خریداری شده وجود ندارد، توضیح داد: تا وقتی که این طرح اجرایی نشود نمی‌توان درباره آن اظهارنظر قطعی کرد، اما براساس مطالعه و بررسی که داشته‌ایم این کار توجیه اقتصادی دارد. 

این مقام مسئول گفت: مدت زمان بازگشت سرمایه واحد‌های تولیدکننده رمزارز دو سال است که مدت مناسبی به نظر می‌رسد. در همین راستا مجوز شورای اقتصاد را برای اجرای طرح تعویض کولر‌های گازی غیراستاندارد به ویژه در بخش جنوبی کشور دریافت کردیم که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود و واحد‌های تولیدکننده رمزارز می‌توانند در این طرح مشارکت کنند. به این ترتیب هم اجرای این طرح سرعت بیشتری می‌یابد و هم این واحد‌ها می‌توانند برق مورد نیاز خود را خریداری کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مظفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
0
0
سلام کجا باید اطلاع بدیم کسی ماینر داره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار