کد خبر: 1009619
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
نقدی بر بی‌تفاوتی به اجرای پروتکل‌های بهداشتی در لیگ و عدم برخورد با خاطیان
بي تفاوتي سازمان ليگ و باشگاه ها نسبت به نظارت و برخورد با بازيکنان و مربياني که پروتکل هاي بهداشتي را در ليگ برتر زير پا مي گذارند، سبب شده تا کرونا در ليگ برتر به رغم ابتلاي برخي بازيکنان جدي گرفته نشود.
سعید احمدیان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: رعایت پروتکل‌های بهداشتی بحران این روز‌های فوتبال ایران است، آن‌هم در حالی که تنها دو هفته از شروع دوباره لیگ برتر می‌گذرد و موتور تیم‌ها برای مسابقات هنوز گرم نشده است. بحرانی که با قرنطینه شدن دو تیم استقلال و پرسپولیس پس از آمار بالای تست مثبت کرونای بازیکنان و کادر دو تیم به اوج رسیده و تیم‌های دیگر را نگران دیدار‌های بعدی کرده است. در چنین شرایطی پروتکل‌های ناقص و اجرای نصفه و نیمه آن سبب شده لیگ ایران شروع نشده روز‌های پرحاشیه‌ای را تجربه کند.

پروتکلی برای خالی نبودن عریضه!

اینکه توقع داشته باشیم در فوتبال ایران که مدیریت ناکارآمد آن هر روز آشکارتر می‌شود، برگزاری لیگ در شرایط کرونا روند بدون مشکل و بی‌دغدغه‌ای داشته باشد، انتظار زیادی است و اتفاقاتی که در همین هفته‌های ابتدایی شروع دوباره لیگ درباره پروتکل‌های بهداشتی سروصدای زیادی را بپا کرده گویای همه چیز است. یکی از مهم‌ترین ایراد‌ها به پروتکل‌های بهداشتی به موضوع تست‌های کرونا برمی‌گردد، مسئله‌ای که سبب شده یک دیوار بی‌اعتمادی بین باشگاه‌ها و سازمان لیگ کشیده شود. به وجود آمدن چنین بی‌اعتمادی خروجی پروتکل بهداشتی است که تمام شرایط برگزاری مسابقات و تست‌هایی که از تیم‌ها در جریان بازی‌ها باید گرفته شود، در آن لحاظ نشده است و هر روز که می‌گذرد اشکلات بیشتری از آن آشکار می‌شود.

این در حالی است که مسئولان سازمان لیگ و پزشکی فدراسیون فوتبال یا همان ایفمارک با توجیه اینکه هر چند هفته با توجه به روند بیماری پروتکل‌ها هم تغییر می‌کند، ضعف‌هایی که در پروتکل بهداشتی مسابقات لیگ برتر وجود دارد را به آبدیت شدن شرایط رفتار ویروس در جامعه ارتباط می‌دهند که باید به مرور به روز شود. با این حال یکی از بدیهی‌ترین موارد که در پروتکل بهداشتی لیگ برتر لحاظ نشده، مشخص نکردن مراکز مشترک و مورد تأیید برای انجام تست کرونای باشگاه‌هاست. موردی که اگر در پروتکل در نظر گرفته می‌شد سبب نمی‌شد که امروز بین سازمان لیگ و دو باشگاه استقلال و فولاد درباره صحت تست‌های انجام شده، اختلاف‌نظر به وجود آید و به راستی‌آزمایی و تست دوباره از بازیکنان استقلال و فولاد نیاز باشد.

خبری از جریمه خاطیان نیست

یکی دیگر از مهم‌ترین معضلات پروتکل‌های بهداشتی لیگ برتر نداشتن ضمانت اجرایی و جریمه برای تیم‌هایی است که پروتکل‌ها را زیر پا می‌گذارند. در شرایطی دو هفته از شروع مجدد لیگ گذشته است که به وضوح مشاهده می‌شود برخی تیم‌ها و بازیکنان چه قبل از بازی و چه در جریان مسابقه، پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا می‌گذارند. با وجود رعایت نکردن پروتکل‌ها، سازمان لیگ در این رابطه تاکنون نه تنها تیمی را جریمه نکرده، بلکه حتی خطاب به تیم‌هایی که بازیکنان و کادرشان پروتکل‌ها را رعایت نکرده‌اند، اخطار رسمی هم نداده است.

این در شرایطی است که در بوندس‌لیگای آلمان، چند تن از بازیکنان دورتموند به دلیل اینکه در آرایشگاهی که آرایشگر ماسک نداشته مو‌های خود را کوتاه کرده‌اند، به دلیل نقض قوانین از سوی فدراسیون فوتبال آلمان جریمه شده‌اند. در بیانیه فدراسیون فوتبال آلمان در این رابطه آمده است: «فدراسیون فوتبال آلمان مانوئل آکانجی و جیدون سانچو را جریمه کرده است. بازیکنان بورسیا دورتموند به طور واضح قوانین بهداشتی و استاندارد‌های مقابله با عفونت را هنگام اصلاح رعایت نکردند. تردیدی نیست که بازیکنان باید موهای‌شان را اصلاح کنند، اما در حال حاضر باید این کار را براساس قوانین سازمانی و پزشکی انجام دهند.»

باشگاه‌ها هم دست‌کمی از سازمان لیگ ندارند

علاوه بر این در باشگاه‌های کشورمان هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی چندان جدی گرفته نمی‌شود، به طوری که سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، دوشنبه شب در برنامه فوتبال برتر کرونایی شدن استقلالی‌ها را به عدم رعایت پروتکل‌ها ارتباط داد: «روز مسابقه همکاری لازم از سوی سرمربی شما (فرهاد مجیدی) صورت نمی‌گیرد و می‌گوید ما روی سکو‌ها نمی‌رویم و عکس دسته‌جمعی می‌گیرید و می‌گویید ما همیشه کنار هم زندگی می‌کنیم.»

وقتی هم سعید رمضانی، سرپرست باشگاه استقلال پروتکل‌ها را شوی تبلیغاتی می‌داند و در پاسخ به مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ می‌گوید «این کار‌ها شو تبلیغاتی است و من آن را رعایت نکردم. هم سرمربی تیم نخواست این پروتکل‌ها در بازی اجرا شود و هم خود من»، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که باشگاه با بازیکنانی که پروتکل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برخورد کند. این در شرایطی است که در کشور‌های اروپایی، بازیکنانی که پروتکل‌ها را زیر پا می‌گذارند با جریمه‌های سختی از سوی باشگاه‌های‌شان مواجه می‌شوند. نمونه آن سردار آزمون است که پس از رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی در خارج از زمین دو بار از سوی باشگاه زنیت جریمه شد و این باشگاه حرکت مهاجم ایرانی‌اش را به خطر انداختن سلامت سایر هم‌تیمی‌هایش عنوان کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار