کد خبر: 1009611
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
گفتگو با مبتکر بسیجی، تولیدکننده شیرینی‌های بدون قند
هدف‌گذاری اصلی شرکت، صادرات محصولات به کشور‌های دیگر است. برای صادرات در حال برنامه‌ریزی هستیم و برای این منظور از سال‌های گذشته موفق به کسب بالاترین سطح مجوز تولید از دستگاه‌های ذیربط شده ایم
سرویس ایران جوان آنلاین: قند‌ها برای تمام افراد جامعه مضر هستند و در این میان بیماران دیابتی همیشه از برخی محصولات مانند شیرینی‌ها باید دوری کنند. همین ممنوعیت و محدودیت استفاده از مواد قندی باعث شد تا یک جوان بسیجی به فکر تولید شیرینی‌هایی بیفتد که در عین خوشمزگی، هیچ قند و شکری در آن‌ها استفاده نشده باشد. امید نگینی، کارآفرین اصفهانی است که با ثبت فرمولاسیون جدید در حوزه صنایع غذایی، توانسته با استفاده از گیاهان و جلبک دریایی، شیرینی بدون قند تولید کند. به سراغ این مبتکر بسیجی رفتیم تا در گفت‌وگویی بیشتر با اختراع سلامت‌محورش آگاه شویم.

از چه زمانی به فکر تولید محصولی شیرین، اما بدون قند افتادید؟

در سال ۱۳۸۸ زمانی که دانشجوی کاردانی رشته صنایع غذایی بودم اقدام به ثبت شرکت کردم، اما به دلیل نداشتن سرمایه کافی مجبور شدم کار خود را به حالت تعلیق دربیاورم تا بتوانم با سرمایه بیشتری وارد کار شوم. سپس تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی رشته گیاهان دارویی ادامه دادم. در همان زمان به این فکر افتادم که رشته کاردانی و کارشناسی که در آن تحصیل کرده بودم را تلفیق کنم تا به یک محصول برسم و بر همین اساس تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردم. حالا شرکتی که روزی به حالت تعلیق درآمده بود به عنوان شرکت دانش‌بنیان سلامت‌گستران آرایان در زمینه تحقیق و تولید محصولات غذایی فراسودمند، شیرینی‌های پروتئینه و بدون قند، شیرینی‌های غنی شده با گیاهان دارویی، شیرینی‌های حاوی جلبک دریایی اسپیرولینا و محصولات ویژه برای بیماران دیابتی و افراد مبتلا به بیماری سلیاک و سایر افراد دارای رژیم‌های غذایی خاص شناخته می‌شود؛ و محصول نهایی ثبت شد؟

بعد از اینکه تحقیقات در زمینه تولید شیرینی بدون شکر به پایان رسید محصول خود را به عنوان تست تولید کردیم که خوشبختانه کارمان به نتیجه رسیده بود. در همان زمان با ارائه مستندات، موفق به ثبت اختراع در زمینه صنایع غذایی شدیم و برای اولین بار فرمولاسیون تولید شیرینی بدون قند در ایران را به ثبت رساندیم. بعد از آنکه شیرینی بدون قند را به ثبت رساندیم به بخش‌های دیگر ورود کردیم و گز و سوهان بدون قند را هم تولید کردیم که همه این طرح‌ها به مرکز رشد دانشگاه اصفهان ارائه شد. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی هم نهایت همکاری را با ما در این زمینه داشت و مکانی را برای تحقیق در اختیار ما گذاشت و اکنون اولین کارخانه تولید شیرینی بدون قند در دانشگاه خوراسگان اصفهان راه‌اندازی شده است.

در مورد گیاهی که جایگزین قند در شیرینی‌هایتان می‌شود توضیح دهید.

گیاهی به نام استویا که شیرینی زیادی دارد در رسته گیاهان دارویی است و هر کیلوگرم آن معادل ۳۰۰ کیلوگرم شکر، شیرینی دارد. به همین منظور می‌توانیم شیرینی‌هایی تولید کنیم که بیماران دیابتی بتوانند مصرف کنند. همچنین جلبکی به نام اسپیرولینا وجود دارد که در محصولاتمان از آن استفاده می‌کنیم. این جلبک از خواص غذایی زیادی برخوردار است و بیش از ۷۰ درصد آن را پروتئین تشکیل می‌دهد. این جلبک دریایی با ۷۸ درصد پروتئین با ارزش غذایی بسیار بالا، سرشار از ویتامین B۱۲ و آهن است که با بهره‌گیری از تسهیلات اقتصاد مقاومتی، طرح افزودن این نوع جلبک به شیرینی با موفقیت انجام شد.

در شیرینی‌های شما، نگهدارنده‌ها هم طبیعی هستند؟

در تمام محصولات از ترکیب عصاره‌ها و اسانس‌های طبیعی و گیاهانی مثل به‌لیمو، نعناع فلفلی، دارچین، هل و مواد دیگر به عنوان نگهدارنده طبیعی استفاده می‌کنیم. همچنین از عصاره جلبک دریایی اسپیرولینا در عملیات بوبری و همپوشانی طعم‌ها در شیرینی‌های گیاهی بهره می‌بریم. این جلبک دارای ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای است. جلبک دریایی اسپرولینا در آزمایشگاه در مدت یک ماه تولید و پس از فرآیند برداشت و خشک کردن، تبدیل به پودر شده و با افزودن طعم‌دهنده‌های خوراکی، به شیرینی تبدیل می‌شود که برای بیماران دیابتی بسیار سودمند است.

شرکت شما در کنار تولید این محصول مفید، اشتغالزایی هم داشته؟

به غیر از اعضای هیئت مدیره شش نفره، در شرکت ما شش نفر دیگر هم به صورت مستقیم مشغول کار هستند. البته در نیمه دوم سال تعداد شغل مستقیم شرکت به ۱۵ نفر می‌رسد و به همین میزان اشتغال غیرمستقیم نیز رشد خواهد داشت. ظرفیت تولید این شیرینی سالانه حدود ۳۰۰ تن است و برای اجرای این طرح ۳۰۰ میلیون تومان آورده خصوصی و تسهیلات اقتصاد مقاومتی هزینه شده و در صورت حمایت، به تولید انبوه می‌رسد.

آیا از طرف نهاد یا سازمانی حمایت مالی هم شده‌اید؟

ابتدا طرح‌های خود را به مرکز علم و فناوری استان اصفهان ارائه دادیم و مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات طی سه مرحله دریافت کردیم. از سوی دیگر سازمان بسیج سازندگی هم مبلغ ۳۰ میلیون تومان پرداخت کرد.

آیا به صادرات و ارزآوری برای کشور هم فکر می‌کنید؟

هدف‌گذاری اصلی شرکت، صادرات محصولات به کشور‌های دیگر است. برای صادرات در حال برنامه‌ریزی هستیم و برای این منظور از سال‌های گذشته موفق به کسب بالاترین سطح مجوز تولید از دستگاه‌های ذیربط شده و با اخذ مجوز راه‌اندازی کارخانه، کیفیت تولیدات خود را به طور مستمر ارتقا داده و به ثبات نسبی در تولید و فرمولاسیون و بسته‌بندی محصولات رسیده‌ایم. همه ماشین‌آلات و تجهیزات پایه و زیرساخت‌های تولید صنعتی را مهیا کرده و تاکنون حضور موفقی در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها داشته و تأییدیه‌های مختلفی را دریافت کرده‌ایم. شرکت سلامت‌گستران با داشتن گواهی ثبت اختراع برای محصولات خود و داشتن رتبه و مدال طلا در چندین جشنواره، اخذ رتبه کارآفرین برتر و اخذ رتبه برتر طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی با هدف گسترش محصولات غذایی و قنادی سالم مشغول فعالیت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار