کد خبر: 1009589
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
هادی غفاری در میان اصلاح‌طلبان نیروی تئوریک مهمی به شمار نمی‌آید، اما وقتی عکس یک روزنامه شرق می‌شود و وقتی آنچه می‌گوید نه تحلیل، بلکه خبر است، نمی‌توان از آنچه گفته چشم‌پوشی کرد. از سویی، در هر حال او عضو شورای مرکزی مجمع نیرو‌های خط امام و عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان است و در بخشی از این گفت‌وگویی تفصیلی در مورد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان صحبت کرده است؛ همان شورایی که این روز‌ها انتقادات بسیاری را از سوی اصلاح‌طلبان موجب شده است. غفاری از مهندسی آرای داخلی شورا از سوی محمد خاتمی و محمدرضا عارف می‌گوید: «ما با پدرسالاری سیاسی مخالف هستیم؛ حتی مجمع روحانیون هم نباید نقش پدرسالار را بازی کند و یکی از احزاب شورای عالی است. آن‌ها حق ندارند برای بقیه تعیین تکلیف کنند. حرف ما این است که اصول اساسی احزابی که خط‌مشی اصلاح‌طلبی را پذیرفته‌اند، این است که رایزنی کنند و با جلسات کارشناسانه و منطقی افراد، بیایند و ایده‌های خود را بیان کنند و با رأی‌گیری تصمیم‌ها گرفته شود. احزاب هم رأی مضاعف ندارند. بعضی از احزاب رأی خودساخته دارند، وقتی از یک حزب پنج نفر شرکت می‌کردند، بعضی‌ها هم حزب نبودند که با مصلحت‌اندیشی برادر عزیزمان آقای خاتمی و آقای عارف، در جلسات شرکت کردند و این کار قطعاً مهندسی آراست.»

او به نقش خاتمی در کل جبهه اصلاحات هم معترض است و تلویحاً آن را دیکتاتوری می‌نامد: «در جریان اصلاحات ممکن است آقای خاتمی قابل احترام باشند و احزاب از او مشورت بگیرند و اخلاقاً ایشان را بپذیرند، اما راهکار قانونی این نیست که پدرسالاری حاکم باشد. این دیکتاتوری است؛ چه دیکتاتوری اصلاح‌طلبی باشد و چه دیکتاتوری اصولگرایی؛ باید به آرای عمومی اجازه دهیم مثل همین شورای هماهنگی.»

غفاری تنها کسی نیست که شورای عالی اصلاح‌طلبان را محلی برای دیکتاتوری می‌داند. مشاور رئیس دولت اصلاحات، محمدرضا تاجیک هم چندی پیش در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «شورای عالی اصلاح‌طلبی از همان آغاز شورایی بود برای «شور» نکردن، برای «عالی» نبودن و برای «اصلاح‌طلب» نبودن. در درون این شورا، از همان آغاز «شوراها» برپا بود و بازی زبانی ۷۲ گروه و حزب و شخصیت؛ بنابراین از همان آغاز در پس و پشت هر تصمیم و تدبیر، هر ورود (عضویت) و خروجی (عدم عضویت)، هر موضع و مواضعی، هر استراتژی و تاکتیکی، هر ائتلاف و انفصالی و بالاخره هر دم و بازدمی، نوعی تنازع قدرت و بقا نقش بازی می‌کرد... صریح بگویم، امروز «تغییر» این شورا در «تعطیلی» آن است».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار