کد خبر: 1009511
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
آبرسانی به ۳۵۰ روستای آذربایجان شرقی از طریق تانکر
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره بر اینکه ۸۳ درصد جمعیت روستا‌های استان از آب شُرب سالم برخوردار هستند، گفت: ۷۳ درصد روستا‌ها بهره‌مند از آب هستند و آبرسانی به ۳۵۰ روستا در تابستان با تانکر انجام می‌شود.

تقی کرمی، مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی در نشست خبری با رسانه‌ها در پاسخ به سوال‌ خبرنگار فارس اظهار کرد: به دو دلیل مهاجرت معکوس به روستاها شروع شده است ولی یک آمار دقیقی نمی‌توان ارائه کرد زیرا مهاجرت به روستاها مصادیق زیادی از جمله در روستاهای شهرستان‌‌های مرند، ورزقان، میانه و آذرشهر دارد.

وی با بیان اینکه در طول چند سال اخیر، خدمات دولت به روستاها افزایش یافته است که دلیل عمده مهاجرت به روستاهاست، افزود: از سال ۵۷ تا سال ۹۴ فقط یک میلیون و ۳۰۰ متر مکعب آسفالت معابر روستایی داشتیم که این رقم از سال ۹۶ تا ۹۸ به دو میلیون و ۲۰۰ مترمکعب رسیده است.

۷۳ درصد روستاها از نعمت اینترنت برخوردار هستند

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: تا سال ۹۲ هیچ روستای استان اینترنت نداشت ولی الان یک هزار و ۹۶۶ روستای استان اینترنت دارد.

وی اضافه کرد: ۷۳ درصد روستاهای استان از نعمت اینترنت پرسرعت برخوردار هستند و همچنین ۶۹ درصد روستاها مشمول پوشش موبایل هستند.

۸۳ درصد جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب سالم

کرمی با اشاره بر اینکه ۸۳ درصد جمعیت روستاهای استان از آب شُرب سالم برخوردار هستند، گفت: ۷۳ درصد روستاها بهره‌مند از آب هستند و آبرسانی به 350 روستا در تابستان با تانکر انجام می‌شود.

وی متذکر شد: عمده علت اصلی آب‌رسانی از طریق تانکر خشکسالی‌های متوالی چند سال اخیر است که منشاء آب را از بین برده است.

کرمی ادامه داد: به دلیل مصرف بی‌رویه سفره‌های زیرزمینی به قدری آب افت کرده است که گاها برای تامین آب ۳۵۰ متر چاه می‌زنیم.

وضعیت مدارس روستایی آذربایجان‌شرقی

وی تعداد مدارس روستایی را دو هزار و ۹۰۷ باب اعلام کرد و گفت: تقریبا تمام روستاهای استان دارای مدرسه‌ است و اگر در روستایی مدرسه‌ای نیست به دلیل به حدنصاب نرسیدن جمعیت دانش‌آموزی است که برای جلوگیری از بی‌سوادی همکاری لازم با نهضت سوادآموزی را داریم.

کرمی اذعان داشت: آمار دقیقی از وضعیت سواد روستاها را ندارم ولی در ۲۲ روستای استان مطلقا بیکار نداریم.

وی تاکید کرد: به دهیاری‌ها اعلام کردیم تا به سمت خودکفایی و اشتغالزایی و اجرای طرح‌های درآمدزا روی بیاورند که البته وام‌های بلاعوض و کم بهره از سوی دولت با عقد قراردادهای بانکی این موضوع را تسهیل می‌کند.

کرمی یادآور شد: در روستاهای زیاد استان موزه‌های فاخری اعم از موزه مردم‌شناسی، سنگ، ادوات کشاورزی و غیره داریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر