کد خبر: 1009464
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۹
طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۶۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۶۸ مورد بستری شدند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: از هشدار وزیر بهداشت درباره گل خوردن از کرونا در دقیقه ۹۰  زمان زیادی نمی‌گذرد؛ روزی که سعید نمکی بابت فشار به وزارت بهداشت برای بازگشایی‌ها گله داشت. حالا، اما آنچه در کابوس‌هایمان می‌دیدیم پیش‌چشم‌هایمان در حال رخ دادن است. براساس جدیدترین آمار‌های جهانی از وضعیت شیوع کرونا در دنیا، ایران رتبه سوم فوتی‌های ناشی از این بیماری را دارد و این یعنی در دقیقه ۰۹ از کرونا گل خوردیم! فوتی‌های کرونا در ۵۱ روز اول تیرماه۲ هزارو۶۴ نفر بوده که این تعداد در مدت مشابه در خردادماه ۸۸۸ نفر بوده‌است. این آمار نشان می‌دهد تعداد فوتی‌ها در ۵۱ روز اول تیرماه نسبت به مدت مشابه ماه گذشته افزایش ۲۳۱ درصدی داشته‌است. تخت‌های بیمارستانی هم دیگر ظرفیت پذیرش کرونایی‌ها را ندارند. مسئولان بهداشتی از چند روز پیش هشدار داده بودند که ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌ها در حال تکمیل‌شدن است، حالا، اما این هشدار جدی شده و عکس‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد پارکینگ بیمارستان‌ها، جای جدید کرونایی‌ها است.

این روز‌ها اگرچه از وزیر بهداشت خبری نیست، اما آخرین تذکرات وی درباره احتمال گل خوردن از کرونا در دقیقه ۹۰ به حقیقت پیوسته‌است. سعید نمکی که طبق آخرین اظهار‌نظرش، بنا بود اگر اجرای طرح ترافیک حتی یکی دو درصد هم بار حمل و نقل عمومی را افزایش دهد، شخصاً وارد عمل شود و بدون تعارف با کسی لغو اجرای طرح ترافیک را برگرداند، حالا مدتی است در برابر رسانه‌ها ظاهر نشده و اظهار‌نظر رسمی نداشته‌است و به‌رغم افزایش چشمگیر بار مسافران حمل و نقل عمومی هیچ واکنشی ندارد و هیچ نمی‌گوید. این روز‌ها با رشد آمار ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونا مردم بیش از پیش نیازمند حضور و اطلاع‌رسانی آقای وزیر هستند. تدبیر دولت برای مهار کرونا هم به توصیه‌های بهداشتی محدود شده و کسب رتبه سوم مرگ و میر دنیا هم انگار دلیل محکمی برای بازنگری در بازگشایی‌ها نیست. این در حالی است که مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا با بیان اینکه حداقل تا یک سال آینده با کرونا درگیر هستیم و در این مدت نمی‌توانیم اقتصاد کشور را تعطیل کنیم، تأکید می‌کند «با این حال بازگشایی‌ها باید اصولی باشد.»

ایران رتبه سوم فوتی‌های کرونا

طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۶۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۶۸ مورد بستری شدند.

در مجموع ۲۴۳ هزار و ۵۱ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر رسید. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، خوشبختانه تا کنون ۲۰۴ هزار و ۸۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

طبق این گزارش تعداد بیماران در وضعیت شدید بیماری باز هم افزایش‌یافته و به ۳ هزارو۲۰۱ نفر رسیده‌است. استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز بیماری و استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

طبق اعلام آمار‌های جهانی از وضعیت شیوع کرونا در دنیا، ایران براساس آخرین اطلاعات اعلام‌شده با ۱۶۳ فوتی در نیمه تیرماه، رتبه سوم فوتی‌های ناشی از این بیماری را به خود اختصاص داده‌است؛ براساس مقایسه جهانی اطلاعات مکزیک با ۵۲۳ و هندوستان با ۴۲۰ در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفتند.

تعطیلی یک هفته‌ای برای البرز

افزایش مرگ و میر و حالت هشدار در استان البرز این شهرستان را به تعطیلی کشاند.

غفور قاسم‌پور، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج اعلام کرد: «با توجه به قرار گرفتن شهرستان کرج در شرایط هشدار، فعالیت مراکز و صنوف پرخطر شهرستان کرج نیز به مدت یک هفته تعطیل خواهد شد.»

به گفته وی طبق تصمیم ستاد استانی و با توجه به قرارگرفتن شهرستان کرج در شرایط هشدار، بر این اساس، فعالیت صنوف پرخطر شهرستان کرج به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود.

بر این اساس، فعالیت تمامی مراکز پرخطر در شهرستان کرج شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، مهدکودک‌ها، استخر‌های سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه‌ها، باغ موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، مساجد، مصلی‌ها، باشگاه‌های ورزشی پربرخورد مانند کشتی، کاراته، جودو، مدارس شبانه‌روزی، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی و آبی و باشگاه‌های ورزشی سالنی، به مدت یک هفته تعطیل است و برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش نیز تا اطلاع بعدی متوقف می‌شود.

پارکینگ جای جدید کرونایی‌ها

اوضاع کرونا در کشورمان به قدری وخیم شده‌است که تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد با پر شدن تخت‌ها، گویا پارکینگ بیمارستان‌ها جای جدید کرونایی‌ها است. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه در حال حاضر در این بیمارستان تخت خالی برای بیماران کرونایی موجود نیست، درباره تصاویر منتشر شده از این بیمارستان در فضای مجازی توضیحاتی داده‌است.

پیام طبرسی، رئیس به تسنیم گفت: در حال حاضر در این بیمارستان تخت خالی برای بیماران کرونایی موجود نیست. طبیعی است که با زیاد شدن تعداد بیماران، تعداد تخت‌های بیمارستان کفاف نمی‌دهد.

وی در توضیح بیشتر می‌گوید: بیماران در پارکینگ نگهداری نمی‌شوند؛ تصویری که منتشر شده‌است تصویر قسمتی است که بیمارستان در آنجا سایه بان زده و کپسول اکسیژن قرار داده‌است و تا زمانی که تخت‌های بستری خالی شوند و بیماران بتوانند به درون بخش منتقل شوند، حداقل در آنجا بتوانند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کنند.

طبرسی ادامه داد: از آنجا که به دلیل سرایت ویروس کرونا به دیگران، نمی‌توان بیمار مبتلا به کرونا را به فضای بسته منتقل کرد برای همین در فضای آزاد این سایه بان‌ها زده‌شده‌است تا پس از خالی‌شدن تخت ها، بیماران به بخش‌ها منتقل شوند. وقتی تعداد بیماران از یک سطحی فراتر می‌رود، طبیعتاً نمی‌توان آن را کنترل کرد.

تلاش برای تولید واکسن وطنی کرونا

کرونا همچنان نه دارو و نه واکسن خاصی دارد؛ آخرین خبر‌های وزیر بهداشت بر روند پیشرفت واکسن ایرانی کرونا دلالت داشت. حالا هم سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین نتایج حاصل از اقدامات دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن کرونا می‌گوید: «ساخت واکسن کرونا در ایران نیز پا به پای دنیا جلو می‌رود و شخص وزیر بهداشت نیز مستقیماً بر این موضوع نظارت دارند و اخیراً نیز اعلام کردند تست‌های حیوانی واکسن پاس شده‌است.»

وی با تأکید بر اینکه تولید صنعتی واکسن با تولید آزمایشگاهی متفاوت است و از پروسه‌ای طولانی برخوردار است، می‌افزاید: «اگر واکسنی در کشوری تولید شود و سازمان جهانی بهداشت نیز آن را تأیید کند، قطعاً ما نیز درخواست استفاده از آن را خواهیم داشت، اما هنوز اطلاعاتی در این زمینه نیامده‌است.»

لاری در عین حال تولید واکسن کرونا تا یکسال آینده را نشدنی می‌داند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار