کد خبر: 1009424
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
انسان موجودی است پیچیده و تمام افکار و عقایدش نسبت به سن و جنس و شرایط زمانی و مکانی متفاوت جلوه می‌کند.
ایوب خرمی*
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: با فشار دادن کلید‌های کامپیوتر هر عملیاتی را برروی برنامه دلخواهم انجام می‌دهم کلمات و اعدادی را حذف می‌کنم و دوباره بر اثر اشتباه یا پشیمان شدن عملیات برگشت را می‌زنم نماد‌ها و کلمات را از جایی به جایی دیگر انتقال می‌دهم و فایل‌ها را بدون اجازه از کسی به فایل دیگر و به سیستم دیگری ارسال می‌کنم و هر کار نرم افزاری دیگری را که در ذهنم می‌آید بر روی رایانه اعمال می‌کنم چقدر این وسیله انگار که یک موجود زنده برایم تداعی شده است حرف شنوی دارد بدون هیچ گونه دلخوری، نق زدن، موضع و حق به جانب گرفتن و افسرده گی و خستگی و منت گذاشتن کارش را انجام می‌دهد. حالا شما فکر کنید سخت افزار یا همان رباتی که کار من و شما را در طول شبانه روز و در هر زمان و مکانی را روی زمین نمی‌گذارد بسپاریم به یک نفر که موجود زنده‌ای است و عقل و شعور و فکر دارد و احساس و انگیزه هم دارد. آیا همان کارایی و انعطاف پذیری سیستم رایانه و ربات را دارد یا اینکه مثل آن‌ها در پاره‌ای اوقات توانش را از دست می‌دهد و دست رد بر ما می‌زند.

انسان موجودی است پیچیده و تمام افکار و عقایدش نسبت به سن و جنس و شرایط زمانی و مکانی متفاوت جلوه می‌کند. ما بازدن دگمه حذف در سیستم، فایل‌های ما در یک جا به نام سطل آشغال ریخته می‌شود و اگر دوباره تصمیم به بازخوانی فایل‌ها را داشته باشیم می‌توانیم از سطل آشغال برنامه‌ها را بر داریم و اینکه این فایل‌های حذف شده مدت زمان محدودی هم در سیستم نرم افزاری ذخیره می‌شوند و بعد از مدتی از سیستم کلا پاک می‌شوند. مشابه چنین ساختاری هم در انسان وجود دارد البته با تفاوت و شکل و شمایل دیگری. افکار و حرف‌هایی که در ذهن ما جا می‌گیرند و اینکه بخواهیم آن‌ها را از حافظه ذهنمان پاک کنیم به کجا و در کدام سطل آشغال ریخته می‌شوند و این کلمات و حرف‌های بیشماری که در طول روز برای ما تولید می‌شوند چقدر قادر به حذف کردن و یا انتقال به جای دیگری هستیم و اینکه در چه مدت زمانی در حافظه ما ماندگاری دارند و اگر دوباره آن‌ها را نیاز داشته باشیم چه کاری باید انجام بدهیم. ولی یک انسان از انجام و شنیدن یک عمل و رفتار بلافاصله احساس و نگرش آن به میدان می‌آید و عواقب آن خوشحالی و ناراحتی و افسرده گی یا شور و شعف در وجودش تولید می‌شود و اینکه این وضعیت‌های رو حی و روانی در کجا ذخیره می‌شوند و یا اینکه در درازمدت و کوتاه مدت حذف می‌شوند؟

با توجه به اینکه سیستم سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر و ربات که با احساس و عواطف و نگرش و انگیزه بیگانه است در بعضی مواقع با بیش دو بار کلیک کردن روی صفحه اش و فشار و درخواست غیر موجه داشتن از آن قادر به ارایه سرویس نمی‌باشد و یک جور‌هایی می‌خواهد بگوید من خسته شده ام و به اصطلاح عامیانه کم آورده ام و ما را مجبور میکند که دوباره سیستمش را خاموش و روشن کنیم.

در اینجاست که از خلقت خداوند در آفرینش انسان (ابر رایانه احساس) ما را به شگفتی وا می‌دارد و در واقع ما با یک ابر قدرت کامیپوتری مواجه هستیم که باید بر اساس مهندسی نرم افزاری و حتی سخت افزاری در مقیاس جسمی و روحی – روانی عملیات مورد نظر خود را به دست بیاوریم.

اینکه خداوند باری تعالی نرم افزاری را در وجود انسان تعبیه کرده است که دانشمندان و پژوهشگران هر روز به کشف جدیدی در درون ابعاد فیزیکی و روحی – روانی جسمانی انسان می‌رسند و دامنه این تحقیقات از عالم بیداری در قالب جسم و روح تا عالم خواب و رویا را در بر می‌گیرد در عالم خواب تمام برنامه‌ها و کار‌های روزمره‌ای که انجام داده اید در طول شب بازخوانی می‌شود و موضوعات و فایل‌های مهم ممکن است به صورت رویا یا کابوس در خواب رونمایی بشود و موضو عات کم اهمیت و جزئی به طور کامل حذف بشود و تا فردای صبح عملکرد خواب دیشبتان را خواهید دیدکه اینکه چقدر بد خوابیده اید و در خوابتان همش کابوس و یا رویا بوده است و در نهایت اینکه از خواب بیدار شدید و دگمه روشن در وجودتان تولید شد صبح سرحال یا گرفته و یا غمگین به نظر می‌رسید و تمام این حالات و عکس العمل‌های روحی و روانی انسان در برابر تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات در ذهن و جسم انسان، ما را متوجه عظمت آفرینش خداوند و متعاقب آن نعمت شکرگذاری و اعمال عبادت و رفتار‌های اخلاق محور و فداکاری را ایجاد می‌کند.

* کارشناسی ارشد جامعه شناسی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار