کد خبر: 1009190
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
دنيا حيدری
قرار بر الگوبرداری از لیگ‌های معتبری، چون آلمان، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا بود. شرط اصلی شروع دوباره لیگ هم همین بود؛ رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی، چراکه قرار بر تزریق نشاط به جامعه بود نه بازی با جان انسان‌ها. خیلی از کشور‌های دیگر نیز با همین الگوبرداری‌ها کرکره فوتبال را بالا کشیدند. الگو‌هایی که جواب هم داده بود، به طوری که نه در ایتالیا و نه در اسپانیا که روند شیوع کرونا خیلی زود وضعیت این دو کشور را بحرانی کرده بود آغاز دوباره فوتبال دردسرساز نشد و زمینه شیوع دوباره کرونا از طریق برگزاری رقابت‌های فوتبال را به دنبال نداشت.

اما آنچه در ایران در خصوص پروتکل‌های بهداشتی گفته می‌شد، گویی شعاری بیش نبود که بعد از برگزاری تنها یک هفته از رقابت‌های لیگ برتر و البته دیگر لیگ‌های دسته پایین‌تر، شاهد شیوع چشمگیر کرونا در بین فوتبالیست‌ها هستیم و ابتلای بازیکنانی که تعدادشان آنقدر نگران‌کننده است که یک‌بار دیگر بحث مسکوت ماندن لیگ را به طور غیررسمی بر سر زبان‌ها انداخته است.

بدتر از آن این است که اوضاع ناخوشایند فعلی می‌تواند زبان منتقدان شروع دوباره لیگ را دراز کند که ما گفته بودیم. حال آنکه می‌شد کار به اینجا نکشد، می‌شد اندکی روی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت کرد تا با رعایت درست آن هم سلامت بازیکنان و دیگر ارکان برگزاری مسابقات تضمین شود و هم امروز نگرانی‌ها باعث نشود تا باز هم حرف از تعطیلی لیگ بر سر زبان‌ها بیفتد و منتقدان با دستمایه قرار دادن اوضاع نابسامان فعلی به دنبال نشاندن حرف خود بر کرسی باشند.

امروز دیگر نمی‌توان این حق را برای منتقدان قائل نشد که خواهان تعطیلی لیگ باشند. ابتلای بازیکنان به دلیل شروع رقابت‌های فوتبال هیچ توجیهی ندارد، چراکه مسئله سلامت و جان بازیکنان است، اما چرا شاهد چنین رخدادی در لیگ انگلیس، آلمان، اسپانیا یا ایتالیا نیستیم، آن‌ها که از هفته‌ها قبل‌تر رقابت‌های خود را از سر گرفته‌اند، آن هم در شرایطی که ماه‌ها با کرونا دست به گریبان بودند و اوضاعی بحرانی را هم پشت سر گذاشتند، ولی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توانستند با سامان دادن به اوضاع، رقابت‌های فوتبال را از سر بگیرند و نشاط را به جامعه خود برگردانند. حال آنکه ما حالا بعد از برگزاری تنها یک هفته شاهد دغدغه‌ها و نگرانی‌های بسیاری هستیم و نمی‌توانیم بگوییم که ادامه لیگ اوضاع را از آنچه هست بدتر نمی‌کند.

هرچند که هنوز آقایان تصمیمی به تعطیلی رقابت‌های فوتبال نگرفته‌اند و مهرزاد خلیلیان، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی و رئیس ستاد مقابله با کرونا در ورزش با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی صراحتاً می‌گوید که تصمیمی برای لغو فعالیت‌های ورزشی ندارند. این تصمیم، اما می‌تواند مورد تجدیدنظر قرار گیرد، وقتی سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همین ابتدای کار بسیاری را مبتلا کرده و همگان را نگران که در ادامه با این بی‌تدبیری‌ها چه خواهد شد!

صدالبته نمی‌توان جلوی هیجانات بازی را گرفت، اما مسئله جدی‌تر از این حرف‌هاست و بازیکنان باید توجیه شوند که حق برگزاری حلقه اتحاد را ندارند. همانطور که حق ندارند از یک‌سو ناراضی باشند از برگزاری مسابقات و از سوی دیگر بعد از به ثمر رساندن گل، ۱۰ نفری روی سر هم بریزند برای ابراز خوشحالی. مسائلی که البته به نظر می‌رسد در جلسات قبل از بازی به آن پرداخته می‌شود، اما پرداختن به آن در حد شعار که اگر اهمیتی داشت امروز و بعد از برگزاری تنها یک هفته شاهد ابتلای تعداد بسیاری از بازیکنان به کووید ۱۹ نبودیم. اتفاق ناگواری که حالا به راستی می‌تواند بر تعداد منتقدان برگزاری ادامه رقابت‌های لیگ بیفزاید. انتقاد‌هایی که دیگر نمی‌توان آن را بهانه‌جویی خواند، وقتی آقایان توان اجرای درست پروتکل‌های بهداشتی را مانند دیگر کشور‌ها ندارند که اگر داشتند لیگ ایران هم امروز باید در کنار لیگ‌هایی، چون لیگ برتر انگلیس، بوندس‌لیگا، سری آ و لالیگا باعث شادی و نشاط افراد جامعه می‌شد، نه نگرانی‌های جامعه فوتبال، خانواده‌های بازیکنان و مربیان از بابت ابتلای عزیزان‌شان!

اتفاقی که اندکی نظارت می‌توانست مانع بروز آن شود، اما نشد، چراکه تنها کاری که آقایان در آن تبحر دارند شعار دادن است و بس، شعاری که این بار جان فوتبالیست‌ها را به خطر انداخته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار