کد خبر: 1009180
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
تلفات کرونا به یک نفر در هر ۱۰ دقیقه رسیده و شاید از این وحشتناک‌تر نتوان خبری در رسانه‌ها یافت. هر ساعت ۶ نفر و در هر شبانه‌روز نزدیک به ۱۵۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و این موضوع، هم برای مسئولان و هم مردم بسیار عادی شده است.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: وقتی محدودیت‌های ابتدای سال به یکباره برداشته شد، همه فکر کردند کرونا هم از بین رفته است و همین بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و آغاز سفر‌های بی‌مورد باعث شد تا امروز میزان تلفات از دوران اوج کرونا هم بالاتر برود. با اینکه در حال حاضر بسیاری از استان‌ها از اوج‌گیری کرونا خبر داده و هر روز بر تعداد شهرستان‌های قرمزشان افزوده می‌شود، اما تاکنون فقط هرمزگان است که با تعطیلی یک هفته‌ای هفت شهرستان قرمز خود تصمیم بزرگی برای مهار این ویروس منحوس گرفته است.

طی هفته‌های اخیرکرونا شرایط هرمزگان را بهم ریخت و شهروندان زیادی را مبتلا کرد و تعدادی از هموطنان را نیز به کام مرگ کشاند. در پی آن روز گذشته اعلام شد محدودیت‌های شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا در هرمزگان از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، تصویب و ابلاغ شده که براساس آن، این مناطق به مدت یک هفته تعطیل خواهند بود. استاندار هرمزگان با بیان اینکه این محدودیت‌ها از روز گذشته (شنبه ۱۴ تیر) در شهرستان‌های بندرعباس، بندرلنگه، میناب، رودان، حاجی‌آباد، قشم و بستک که در وضعیت قرمز قرار دارند اعمال می‌شود و در صورت نیاز تمدید خواهد شد، گفت: «مصوبات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در کل استان همچنان اعمال می‌شوند که بر این اساس در همه محیط‌های کار مشاغل مختلف از جمله ادارات، بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی، فعالیت‌های عمرانی و اصناف مختلف استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است و در این راستا نظارت‌های گسترده در استان انجام و با متخلفان برخورد خواهد شد.» فریدون همتی ادامه داد: «رفت و آمد و تردد به تمامی روستا‌های استان کماکان با محدودیت جدی مواجه است و از هرگونه سفر غیرضروری به روستا‌ها جلوگیری می‌شود و تنها برای انجام پروژه‌های عمرانی و فعالیت‌های مختلف شغلی، افراد مربوطه می‌توانند با رعایت دقیق تمامی پروتکل‌های بهداشتی در این مناطق حضور یافته و به فعالیت بپردازند. همچنین هرگونه تجمع افراد و توقف خودرو در سواحل به ویژه ساحل شهر بندرعباس ممنوع است و برگزاری هرنوع تجمع و مراسم عروسی و ختم نیز در سراسر هرمزگان ممنوع است. نیروی انتظامی باید تذکر‌های لازم را در این خصوص داده و با نظارت جدی از برگزاری این مراسمات و تجمعات جلوگیری کند.»

خراسان جنوبی از سفید تا قرمز مرگبار

خراسان‌جنوبی که در همان روز‌های اولیه ورود کرونا و اوج‌گیری این ویروس در ایران، جزو استان‌های خوب و با وضعیت سفید بود، حالا با افزایش موارد بستری‌های تنفسی و مثبت اعلام شدن تست‌های کرونا در برخی شهرستان‌ها، وضعیت قرمز را تجربه می‌کند. در همین رابطه سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونای خراسان‌جنوبی از روند افزایشی بیماران بستری در استان خبر داده و با خواست رعایت و انجام پروتکل‌های بهداستی گفت: «تا اواخر هفته گذشته حدود ۲۰۰ بیمار با مشکل حاد تنفسی در سطح بیمارستان‌های استان بستری بودند که ۵۸ بیمار تست‌شان مثبت بود و از این تعداد ۱۴ مورد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.» محمد دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه موارد فوتی به ۶۰ مورد رسیده است، یادآور شد: «براساس آخرین رتبه‌بندی شهرها، شهرستان‌های بیرجند و طبس در وضعیت بسیار پرخطر و قرمز، سربیشه، قاین، فردوس و بشرویه در وضعیت پرخطر نارنجی، زیرکوه، نهبندان و خوسف در وضعیت متوسط خطر رنگ زرد و شهر‌های درمیان و سرایان در وضعیت کم خطر قرار دارند.»

معرفی بیماران به مدیران

کرونا در اصفهان سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. با کاهش ۶۰ درصدی مسافران مترو، مسئولان مجبور شده‌اند تعداد اتوبوس‌ها را تا سه برابر افزایش دهند. در همین رابطه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه میزان بهره‌برداری و جابه‌جایی مسافران مترو طی این مدت حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: «البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مسافران و اقدامات انجام شده توسط شرکت بهره‌برداری مترو منطقه اصفهان آمار استفاده از مترو رو به افزایش است.» داریوش امانی با اشاره به اینکه کرونا تاکنون بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان به سیستم اتوبوسرانی اصفهان خسارت وارد کرده است، تأکید کرد: «فضا‌های عمومی در اختیار پایانه‌ها از جمله راهروها، سکوها، فضای ورودی به پایانه‌ها و محیط پیرامونی آن هر روز گندزدایی می‌شود.» در گلستان هم معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی این استان با اشاره به روند صعودی بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان، از بی‌تفاوتی برخی مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انتقاد کرد. سراج‌الدین عارف‌نیا گفت: «از دو هفته قبل پذیرش در بیمارستان‌ها از ترخیص پیشی گرفته است. تداوم این روند اشباع شدن تخت‌های بستری را به دنبال دارد. بیمارستان‌های گنبدکاووس از چهار روز قبل به مرز اشباع رسیده و برای حل این مشکل بخش‌های جدید برای بیماران در نظر گرفتیم و الان هم دیگر ظرفیت ایجاد بخش جدید نداریم.» در قزوین هم معاون سیاسی و امنیتی استانداری اعلام کرده دانشگاه علوم پزشکی استان مؤظف است لیست کارمندان و کارگرانی که به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند را به مدیران دستگاه اجرایی و مدیر واحد تولیدی منعکس کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار