کد خبر: 1009163
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۴۸ مورد بستری شدند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته با مرگ ۱۴۸ بیمار کرونایی دیگر، مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسید. طبق اعلام وزارت بهداشت ۱۸ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. رشد روند ابتلا به کرونا تنها در ایران نیست و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت روزانه ۱۶۰ هزار نفر در دنیا به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند که ۶۰ درصد کل مبتلایان در یک ماه اخیر بیمار شده‌اند. مسعود مردانی، عضو ستاد کشوری مدیریت کرونا هم از ابتلای ۱۵ تا ۲۰ درصدی مردم کشور به این ویروس خبر می‌دهد، اما الگوی این ابتلا در تمام نقاط کشور به یک اندازه نیست و در حالی که در قم ۴۹ درصد مردم به این ویروس مبتلا شده‌اند، در کرمان با ابتلای ۵ درصدی مواجهیم. رشد جهشی روند شیوع و مرگ و میر‌های کرونا با درخواست‌هایی از سوی برخی مسئولان بهداشتی ستاد کرونا برای بازگشت محدودیت‌ها به منظور در دست گرفتن دوباره اوضاع همراه بوده‌است، اما صحبت‌های روز گذشته رئیس‌جمهور بر بازگشت دوباره محدودیت‌ها دلالت نداشت. تدبیر دولت برای مدیریت اوضاع بحرانی جولان ویروس قاتل در کشور، همان تأکید بر ماسک‌زدن است؛ تأکیدی که حالا بناست با چاشنی تهدید و سختگیری‌های قانونی همراه شود. به طور نمونه رئیس‌جمهور دستور داد کارمندان بدون ماسک، غیبت بخورند! یا به افراد بدون ماسک در اماکن عمومی همچون مترو و اتوبوس خدمات ارائه نشود.

طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۴۸ مورد بستری شدند.

حالا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر رسیده‌است. همچنین با مرگ ۱۴۸ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسید.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارند. آنچه اهمیت مهار کرونا را در فصل‌های گرم سال بیشتر می‌کند، خطر تشدید بحران در پاییز و زمستان و همراهی کرونا با آنفلوآنزاست.

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا درباره ابتلای ایرانیان به کرونا با اشاره به آمار دانشگاه تهران و مرکز تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت می‌گوید: «درصد بالایی از مردم به این بیماری مبتلا شده‌اند و در حال حاضر ایمن هستند. برای مثال حدود ۴۹ درصد از مردم قم ایمن هستند. همین آمار مشابه در گیلان و مازندران مشاهده می‌شود، اما در کرمان فقط ۵ درصد درگیر این بیماری شده‌اند.»

وی درباره ابتلا ۱۸ میلیون ایرانی به کرونا تصریح می‌کند: «بین ۱۵ تا ۲۰ درصد ایرانیان مبتلا به کرونا شدند.»

عضو کمیته کشوری کرونا واکسیناسیون آنفلوآنزا برای افراد در معرض خطر همچون افراد بالای ۶۰ سال، بیماران قلبی و عروقی، بیماران ریوی، سرطان‌ها، دیابتی‌ها، پیوندی‌ها، افراد مبتلا به HIV مثبت، پرسنل پزشکی، زنان باردار، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، بیمارانی را که شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی کرده‌اند، راهکار پیشگیری از بروز چالش و بحران جدید در فصل پاییز می‌داند.

به گفته این متخصص عفونی به شورای عالی بیمه پیشنهاد شده که حداقل تمام بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و خدمات درمانی سالی یکبار تحت پوشش بیمه‌ای واکسن آنفلوآنزا با تعرفه بیمه و فرانشیز پایین قرار گیرند تا از این طریق سطح گسترده‌تری از افراد در معرض خطر واکسیناسیون شوند. از این طریق، علاوه بر ایجاد ایمنی در افراد آسیب‌پذیر، درصد اشغال تخت‌های بیمارستانی و مصرف دارو‌های بی‌مورد کاهش پیدا می‌کند که از نظر اقتصادی صرفه‌جویی بزرگی محسوب می‌شود.

مردانی درباره واکسن کرونا هم خبر‌های خوبی دارد. به گفته وی بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی شرکتی در اروپا واکسن کرونا را ساخته‌است. نمونه‌های انسانی این واکسن که تاکنون آزمایش شده، موفق بوده و از ابتلا به کووید۱۹ ایمنی‌زایی ایجاد کرده است.

جلسه روز گذشته ستاد ملی کرونا برای اغلب مردم مهم‌تر از همیشه بود. آمار ابتلا و بستری و از همه مهم‌تر آمار بیماران بدحال و فوتی‌های کرونا در وضعیت هشدار‌آمیزی قرار دارد و مردم چشم انتظار تصمیمات تازه دولت برای مهار روند پیشرفت این بیماری‌اند. جلسه روز گذشته این ستاد، اما با تأکید بیشتر بر استفاده از ماسک و اتخاذ تدابیر سختگیرانه برای افرادی که ماسک نمی‌زنند همراه بود.

در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا رئیس‌جمهور با اشاره به جهانی بودن بحران کرونا، وضعیت کشورمان را نسبت به برخی کشور‌های پیشرفته بهتر توصیف کرد و افزود: «اکنون هم در دارو، هم در امکانات پزشکی و هم در مسائل بهداشت و هم در ماسک N۹۵ و آماده‌سازی کیت و همه چیز‌هایی که نیاز داریم، کار بزرگی را شرکت‌های دانش بنیان وزارت بهداشت و درمان دانشگاه‌های ما به طور همزمان با هم انجام دادند. پس در سیستم درمانی کار ما ارزشمند است و فداکاری که پزشکان و پرستاران و دیگران در کادر درمانی انجام دادند، سر جای خود محفوظ است و همه ما در برابر آن‌ها تواضع می‌کنیم.»

وی با تأکید بر طولانی‌بودن زمان زندگی با کرونا از مردم خواست تا توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند. رئیس‌جمهور با درخواست از بیماران برای پنهان نکردن بیماری‌شان از دیگران و افرادی که با آن‌ها در ارتباطند، از مردم خواست تا در تجمعات غیر‌ضروری همچون عروسی و عزا شرکت نکنند.

رئیس‌جمهور از کمیته امنیتی و اجتماعی و بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا خواست تا استفاده از ماسک را در ادارات اجباری کنند و اگر کسی ماسک نزد، به وی خدمتی ارائه نشود.

وی تصریح کرد: «اگر کارمندی بدون ماسک وارد اداره‌ای می‌شود، باید برای او غیبت بزنند و بعد هم او را برگردانند. نسبت به ادارات دولتی و جا‌هایی که متعلق به دولت و شبه‌دولتی مثل بانک‌ها و شهرداری‌ها باید الزام کنیم و قدم به قدم جلو بیاییم. نباید بگذاریم در مترو که شلوغ است، کسی بدون ماسک وارد شود و خدمت مترو و اتوبوس منوط به این باشد که فرد ماسک بزند.» روحانی از قوه قضائیه و ضابطین این قوه و دادستان‌های خواست تا برای اجرای این ضوابط دولت را یاری کنند.

رئیس‌جمهور در رابطه با وظایف دولت برای تحقق دولت الکترونیک و کم کردن مراجعات حضوری هم گفت: «دولت یک سری وظایف دارد که به شدت دنبال می‌کند. دولت کسب و کار‌ها را الکترونیکی می‌کند و با دولت الکترونیکی که ما به سرعت پیش می‌بریم، مراجعه‌ها را دائماً کم می‌کنیم و از طریق دولت الکترونیک الگوی جدیدی در خدمت‌رسانی به مردم ایجاد می‌کنیم. خرید اینترنتی را باید سرعت ببخشیم و مسافرت‌ها باید به حد ضرورت باشد و کاهش پیدا کند و جا‌هایی که احساس خطر می‌کنیم یا در شرایط هشدار هستیم، می‌توانیم برخی از محدودیت‌ها را برای مدت زمان کوتاه برگردانیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار