کد خبر: 1008968
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
فؤاد ایزدی:
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: بر اساس اعلام اداره آمار امریکا، اکثر جوانان امریکایی رنگین پوست بوده و تا ۲۵ سال آینده این آمار به کل جمعیت این کشور تعمیم داده می‌شود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: فؤاد ایزدی با حضور در برنامه "رو در رو" شبکه ۴ سیما با اشاره به گزارش یکی از مراکز آمار امریکا اعلام کرد: تا سال ۲۰۴۵ جمعیت سفید پوست امریکا زیر ۵۰ رصد قرار می‌گیرند. این روند که از هم اینک آغاز شده، اتفاق بزرگی است.

وی افزود: نوزادان متولد شده در سال ۲۰۲۰ اکثریتِ رنگین پوستان را تشکیل می‌دهند و بر اساس اعلام اداره آمار امریکا، اکثر جوانان کنونی امریکا رنگین پوست بوده و تا ۲۵ سال آینده این آمار به کل جمعیت این کشور تعمیم داده می‌شود.

ایزدی همچنین به اعتراض جوانان امریکایی به سیستم سرمایه داری این کشور اشاره کرد و گفت: تغییر رنگ و فکر همزمان در امریکا در حال رخ دادن است و اعتراضات کنونی، روندی است که برای عبور از سیستم دوحزبی امریکا کلید زده شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال به توفیق جامعه امریکا در سرکوب حرکت‌های اجتماعی نظیر اعتراضات کنونی اشاره کرد و گفت: تغییر روند جمعیت، به تدریج این ورق را باز می‌گرداند و امریکا در مراحل بعدی همچون کشور‌های امریکای لاتین، دارای جمعیت رنگین پوست قابل توجه خواهد شد.

همچنین در این میزگرد سیاسی روح الامین سعیدی، کارشناس حوزه بین الملل با اشاره به اینکه جنبش کنونی امریکا خلق الساعه نبوده و جنبش حقوق مدنی، حقوق سیاهان و... پیشتر امریکا را با بحران‌هایی از این دست روبرو کرده است، گفت: هرچه به زمان کنونی نزدیک شدیم، نقش کنش گران غیر دولتی و جوامع مدنی پررنگ‌تر شده است.

وی افزود: فضای نظام سیاسی و بدنه جامعه که شامل گروه‌ها و سندیکا‌ها می‌باشد، در دوره پسا مدرن توان کنش گری را مردم فزونی می‌دهد.

به عقیده سعیدی ریشه همه جنبش‌های عدالت خواه در غرب یکی بوده و در این بین اعتراض به وضع موجود، نخ تسبیح این روند است. از این رو اعتراضات امریکا را نمی‌توان فقط به نژادپرستی و "قیام سیاهان" معطوف کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: جرج فلوید بصورت خلق الساعه به قتل نرسید و مردم امریکا هم فقط در اعتراض به تبعیض نژادی در کف خیابان‌ها حضور نیافتند؛ لذا مسئله‌ی مهم در آوردگاه کنونی، اعتراض به وضع موجود است.

سعیدی اعتراض به مدل نئولیبرالیسم که به عدالت و اخلاق پایبند نبوده و مدلی سودمحور، قدرتمند و منافع لابی‌های بزرگ و گروه‌های پشت پرده است را اصلی‌ترین شکل دهنده اعتراضی در جامعه امریکا دانست و خاطرنشان کرد: گروه‌های فرودست هر زمان فرصت پیدا کنند، به سمت اقدامات جمعی حرکت می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار