کد خبر: 1008627
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
گزارش «جوان» از اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال به بهانه درخواست برای ورود رئیس جمهور و حل این مشکل با فیفا
در حالی عضو هیئت رئیـسه فدراســیون فوتبال برای حل مشکل اساسنامه فدراسیون با فدراسیون جهانی خواستار ورود رئیس‌جمهور شده است که ریشه این مشکل را باید در راپورت مدیران سابق فدراسیون فوتبال به فیفا در این باره برای ماندن بیشتر و عقب انداختن انتخابات فدراسیون جست‌وجو کرد.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: فدراسیون فوتبال این ماه‌ها کم مشکل و حاشیه نداشته، از قرارداد ترکمانچای‌گونه با ویلموتس که پای مدیران این فدراسیون را به دادسرای باز کرده تا اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال که این روز‌ها با رفت و برگشت نامه‌های ایران و فیفا، سرنوشت نامشخصی پیدا کرده و سبب شده تا حتی بحث تعلیق هم پیش کشیده شود. چنین مسئله‌ای سبب شده یکی از اعضای بازنشسته هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال دست به سوی دولت دراز کند و از حسن روحانی بخواهد به این ماجرا ورود کند تا این معضل حل شود، آن هم مسئولان فدراسیونی که تا چند وقت پیش در ماجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان به بهانه غیردولتی بودن از اجرای قانون سرباز زدند، اما حالا که کارشان با فیفا به مراحل حساسی رسیده، میانجیگری دولت را پیش کشیده‌اند.

مستقل – غیردولتی یا عمومی- غیردولتی؟ فیفا اولی را می‌گوید باید در تعریف ماهیت فدراسیون فوتبال در اساسنامه بیاورید، اما فدراسیونی‌ها بر اساس قوانین داخلی می‌گویند که تنها می‌توانند دومی را در اساسنامه بیاورند و غیر از آن مشکل قانونی دارد. این اختلاف این روز‌ها بالا گرفته و گویا نه فیفا کوتاه می‌آید و نه فدراسیون فوتبال و پس از تأکید فدراسیون بر مواضع خود، حالا همه در انتظار پاسخ فیفا هستند، جوابی که پیش‌بینی می‌شود مانند نامه قبلی مخالفت با درخواست فدراسیون باشد و گره اصلاح اساسنامه را کورتر کند.

البته دعوا بر سر این تعریف از ماهیت فدراسیون فوتبال به سال ۸۶ برمی‌گردد، به روز‌هایی که فیفا پس از دخالت محمد علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی در برکناری محمد دادکان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، ایران را تعلیق کرد و با تشکیل کمیته انتقالی، اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از دخالت دولت را خواستار شد. در حالی اساسنامه ارسالی تأیید شد که علی کفاشیان فروردین امسال افشا کرد که سال ۸۶ به مسئولان فیفا درباره عبارتی که درباره ماهیت فدراسیون فوتبال گنجانده شده، دروغ گفته‌اند: «آقای کیومرث هاشمی، عضو پیشین هیئت رئیسه فدراسیون در پیشگفتار اساسنامه نوشت که این نهاد مستقل و غیردولتی است. این موضوع صحت ندارد. ما سر فیفا را کلاه گذاشتیم و دروغ گفتیم.» این در شرایطی است که در اساسنامه‌ای که مورد تأیید دولت قرار گرفته، فدراسیون فوتبال یک نهاد عمومی غیردولتی نامیده شده است.

حالا پس از ۱۳ سال بار دیگر اساسنامه فدراسیون فوتبال حاشیه‌ساز شده، طوری که خطر تعلیق را بالای سر فوتبال ایران قرار داده است. اما چه شد که ماجرای اساسنامه پس از یک دهه دوباره به یکی از چالش‌های فوتبال ایران تبدیل شده است، چالشی که هم انتخابات فدراسیون فوتبال را عقب انداخته و هم سبب شده مدیران بازنشسته فدراسیون که به صورت غیرقانونی در فدراسیون حضور دارند، رفتن‌شان به تعویق بیفتد و همچنان به حضورشان در فوتبال ادامه دهند.

گفته می‌شود ردپای حساس شدن فیفا به ماجرای اساسنامه فدراسیون فوتبال به راپورت‌های داخلی از فدراسیون فوتبال برمی‌گردد، راپورتی که با اشاره مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال با سفر ابراهیم شکوری، سرپرست سابق پست دبیرکلی فدراسیون فوتبال به سوئیس به گوش اینفانتینو و همکارانش رسید تا فیفا نامه بنویسد و جلوی برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال را در ۲۵ اسفند گذشته بگیرد و اعلام کند که تا اساسنامه‌تان اصلاح نشود، حق برگزاری انتخابات ندارید.

مسئولان فدراسیون فوتبال در چهار ماه گذشته دو بار با ارسال اساسنامه اصلاحی به فیفا، سعی کردند رضایت فیفا را جلب کنند، با این حال فدراسیون جهانی فوتبال هر بار آن را برگشت داده و ایراداتی به آن گرفته است. مهم‌ترین ایراد هم ماهیت فدراسیون فوتبال است که فیفا تأکید دارد باید مستقل غیردولتی باشد، اما فدراسیون فوتبال بر اساس قانون داخلی کشورمان تنها می‌تواند عنوان عمومی غیردولتی را در اساسنامه درج کند.

در چنین شرایطی دیروز محمود اسلامیان، عضو بازنشسته هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای توپ را به زمین دولت و حسن روحانی انداخت و از رئیس‌جمهور خواست تا این مشکل را حل کند: «با فیفا به مشکل برخورده‌ایم و آن‌ها تأکیدشان این است که فدراسیون نهاد خصوصی باشد. البته قوانین کشور باید در آن حاکم باشد. ما این مشکلات را به وزارت ورزش و دولت منعکس کردیم و این موضوعی نیست که فدراسیون به تنهایی در خصوص آن تصمیم بگیرد، چراکه باید قانون شود و دولت لایحه آن را  به مجلس بدهد. نمی‌شود که ۲۰۸ عضو فیفا یک چیزی را بپذیرند و ما بگوییم نه. این مسئله در حد رئیس‌جمهور است. ایشان باید ورود کند و تصمیمی گرفته شود که خدای ناکرده آسیبی به ورزش کشور وارد نشود.»

پروسه اصلاح اساسنامه در صورت ورود دولت و ارسال لایحه به مجلس برای حل این مشکل، زمانبر و طولانی مدت خواهد بود، مسئله‌ای که به نظر می‌رسد سبب می‌شود مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال و مدیران نزدیک به او مانند محمود اسلامیان به هدف‌شان که خریدن زمان برای ماندن بیشتر در فوتبال است، برسند. همان مدیرانی که با راپورت‌شان به فیفا، فوتبال ایران را این ماه‌ها با چالش بزرگی مواجه کرده‌اند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار