کد خبر: 1008607
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
آیت‎الله رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه:
جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی به تبیین رهنمود‌های اخیر رهبر معظم انقلاب گذشت.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: جلسه‌ای که «تحول‎خواهی در قوه قضائیه»، «مبارزه قاطع با فساد»، «توجه به حق و عدالت در اقدامات قضایی»، «حمایت از گزارشگران فساد» و «حمایت از تولید و تولیدگران» از محور‌های آن بود. آیت الله رئیسی در این جلسه با تأکید بر این نکته که هیچ مسئول قضایی نباید در میدان تحول‎خواهی غایب باشد، درباره توجه به مردم و حمایت از گزارشگران فساد و ناهیان از منکر اطمینان داد هر گاه مانع از بروز یا تداوم انجام منکری شدند، از سوی قوه قضائیه پشتیبانی خواهند شد.

به‎ گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی با قدردانی از رهبر فرزانه انقلاب و رهنمود‌های حکیمانه و لازم‌الاتباع ایشان به مسئولان عالی قضایی در هفته قوه قضائیه، خاطرنشان کرد که فرامین و حمایت‎های مقام معظم رهبری از دستگاه قضایی برای همه اجزای قوه قضائیه مسئولیت‎‎آور است.

هیچ مسئول قضایی نباید در میدان تحول‎خواهی غایب باشد

آیت‎الله رئیسی «تحول‎خواهی» را نخستین مسئولیت همه بخش‌های قوه قضائیه دانست و گفت: هیچ مسئولی نباید در میدان تحول خواهی غایب باشد و همه اجزای قوه قضائیه باید در این امر خطیر نقش آفرینی کنند. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه پیگیری سند تحول قضایی تا تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب با قوت ادامه خواهد داشت، متذکر شد: همه مسئولان ستادی و استانی و همکاران دستگاه قضا در تمام بخش‌ها باید کاری کنند که تغییر رویکرد‌ها و رفتار‌ها در قوه قضائیه برای مردم کاملاً ملموس باشد.

آیت‎الله رئیسی دومین محور مورد تأکید مقام معظم رهبری را مبارزه قاطع با فساد عنوان کرد و افزود: رویکرد مبارزه با فساد در قوه قضائیه امری مقطعی و تشریفاتی و اعلامی نیست و اقداماتی که دادسرا‌ها و دادگاه‎ها در رسیدگی به پرونده‎های فساد انجام می‌دهند، به‎صورت مستمر ادامه خواهد داشت. رئیس قوه قضائیه این نکته را هم به همکارانش در دستگاه قضا متذکر شد همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در جریان مبارزه با مفاسد و رسیدگی به پرونده‎های فساد باید حق و عدالت در تصمیم‌سازی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات مراجع قضایی ملاک باشد.

موفقیت در مبارزه با فساد در گرو سلامت نظام قضایی

آیت‎الله رئیسی با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد تضمین کننده سلامت نظام اداری در کشور است، لازمه این مبارزه را توجه به سلامت نظام قضایی به‎عنوان نهادی نظارتی و اصلاح‎گر دانست و خاطر نشان کرد: نباید از حفظ و ارتقای سلامت دستگاه قضایی غفلت شود. رئیس قوه قضائیه به قضات و کارکنان دستگاه قضا توصیه کرد کوچک‎ترین تخلف و فساد در سیستم قضایی را بزرگ تلقی کنند و نسبت به آن با قاطعیت عکس‌العمل نشان دهند و تأکید کرد: اگر بخواهیم مبارزه با فساد موفقیت‎آمیز باشد، باید سلامت دستگاه قضایی از درون نیز حفظ و تضمین شود.

اجازه نمی‌دهیم به گزارشگران فساد تعرض شود

بخش دیگری از سخنان رئیس قوه قضائیه به حمایت دستگاه قضا از گزارشگران فساد اختصاص داشت. آیت‎الله رئیسی درباره توجه به مردم و حمایت از گزارشگران فساد و ناهیان از منکر به‎عنوان یکی از فرامین مقام معظم رهبری به دستگاه قضا، به ناهیان از منکر اطمینان داد هر گاه مانع از بروز یا تداوم انجام منکری شدند، از سوی قوه قضائیه پشتیبانی خواهند شد. رئیس قوه قضائیه همچنین خاطرنشان کرد که دستگاه قضایی از گزارشگران فساد برای افشا و اعلام مفاسد اداری و اقتصادی حمایت حقوقی و قانونی خواهد کرد و اجازه نخواهد داد احدی متعرض آن‌ها شود. وی با اشاره به بخشنامه‎ای که سال گذشته برای حمایت از سازمان‌های مردم نهاد صادر شد که دستگاه قضایی را در پیشبرد مأموریت‎هایش یاری می‌دهند، از همکاران قضایی خواست که به این بخشنامه که ساز و کار مشارکت‎های مردمی بر اساس قانون را تبیین کرده، اهتمام ویژه داشته باشند.

تولید به هیچ بهانه‎ای نباید متوقف شود

رئیس قوه قضائیه حمایت از تولید و تولیدگران را از دیگر برنامه‎های دستگاه قضا در چارچوب رهنمود‌های مقام معظم رهبری عنوان و تأکید کرد: هیچ کارگاه و کارخانه‎ای در کشور نباید در هیچ شرایطی و به هیچ بهانه‎ای دچار توقف و تعطیلی شود. آیت‎الله رئیسی با قدردانی از زحمات همکارانش در سراسر کشور که سال گذشته موجب احیای هزاران واحد تولیدی در آستانه تعطیلی و ورشکستگی شدند، بر لزوم تداوم جدی این روند در سال جاری نیز تأکید کرد و گفت: حفظ اشتغال و رونق و جهش تولید، به طور جدی در دستور کار همه بخش‌های قوه قضائیه قرار دارد.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت نابسامان بازار و افزایش قیمت‎ها گفت: لجام گسیختگی قیمت‎ها در بازار مسکن برای مردم قابل تحمل نیست و اصلاح این شرایط اقدام انقلابی و جهادی مسئولان امر را می‌طلبد. آیت‎الله رئیسی با یادآوری مجدد مسئولیت دولت در تسعیر، قیمت‎گذاری و نظارت بر بازار، افزود: بازار مسکن چندین سال مورد غفلت و بی‌توجهی بود و حالا که قرار است اقدامی برای کنترل وضعیت شود، باید کار‌ها جدی و جهشی باشد تا هر چه زودتر مشکلات مردم برطرف شود.

امریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق انسان‌ها

رئیس قوه قضائیه در سخنانش به تحولات امریکا و اروپا هم گریزی زد و با تأکید بر اینکه امروز برای همه عالم روشن شده امریکا بزرگ‎ترین ناقض حقوق انسان و ادعا‌های حقوق بشری غربی‌ها پوشالین است، تصریح کرد: نظام استکباری در برابر عدالت‎خواهی و حق‌طلبی مردم امریکا و اروپا سیاست سرکوب را در پیش گرفته است تا فریاد آن‌ها را در نطفه خفه کند. آیت‎الله رئیسی ادامه داد: در شرایطی که اروپایی‌ها هم در کنار امریکا حق حیات و آزادی مردم را با قتل و خشونت تضییع می‌کند، سه کشور اروپایی برای تشدید فشار‌ها بر ایران به آژانس و شورای حکام پیشنهاد می‌کنند علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر کند.

متکیان به غرب رفتارشان را اصلاح کنند

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر غیرقابل اعتماد بودن اروپایی ها، ادامه داد: ما این سه کشور اروپایی را که بعد از شهادت حاج قاسم از اقدام تروریستی امریکا حمایت کردند، به خوبی می‌شناسیم، اما برخی در داخل تصور می‌کردند با اعتماد به آن‌ها و عدم توجه به داشته‎های خودمان می‌توانند کارشان را پیش ببرند. رئیسی از مردم به ویژه جوانان متعهد و کارآمد به‎عنوان بزرگ‎ترین سرمایه کشورمان یاد کرد که کشور را در برابر توطئه‎ها و فتنه‎ها حفظ می‌کند و به کسانی که به غربی‌ها اعتماد کردند توصیه کرد تا فرصت باقی است رویکرد خود را تغییر دهند تا ایران اسلامی با اتکال به خداوند و اعتماد و اتکا به داشته‎های خود در مسائل داخلی و خارجی بدرخشد.

راه‎اندازی سامانه گزارشگران فساد

حجت‎الاسلام درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از گزارشگران فساد اعلام کرد: این سازمان با تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد در حوزه گزارشگری و مبارزه با فساد همکاری داشته است و در هفته‎های آتی سامانه رسمی گزارشگران فساد نیز در این سازمان فعال می‎شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار