کد خبر: 1008594
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰

یکی از مصارف کابل های برق ، انتقال انرژی به پمپ های مستغرق در چاه می باشد . نکته حایز اهمیت برای کابل های مورد استفاده در عملیات بهره برداری و انتقال آب آشامیدنی که در تماس با آب می باشند این است که کابل های درون چاهی می بایستی دارای عملکرد ویژه در خصوص نشر فلزات سنگین و دیگر مواد سمی از جمله فتالات ها  باشند .

به عبارت دیگر ساختار پلیمر کابل های درون چاهی باید به گونه ای طراحی گردد که در مجاورت با آب آشامیدنی حداکثر فلزات سنگین سمی همچون سرب ، کادمیوم ، جیوه و ...  و یا مواد شیمیایی آلی به مقداری باشد که الزامات استاندارد های مربوطه را نقض ننماید .

پیشرفت روش های شناسایی ، اندازه گیری و حذف آلاینده ها از یک طرف و شناسایی اثرهای جامع تر آن ها بر سلامت انسان و به کارگیری روش مدیریت و ارزیابی ریسک در تدوین استانداردها سبب شده است که استانداردهای آب آشامیدنی در دنیا به طور مداوم بازنگری و مقادیر جدیدی برای مواد معدنی ، آلی و غیره تعریف و یا پارامترهای جدیدی معرفی شوند .

در حال حاضر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آب آشامیدنی بر اساس الزامات استاندارد ملی ایران شماره 1053 تعریف و مورد بررسی قرار می گیرد .

ویژگی بهداشتی کابل های درون چاهی

بر اساس الزامات این استاندارد آب آشامیدنی آبی تعریف شده است که ویژگی های فیزیکی ، شیمیایی ، بیولوژیکی و رادیواکتیو آن در حدی باشد که ، مصرف آن جهت آشامیدن ، عارضه سوئی در کوتاه مدت یا دراز مدت برای سلامت انسان ایجاد نکند . به همین دلیل کابل های درون چاهی نیز باید دارای ساختاری باشند که استفاده آنها در آب آشامیدنی منجر به ایجاد هیچگونه عارضه سوئی نگردد .

مطابق الزامات این استاندارد مواد شیمیایی معدنی سمی به دسته ای از مواد شیمیایی معدنی اطلاق می گردد که پتانسیل سمی کردن آب و ایجاد عارضه سوء در کوتاه مدت یا دراز مدت را در سلامت انسان دارند . از جمله این مواد معدنی می توان به عناصر زیر اشاره نمود :

- آرسنیک

- سرب

- کروم

- کادمیوم

- جیوه

حداکثر مجاز این عناصر ( حد مجازی از ویژگی های فیزیکی ، شیمیایی ، بیولوژیکی و رادیو اکتیو آب آشامیدنی است که مصرف آن در کوتاه مدت یا دراز مدت ، سبب ایجاد عارضه سوء برای سلامت انسان نگردد )  در آب آشامیدنی به ترتیب 01/0 ، 01/0 ، 05/0 ، 003/0 و 006/0 میلی گرم بر لیتر تعیین گردیده است . بر همین اساس میزان این عناصر در پلیمر کابل های درون چاهی نیز باید به مقداری باشد که انتشار آن به محیط آبی مقادیر فوق را نقض ننماید . به عبارتی پلیمر کابل های درون چاهی می بایستی دارای ویژگی بهداشتی باشد .

مطابق با دستورالعمل انتخاب ، نصب و بهره برداری از کابل های قابل استفاده در چاه های آب شرب تدوین شده توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور آماده سازی آزمونه ها برای اندازه گیری میزان نشر فلزات سنگین از کابل به داخل آب بر طبق استانداردهای ملی ایران شماره 1-2-7171 و 6-2-7171 انجام می گیرد . و اندازه گیری میزان نشر فلزات سنگین از کابل به داخل آب بر طبق استاندارد ملی ایران شماره 1053 انجام می گیرد .

همچنین مطابق همین روش می بایستی میزان نشر مواد شیمیایی آلی همچون دی ( 2 اتیل هگزیل ) فتالات یا DEHP مورد بررسی و آنالیز قرار گیرد .

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار