کد خبر: 1008482
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان:

مرضیه فرشاد با بیان اینکه هم اکنون در مورد کاهش سن اعتیاد زنان در جامعه به اندازه ایی افزایش یافته که بسیار نگران هستیم، گفت: هفته گذشته طرح جمع آوری معتادان متجاهر در اصفهان اجرا شد اما معتقدیم این کار فقط یک مسکن و درمان موقت است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،مدیرکل بهزیستی استان اصفهان باابراز نگرانی از پیشروی سنین پایین اعتیاد اصفهان اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر دانش بیشتر برای مراقبت بهتر است و برنامه کشور در جهت آموزش خانواده با محوریت زنان است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در مورد کاهش سن اعتیاد، به اندازه افزایش درصد اعتیاد زنان در جامعه نگران هستیم، گفت: فرایند آموزش و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر به خاطر شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود و فرصت هایی را از دست دادیم ولی شاید بتوان گفت کرونا از برخی اجتماعات مضر که خطر مصرف مواد مخدر در آن وجود داشت جلوگیری کرد.

مدیرکل بهزیستی استان از ادامه آموزش های پیشگیری از اعتیاد خبر داد و گفت: در منطقه خاصی از اصفهان نیز تسهیل گری را به شدت ادامه خواهیم داد که معمولا زنان در تسهیل گری ها شرکت می کنند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه درمان اعتیاد، مرکز ماده ۱۶ برای درمان زنان معتاد در استان نداریم، افزود: هفته گذشته جمع آوری معتادان متجاهر را داشتیم، اما معتقدیم این کار فقط یک مسکن و درمان موقت است.

فرشاد خاطرنشان کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا در حال حاضر تکدی گری، کارتن خوابی و معتادان متجاهر در هم آمیخته شده و برای ساماندهی این افراد به صورت هماهنگ با دستگاه ها و نهادهای دیگر ورود کرده ایم درصورتی که در شرایط عادی رسیدگی به وضع این افراد جداگانه انجام می شود.

در ادامه معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و هفته مبارزه با مواد مخدر در کشور، تمام فعالیت ها به سمت آگاه سازی، اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه هدف سوق داده می شود، گفت: اداره کل بهزیستی استان در سه سطح پیشگیری شامل پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه فعالیت می کند.

سمیه کریمی با بیان اینکه در پیشگیری اولیه تلاش می کنیم با انتشار اطلاعات، مردم را از عوارض مواد مخدر آگاه کنیم، افزود: در پیشگیری ثانویه دنبال این هستیم برای افرادی که شروع به مصرف مواد مخدر کرده اند به سمت درمان برویم و در پیشگیری ثالثیه به سمت کاهش آسیب های افراد معتاد برویم.

وی به فعالیت ۵۵ مرکز سرپایی درمان اعتیاد در استان اشاره کرد و گفت: ۸۷ مرکز اقامتی فعال در استان داریم که افراد به مدت ۲۱روز که تا سه دوره تمدید می شود در این مراکز نگهداری و درمان می شوند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان همچنین به فعالیت اولین مرکز الگوی جامع درمان اعتیاد در کشور در استان اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: به خاطر شیوع ویروس کرونا پذیرش جدید در این مرکز را متوقف کردیم اما ارائه خدمت به افرادی که از قبل بودند ادامه داشت.

وی تصریح کرد: وقتی یک فرد معتاد وارد این مرکز می شود سم زدایی با روش پرهیز مدار به مدت ۴ ماه صورت می گیرد، در عین حال که فعالیت مددکاری قوی هم انجام می شود تا در نهایت افراد به صورت توانمند از این مرکز خارج شده و به جامعه برگردند.

کریمی با بیان اینکه در راستای کاهش آسیب ها برای افراد معتادی که در معرض بیماری هایی همچون ایدز و هپاتیت هستند و به نوعی کارتن خواب شده اند، تلاش می کنیم خدمات و اقلام مورد

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: ۵ تیم سیار وابسته به مراکز و ۵ تیم سیار غیروابسته، خدمات لازم به معتادان را در پاتوق های آنها ارائه می کنند.

وی یکی از بهترین اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آسیب های افراد معتاد را راه اندازی مرکز موبایل سنتر دانست که شامل خودروی مناسب سازی شده به همراه مواد غذایی و بهداشتی برای افراد در معرض آسیب و جدا از جامعه است و افزود: این موبایل سنترها سراغ افراد می روند و تلاش می کند تا دوباره اعتماد آنها را جلب کرده و به سمت درمان سوق دهند.

کریمی از راه اندازی سومین موبایل سنتر در شمال استان در هفته بهزیستی خبر داد و گفت: در هفته بهزیستی دو کانکس نیز در اصفهان برای گروه های آسیب دیده از اعتیاد مستقر می شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان حذف مواد مخدر برای جلوگیری از اعتیاد را نگاه نادرستی دانست و گفت: این تفکر اشتباهی است که اگر مواد در اختیار افراد نباشد به سمت دیگر رفتارهای اعتیادآور نمی رود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، با تاکید براینکه با وجود اینکه شعار پیشگیری را زیاد می دهیم ولی شاید بیشترین اقدامات پیشگیرانه از سوی بهزیستی انجام می شود و در بسیاری از موارد پیشگیری نادیده گرفته می شود، ادامه داد: پیشگیری اولیه باید در زمان مناسب انجام شود، در غیر این صورت هزینه های سنگین باید پرداخت کنیم.

کریمی انتشار اطلاعات، برشور، پوستر، مطالب علمی به روز، کتاب و برگزاری نمایشگاه را از جمله اقدامات پیشگیرانه بهزیستی برای کاهش اعتیاد به مواد مخدر برشمرد و افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا، پیشگیری اولیه فعلا بیشتر به صورت مجازی برگزار می شود و خدمات آنلاین و تلفنی را برای پیشگیری از اعتیاد خواهیم داشت، همچنین خط ۱۴۸۰ فعال است و برای همه گروه های مخاطب سعی کردیم برنامه داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه امسال نیز همه اقدامات پیشگیرانه با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: در دوره اوج شیوع ویروس کرونا هم بهزیستی به افراد آسیب دیده از اعتیاد مراجعه می کرد و لباس، غذا و مواد بهداشتی برای آنها می برد، این درحالی است که کمپ های ترک اعتیاد با پروتکل جدید و نیم ظرفیت به ترتیب درحال باز شدن هستند تا نقاط ضعف برطرف شده و بعد مراکز دیگر باز شوند.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر