کد خبر: 1008478
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
وضعیت این روز‌های سینمای ایران بسیار عجیب و غریب است. هیچ چیزی سرجای خودش نیست و هر بار با انتشار یک خبر، همه شگفت‌زده می‌شوند. تازه‌ترین خبر شگفت‌انگیز روز گذشته، به ایفای نقش بهنام بانی از خوانندگان پاپ کشور در یکی از فیلم‌های سینمایی برمی‌گردد؛ ایده‌ای که سال‌ها پیش توسط کارگردانان دیگری امتحان شد و راه به جایی نبرد.
احمد محمدتبریزی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سعید سهیلی در حال ساخت قسمت سوم فیلم سینمایی «گشت ارشاد» است و یکی از نقش‌هایش را به بهنام بانی داده است. بانی تا به حال تجربه بازیگری نداشته و می‌خواهد اولین تجربه بازیگری‌اش را در فیلم سهیلی داشته باشد. دعوت از خوانندگان و فوتبالیست‌ها ایده‌ای شکست‌خورده در سینمای ایران است ولی هنوز برخی کارگردانان مثل سهیلی به امتحانش علاقه دارند. سهیلی در این سال‌ها در حال تکرار سوژه فیلم «گشت ارشاد» به شیوه‌های مختلف بوده است. «گشت ارشاد ۲» در داستان و فیلمنامه ضعف‌های بزرگی داشت و سهیلی با لودگی به دنبال ایجاد جذابیت برای فیلمش بود. او حالا برای نسخه سوم دست به دامان یکی از خوانندگان پاپ شده که خواننده‌ای متوسط و معمولی است. کارگردان فیلم در نبود حمید فرخ‌نژاد، این بار برای بالا بردن جذابیت، بهنام بانی را به جمع بازیگرانش اضافه کرده است.

نگاه گیشه‌محور صرف در این سال‌ها آسیب‌های زیادی را به سینمای ایران زده است. استفاده از نابازیگران مشهور با تعداد فالوور‌های بالا شاید راهکار مناسبی برای فروش بیشتر باشد ولی سینمای ایران را به لحاظ کیفی و محتوایی ضعیف و تهی می‌کند. دلیل افت کیفی و محتوایی فیلم‌ها در این سال‌ها از همین توجه صرف به گیشه برمی‌گردد. وقتی کارگردانی تصمیم می‌گیرد فیلمش از طریق یک خواننده یا یک چهره اینستاگرامی دیده شود و بفروشد، باید مطمئن بود آن فیلم از ضعف‌های بسیاری در فرم و محتوا رنج می‌برد. حضور خوانندگان در فیلم‌های سینمایی همان فرمول فیلمفارسی‌هاست که پس از انقلاب نیز چندین بار مورد استفاده قرار گرفت و هیچ گاه از عهده این خوانندگان بازیگر برنیامد.‌ای کاش کارگردانان بگذارند ساحت خوانندگی برای خوانندگان و ساحت بازیگری برای بازیگران بماند.

ورود نابازیگران با تعداد فالوور‌های بالا راه درمان این سینما نیست. سینمای ایران به حضور خوانندگان و چهره‌های اینستاگرامی نیاز ندارد بلکه این روز‌ها بیشتر از هر زمان دیگری به آدم‌های اندیشمند، بادغدغه و باسواد نیاز دارد؛ آدم‌هایی که با فیلم‌هایشان سطح کیفی سینمای ایران را چند پله ارتقا دهند و مخاطبان داخلی و خارجی جذب فیلم‌هایشان شوند. ساخت فیلم‌های گیشه‌پسند بدون محتوا قلب سینمای ایران را نشانه گرفته است. هر کمدی مبتذلی که بر پایه لوده‌بازی ساخته شود، حکم تیر خلاص را بر پیکره سینمای ایران دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار