کد خبر: 1008468
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۷
رژیم صهیونیستی بنابر اظهارات رئیس موساد، همچنان بر اجرای برنامه الحاق کرانه باختری تأکید دارد با این حال به دنبال افزایش انتقاد‌ها در ابعاد جهانی، حتی وزیر کشاورزی این رژیم هم تعویق اجرای طرح الحاق را بعید ندانسته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با تشدید مخالفت‌های جهانی با برنامه رژیم صهیونیستی در الحاق ۳۰ درصد از اراضی اشغالی به کرانه باختری، این رژیم روز یک‌شنبه، جلسه‌ای را برای بررسی این اقدام برنامه‌ریزی کرد. ایلی کوهن، رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) احتمال داد که این طرح، طی چند هفته و احتمالاً بین دو یا سه ماه اجرایی شود. کوهن در این مورد به رادیو اسرائیل گفت که برای پیشبرد این طرح تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، فرصتی تاریخی پیش روی اسرائیل قرار دارد. کوهن تأکید کرد: «کشور‌های عربی میانه‌رویی که در سال‌های اخیر روابط‌شان را با اسرائیل تقویت کرده‌اند قطع به یقین می‌دانند فلسطینی‌ها تمامی طرح‌هایی را که تا امروز به آن‌ها ارائه شده، رد می‌کنند، از جمله آن‌ها طرح‌های بلندمدتی بوده‌اند که ایهود اولمرت و ایهود باراک، نخست‌وزیران سابق اسرائیل مطرح کردند. این کشور‌های عربی منافع امنیتی و اقتصادی مشترکی با دولت اسرائیل دارند.»

با این حال آلون شوستر، وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی از حزب آبی-سفید در عین حال که با توسعه مجتمع‌های مسکونی در غور اردن موافق است و نه طرح الحاق، احتمال اجرای این طرح از اول ماه آتی میلادی را زیر سؤال برد و گفت: «این موضوع هنوز در جلسه دولت یا شورای امور سیاسی و دفاعی وزرا مطرح نشده است. اکنون زمان مناسبی برای ریسک سیاسی نیست و طرح الحاق به غیر از تخریب چهره اسرائیل در جهان، در این شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی ریسک بزرگی محسوب می‌شود.»

روز جمعه دو روز بعد از آنکه جنبش حماس هشدار داد اشغال کرانه باختری به مفهوم اعلان جنگ است، دو راکت از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در واکنش، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی دو تأسیسات نظامی را در جنوب نوار غزه هدف قرار دادند. در چنین شرایطی، روزنامه انگلیسی گاردین، احتمال مجبور شدن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تعویق اجرای این طرح را مطرح کرده است و امکان دارد که نتانیاهو مجبور شود از شدت این طرح بکاهد یا آن را به تأخیر بیندازد. یکی از دلایل این است که سه روز مذاکره در روز‌های گذشته در کاخ سفید درباره این طرح بدون تأیید واشنگتن پایان یافت.

فرصت ترامپ را دریابید!

گاردین با اشاره به سفر هفته گذشته کوهن به امان با هدف رایزنی درباره این طرح با عبدالله دوم پادشاه اردن که پیش از این، اسرائیل را به واکنش گسترده تهدید کرده بود، نوشت که اگرچه مخالفت بین‌المللی قابل‌توجهی با این طرح وجود دارد، اما تندرو‌ها در رژیم صهیونیستی، حضور دونالد ترامپ در رأس دولت امریکا را فرصتی می‌دانند که شاید یک بار در زندگی اتفاق بیفتد و به دنبال استفاده از آن برای انجام اقداماتی هستند که برای دولت‌های سابق امریکا غیرقابل قبول بودند. تل‌آویو که می‌داند رئیس‌جمهور امریکا که در مقایسه با همتایان معاصر خود از همه بیشتر حامی اسرائیل است، شاید نتواند در دور دوم پیروز انتخابات شود و تمایل دارد هر چه سریع‌تر و تا قبل از انتخابات نوامبر برنامه‌هایش را عملی کند.

تظاهرات در فرانسه و موضع‌گیری سازمان ملل

شماری از سازمان‌های ضد رژیم صهیونیستی در فرانسه روز شنبه تظاهراتی را در مخالفت با طرح الحاق کرانه باختری و همبستگی با ملت فلسطین و مقاومت آن‌ها برگزار کردند. یکی از برگزارکنندگان این راهپیمایی گفت وعده کابینه نتانیاهو برای الحاق بخش بزرگی از سرزمین‌های فلسطین اشغالی با حمایت امریکا و همدستی اتحادیه اروپا، نقض آشکار قوانین بین المللی است. این طرح در سطح سازمان ملل هم واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گفتگو با روزنامه فرانسوی فیگارو گفت که این سازمان در تلاش برای برگزاری نشستی با حضور اعضای کمیته چهارجانبه بین‌المللی (امریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل) و طرفین فلسطینی و اسرائیلی بدون هیچ پیش‌شرطی است. وی تصریح کرد که سازمان ملل الحاق کرانه باختری را نقض صریح قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای ثبات و امنیت منطقه و جهان می‌داند، چرا که این طرح مانعی در برابر راهکار تشکیل دو کشور به عنوان تنها راه برون‌رفت از وضعیت کنونی خواهد بود.

هفته گذشته انگلیس، آلمان و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای مشترک اشغال کرانه باختری را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواندند و اعلام کردند که آن را به رسمیت نخواهند شناخت. بیش از هزار نماینده پارلمانی در اروپا اعم از چهره‌های ارشد محافظه‌کار در انگلیس با هشدار درباره این اقدام، از رهبران اروپایی خواستند قاطعانه عمل کنند. حدود ۵۰ کارشناس سازمان ملل هم در بیانیه‌ای هشدار دادند به دست آوردن قلمرو با زور نقض قوانین بین‌المللی است. این تصمیم حتی نارضایتی یهودیان بریتانیا را هم برانگیخته است. بیش از ۴۰نفر از سرشناس‌ترین این افراد درباره تهدید موجودیتی و پیامد‌های وخیم چنین اقدامی برای مردم فلسطین، هشدار دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار