کد خبر: 1008012
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱
مطابق با آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۵۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۳۴۰ مورد از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر رسید. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۹۹۶ نفر رسید. تا کنون ۱۷۲ هزار و ۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: مرگ ۱۳۳ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته بیانگر بازگشت اوضاع به دوران اوج فعالیت‌های این ویروس در روز‌های پایانی سال گذشته و روز‌های آغازین امسال است. وضعیت بحرانی هفت استان کشور به گونه‌ای بوده که با تأیید وزارت بهداشت برای بازگشت محدودیت‌ها و تعطیلی اماکن مجوز گرفته‌اند. اما وعده وزیر بهداشت برای خبر خوش درباره واکسن ایرانی ویروس کرونا طی روز‌های آینده در این شرایط می‌تواند امید‌بخش باشد. بنا به تأکید وی تشدید فعالیت این روز‌های ویروس تاجدار حکایت بروز موج‌های بعدی کرونا نیست، بلکه پدیده‌ای که این روز‌ها با آن مواجهیم چرخش ویروس در استان‌های مختلف است. تنها نسخه کارا برای مقابله با این ویروس همچنان رعایت توصیه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک است. بر همین اساس هم بناست تا استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری شود.

مطابق با آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۵۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۳۴۰ مورد از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر رسید. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۹۹۶ نفر رسید. تا کنون ۱۷۲ هزار و ۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

با تمام این‌ها سعید نمکی وزیر بهداشت معتقد است آنچه امروز در برخی استان‌ها مشاهده می‌شود، پیک دوم کرونا نیست، بلکه گردش پیک اول در استان‌های مختلف است.

چرخش ویروس در استان‌ها

وزیر بهداشت که روز گذشته برای گزارش به نمایندگان منتخب مردم به خانه ملت رفته بود، بخش مهمی از گزارشات خود را به حوزه مقابله با کرونا اختصاص داد و گفت: «ایران تنها کشوری است که هم با تحریم و هم با گرفتاری‌های مالی و اقتصادی رو به رو است. امریکایی‌ها ۱۱۱ میلیارد دلار و انگلیسی‌ها ۲۲میلیارد پوند فقط برای بخش سلامت و مقابله با کرونا هزینه کردند، اما در ایران با موافقت مقام معظم رهبری حدود یک میلیارد یورو برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شد که بعد از سه ماه و نیم کمتر از ۳۰ درصد از آن را دریافت کرده‌ایم که سه هفته پیش در بین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی توزیع شد.»

وی با اشاره به حمایت سلامت از اقتصاد از تهیه ۱۳۰۰ پروتکل بهداشتی برای مشاغل مختلف خبر داد و افزود: «به‌رغم تذکرات در برخی استان‌ها، مردم دچار بیخیالی شدند و مدیران نیز فکر کردند که هر روز باید بازگشایی‌ها را افزایش دهیم تا اینکه در استان‌هایی مثل خوزستان خیز‌های جدید بیماری را مشاهده می‌کنیم. آنچه امروز در برخی استان‌ها مشاهده می‌شود، پیک دوم کرونا نیست، بلکه گردش پیک اول در استان‌های مختلف است. در برخی استان‌ها، آلودگی به ویروس در بین مردم، کمتر از ۵ درصد بود و مسلم بود که در کشوری به پهناوری جمهوری اسلامی که به اندازه ۱۰ تا ۱۲ کشور اروپایی وسعت دارد، چرخش بیماری مشکلاتی را ایجاد می‌کند.»

بنا به تأکید وی امروز در استان‌هایی مانند کردستان، آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و کرمانشاه در اوج پیک اول قرار داریم و در روز‌های اخیر از موج بیماری عبور خواهیم کرد و در استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی، فارس و خراسان رضوی ممکن است در روز‌های آینده پیک بیماری را تجربه کنیم.

نمکی با اشاره به نگرانی وزارت بهداشت برای پاییز و زمستان تأکید کرد: «در فصل پاییز نگران همزمانی و همپوشانی آنفلوآنزا و کرونا هستیم و در این زمینه، تمرکز اصلی ما روی گروه‌های پرخطر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای است. در این زمینه حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر که در گروه پرخطر هستند، شناسایی شده‌اند که باید تسهیلاتی را برای آن‌ها در نظر بگیریم و خطر انتقال ویروس در آن‌ها را به شدت کاهش دهیم.»

خبر‌های خوش از واکسن ایرانی کرونا

وزیر بهداشت، درباره آخرین یافته‌های علمی پیرامون واکسن و درمان بیماری کرونا، با تأکید بر اینکه تا امروز هیچ داروی خاصی در دنیا برای کووید ۱۹ کشف نشده است و دنیا به روی واکسن کار می‌کند، گفت: «ایران هم روی واکسن‌های مرتبط با کووید ۱۹ کار گسترده‌ای را شروع کرده است. دو تیم بسیار برجسته در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال فعالیت هستند. راه بسیار خوبی را پیش رفته‌ایم، اما هنوز زود است که برای پرده‌برداری از آن اقدام کنیم. در روز‌های آینده خبر خوشی درباره واکسن خواهیم داشت.»

وزیر بهداشت درباره هزینه تست کرونا، با تأکید بر اینکه افراد برای گرفتن تست باید وارد سیستم شبکه شوند، افزود: «در این صورت ما برای تست از کسی پول نمی‌گیریم؛ در واقع آن‌هایی که ما تشخیص می‌دهیم به عنوان گروه هدف، باید تست شوند، اما اگر کسی خودش بخواهد تست شود در آزمایشگاه‌های خصوصی نرخ مصوب دارند که تست در آنجا انجام می‌شود.»

ایمنی جمعی نیازمند درگیری ۳۵ درصدی است

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم با اشاره به طرح اجباری‌شدن ماسک در اماکن عمومی و سربسته تأکید کرد: «رعایت فاصله دو متری و ماسک زدن موجب کاهش انتقال بیماری کرونا می‌شود و هر نوع ماسکی حتی ماسک پارچه‌ای ساده و دستمال کاغذی چند لایه که جلوی دهان و بینی را بپوشاند، می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به کرونا مؤثر باشد و نیاز به ماسک‌های عجیب و غریب، ماسک N ۹۵ و جراحی سه لایه نیست و ماسک خانگی قابل شست و شو و اتو می‌تواند ما را در برابر ویروس کرونا محافظت کند.»

وی درباره اینکه چند درصد کشور درگیر کرونا شده با تأکید بر اینکه نمی‌توان یک آمار کلی کشوری اعلام کرد و، چون استان به استان فرق می‌کند، افزود: «در برخی استان‌ها ۴ درصد یا ۵ درصد میزان درگیری با کرونا بوده‌است، برخی ۱۰ تا ۱۲ درصد، در استان تهران نیز بر اساس بررسی‌های صورت گرفته کمتر از ۲۰ درصد افراد درگیر بیماری شده‌اند. قم و گیلان بالای ۴۰ درصد درگیر شده‌اند. اگر قرار باشد به ایمنی جمعی برسیم باید بالای ۶۵ درصد درگیری به کرونا اتفاق افتاده‌باشد.»

بازگشت محدودیت‌ها در ۷ استان

رئیسی تصریح کرد: «بازگشایی‌ها در افزایش بیماری کووید ۱۹و انتقال کرونا تأثیر داشته‌است. به عنوان وزارت بهداشت به نفع ما بود که بازگشایی‌ها اتفاق نمی‌افتاد، اما ما تحت تحریم و در شرایط بد و مشکلات اقتصادی هستیم؛ افرادی هستند اگر روزانه کار نکنند شب شام ندارند.»

رئیسی در خصوص احتمال بازگشت محدودیت‌ها افزود: «به استان‌هایی که در شیوع بالای کرونا هستند، اختیار داده‌شد که بتوانند تعطیلی داشته باشند. این تصمیم یک نقطه عطف در مدیریت کرونا در ایران است. شش یا هفت استان درخواست مدیریت کرونا و اجازه تعطیلی و بازگشت محدودیت داشتند. وزارت بهداشت این درخواست را تأیید کرد و قرار شد به وزارت کشور ابلاغ شود و بسته‌شدن اماکن عمومی در این استان‌ها اعمال شود. این اقدام نوعی تعطیلی و اعمال محدودیت موقت است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
0
اگر فقط مناطق اقامتی گردشگری فعلا بسته می ماندند کرونا محدود شده بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار