کد خبر: 1008010
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
آیا دولت برای ساخت مسکن با کمبود زمین مواجه است و دلیل اینکه در هفت سال گذشته، علیه مسکن مهر موضع گرفته، مسکن اجتماعی را هم عملی نکرده و صرفاً در مورد آن حرف زده، آیا نداشتن زمین بوده است؟

رئیس جمهور در سخنان خود از همه نهاد‌های دولتی و نظامی خواسته تا زمین‌های خود را به وزارت مسکن بدهند که برای مردم مسکن ارزان قیمت ساخته شود. حسن روحانی البته صرفاً درخواست نکرده، بلکه از لفظ «باید» استفاده کرده است تا واگذاری زمین‌های سایر نهاد‌ها به دولت امری دستوری و حتمی تلقی شود: «تمام وزارتخانه‌ها، تمام دستگاه‌ها، تمام شرکت‌ها، نیرو‌های مسلح، هر که زمین در اختیار دارد این زمین را باید در اختیار وزارت مسکن قرار دهد. اگر نیاز آنی و فوری ندارد، زمین را واگذار کند و اگر در آینده نیاز داشت، آن را بعد برایش تأمین می‌کنیم... دولت امکانات فراوانی دارد. باید خدمت مردم بگویم این امکانات اگر در اختیار قرار بگیرد شرایط کشور عوض می‌شود. مردم و شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی هم امکانات زیادی دارند و همه باید به میدان بیایند... این دولتی که می‌گویم، مقصودم دستگاه اجرایی و نیرو‌های مسلح و شرکت‌ها است. زمین‌های فراوان اضافه‌ای دارند و می‌توانند این زمین اضافه را برای مسکن ارزان‌قیمت در اختیار قرار دهند و قیمت مسکن را بشکنند که امروز به ناروا بر مردم فشار وارد می‌کند.»

فرض کنیم همین امروز همه زمین‌های اضافی نهاد‌های دیگر به دولت داده شد، دولت چه برنامه و ایده و بودجه و زمانی برای ساخت مسکن در یک سال باقی مانده تا پایان کار خود دارد؟ از سویی آیا دولت توانایی مالی دارد که در ازای زمین‌های داده شده، زمین در خارج از شهر به این نهاد‌ها واگذار و هزینه ساخت تأسیسات زمین‌های واگذار شده را پرداخت کند؟ هزاران هزار واحد مسکن مهر در این کشور چگونه ساخته شد و بالا رفت که نیازی به درگیر کردن نهاد‌های دیگر نشد؟ مگر این سرزمین زمین کم دارد که دولت دست انداخته که زمین‌های دیگران را تصاحب کند؟ آن هم دولتی که مسکن مهر را مزخرف نامید و بعد شعار مسکن اجتماعی داد و همان را هم پیش نبرد و آجری روی آجر نگذاشت تا امروز همه فخر دولت روحانی در ساخت مسکن، بازسازی ۲۰۰ هزار واحد آسیب دیده در سیل و زلزله و تکمیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نیمه تمام باشد که در همین سخنان رئیس جمهور بیان می‌شود.

از سویی بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که با دریافت مالیات از آنها، یقیناً بخش زیادی‌اش به بازار مسکن برخواهد گشت، اما چرا دولت پیگیر آن نیست؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار