کد خبر: 1007676
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
وزارت ورزش که در یک سال گذشته هیچ مراسمی بابت تقدیر از مدال آوران برگزار نکرد، تجلیل از این قهرمانان را از سر گرفته است؛ البته بدون برگزاری مراسم و به صورت نوبتی.
سرویس ورزشی جوان آنلاین: آخرین مراسمی که وزارت ورزش برای تجلیل از مدال آوران برگزار کرد، ویژه قهرمانان بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ۲۰۱۸ اندونزی بود. در این مراسم که خردادماه ۹۸ با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، ۴۳۷ مدال‌آور اندونزی شامل ۲۲۲ ورزشکار آسیایی و ۲۱۵ ورزشکار پاراآسیایی مورد تجلیل قرار گرفتند.

اگرچه پاداش این ورزشکاران مطابق با آنچه وعده داده شده بود، پرداخت نشد، اما برگزاری مراسم به میزان ۸۲ میلیارد تومان بار مالی روی دوش وزارت ورزش گذاشت به طوری که بعد از آن و به دلیل تامین نشدن اعتبارات لازم، مراسم دیگری برگزار نشد تا از سایر ورزشکارانی که طی سال ۹۷ و در میدانی غیر از جاکارتا صاحب مدال شده بودند، تقدیر شود.

این در حالی است که برگزاری رویداد‌های آسیایی و جهانی مختلف در طول سال ۹۸ هم به تعداد ورزشکاران مدال آور و طلبکار از وزارت ورزش - بابت پرداخت پاداش - اضافه کرد. البته در این میان شیوع ویروس کرونا و فراگیری جهانی آنکه باعث لغو تمام رویداد‌های ورزشی طی ماه‌های گذشته شده و حتی برگزاری آن‌ها در ماه‌های پیش رو را هم منتفی کرده است، به نوعی مانعِ ادامه سیر صعودی افزایش تعداد مدال آوران و طلب آن‌ها شد و از این حیث کمک حال وزارت ورزش و مدیرانش شد که در تامین بودجه لازم برای پرداخت پاداش قهرمانان ۹۷ و ۹۸ «اندر خم یک کوچه» بودند.

به این ترتیب و با تاخیر زیاد تجلیل از قهرمانان بالاخره در فهرست برنامه‌های کاری مدیران وزارت ورزش قرار گرفته است؛ البته متفاوت از همیشه آن هم نصفه و نیمه!

به دلیل ادامه شیوع و گستردگی ویروس کرونا برای تقدیر از قهرمانان و مدال آوران مراسم ویژه‌ای با حضور رئیس جمهور برگزار نمی‌شود. قرار است مبلغ پاداش‌ها به حساب فدراسیون‌ها واریز شود تا از طریق دست اندرکاران مربوطه در اختیار ورزشکاران قرار بگیرد.

اما مسئله مهمتر در مورد پاداش هاست و اینکه تجلیل همزمان شامل همه مدال آوران نمی‌شود. به دلیل عدم بودجه کافی و موردنیاز، وزارت ورزش در هر مرحله تعدادی از ورزشکاران را برای تقدیر و پرداخت پاداش گلچین می‌کند. ضمن اینکه این پاداش‌ها برخلاف سنوات قبل در قالب سکه نیست یعنی همان گونه که پاداش مدال آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی پرداخت شد، پاداش این ورزشکاران هم مشخص می‌شود.

واریز پاداش به حساب ۱۳ فدراسیون در مرحله اول

وزارت ورزش بعد از یک سال، پرداخت پاداش مدال آوران میادین بین المللی را با ۱۳ فدراسیون آغاز می‌کند.

کشتی (فرنگی و آزاد)، بوکس، تیراندازی، تنیس روی میز، شمشیربازی، اسکی، اسکواش، شنا، ژیمناستیک، جودو، نابینایان و کم بینایان، دوومیدانی و کوهنوردی فدراسیون‌هایی هستند که در فهرست اولیه وزارت ورزش برای تخصیص مبلغ پاداش پیش بینی شده قرار گرفته‌اند.

علیرضا خسروی مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی با تایید این مطلب به خبرنگار مهر گفت: ورزشکاران این ۱۳ فدراسیون جزو مدال آوران سال ۹۷ در هر دو بخش مردان و بانوان هستند.

وی تصریح کرد: پرداخت کامل پاداش همه مدال آورانی که از سال ۹۷ تاکنون تجلیل نشده‌اند، نیازمند بودجه سنگینی بود که تامین یکباره آن با توجه به مسائل اقتصادی روز کشور، از توان وزارت ورزش خارج است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد برای اینکه بار مالی وزارت ورزش از حیث تقدیر از ورزشکاران، سنگین‌تر نشود پرداخت پاداش‌ها را از سر بگیریم، اما به صورت مرحله به مرحله.

این مقام مسئول در وزارت ورزش تاکید کرد: ۱۳ فدراسیونی که در فهرست اولیه برای پرداخت پاداش قرار گرفته‌اند، فدراسیون‌هایی هستند که تامین بودجه لازم برای آن‌ها سبک‌تر بود. فدراسیون‌هایی هستند که رقم بودجه لازم برای پرداخت پاداش ورزشکاران‌شان سنگین‌تر است. این فدراسیون‌ها و قهرمانان‌شان در نوبت‌های آتی تجلیل می‌شوند.

پرداخت پاداش‌ها طبق آیین نامه جدید

خسروی همچنین در مورد چگونگی پرداخت پاداش و رقم آن‌ها گفت: برای پرداخت پاداش‌ها بر اساس آیین نامه جدید که تاییدیه وزیر ورزش را دارد، عمل می‌کنیم. طبق این آیین نامه، دیگر سکه ملاک پرداخت نیست. پاداش‌ها به صورت امتیازی محاسبه می‌شوند؛ بنابراین رقم پرداختی به ورزشکاران با توجه به رنگ مدال، میدان کسب شده و … متفاوت است. شرایط اقتصادی روز هم در محاسبه پاداش‌ها در نظر گرفته می‌شود.

«با این اوصاف رقم مورد نیاز برای پرداخت پاداش مدال آوران این ۱۳ فدراسیون چقدر است؟» مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی در پاسخ به این پرسش گفت: بودجه پیش بینی شده برای پرداخت مرحله اول پاداش‌ها تامین شده، اما در مورد اینکه دقیقاً چه رقمی نیاز است، بخش معاونت مالی باید پاسخگو باشد. ظاهراً هنوز بررسی و حساب و کتاب‌ها برای این مرحله ادامه دارد.

وی یادآور شد: حداکثر تا هفته آینده پاداش ورزشکاران مدال آور فدراسیون‌های موردنظر در سال ۹۷ به حساب فدراسیون‌ها واریز می‌شود.

پاداش مدال آوران سال ۹۸ چه زمان پرداخت می‌شود؟

مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر در مورد زمان پرداخت پاداش مدال آوران سال گذشته نیز گفت: اینکه مدال آوران سال ۹۷ - به غیر از بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی که پاداش شان پرداخت شده - در چند مرحله پاداش‌های خود را دریافت می‌کنند، مشخص نیست. در هر صورت پرداختی به این مدال آوران باید به طور کامل تمام شود تا فهرست مدال آوران سال ۹۸ و تجلیل از آن‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

خسروی تاکید کرد: از معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش درخواست کرده‌ام شرایطی مهیا شود تا بتوانیم اعتبار لازم برای تجلیل از همه مدال آوران ۹۷ و ۹۸ را تامین کرده و همین امسال پاداش آن‌ها را پرداخت کنیم. نمی‌خواهیم پرونده این کار برای سال آینده نیمه تمام بماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار