کد خبر: 1007427
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
به گفته فعالان بازار، افزایش قیمت دلار و عدم سیاستگذاری درست برای تنظیم بازار خرید و فروش خودرو در بازار آزاد در هفته‌های گذشته موجب افزایش قیمت ۵ تا ۱۵ میلیون تومانی خودرو شده است. این آشفتگی قیمت‌ها در حالی است که سرپرست وزارت صمت از افزایش تولید خودرو در سال جاری خبر می‌دهد و میزان معاملات در بازار به حداقل رسیده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: افزایش قیمت دلار و همزمانی آن با رها‌سازی بازار آزاد خودرو و عدم نظارت شفاف بر بازار، بار دیگر موجب نابسامانی بازار خودرو شده است. به طوری که طی هفته‌های گذشته قیمت انواع خودرو ۵ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. جالب اینجاست که افزایش قیمت‌ها در حالی هر روز در بازار اتفاق می‌افتد که تقریباً کمتر معامله‌ای انجام می‌شود و فقط فروشندگان برای سود بیشتر قیمت‌های بالاتری را برای محصولات خود پیشنهاد می‌کنند. در بازار روزگذشته پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۱۳۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۱۶۷ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ با قیمت ۱۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. علاوه بر این پژو ۲۰۰۸ با قیمت ۵۷۰ میلیون تومان، سراتو با قیمت ۵۱۰ میلیون تومان، پژوپارس با قیمت ۱۴۹ میلیون تومان، تیبا ۲ با قیمت ۹۱ میلیون تومان، استیپ‌وی با قیمت ۳۱۰ میلیون تومان، تیبا معمولی ۷۸ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ با قیمت ۸۰ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ با قیمت ۷۳ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

تولید خودرو کشور به روز‌های اوج برگشته است

دراین خصوص، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه تولید یک‌میلیون و ۲۰۰هزار خودرو در سال جاری خبر داده و می‌گوید: تولید خودرو در کشور به روز‌های اوج برگشته است. از اردیبهشت ۹۷ که دو خودروساز کره‌جنوبی و فرانسوی از ایران خارج شدند، کسی فکر نمی‌کرد صنعت خودروسازی ما بتواند همان تیراژ تولید را پیدا کند و روی پای خود بایستد. حسین مدرس خیابانی می‌افزاید: طبیعی است که بعد از تیراژ و کمیت باید روی ارتقای کیفیت کار کنیم و برای اینکه در رقابت جهانی و بازار منطقه‌ای تأثیرگذار باشیم، حتماً باید به سمت کیفیت و رضایت مشتری برویم. وی تأکید می‌کند: تا پیش از این به دلیل شکاف عرضه و تقاضا ممکن بود که خودروساز‌ها آنچنان به کیفیت بها ندهند، اما برنامه جدی داریم که بعد از تیراژ به سمت کیفیت و رضایت مشتری برویم. در حوزه‌های مختلف باید بتوانیم کیفیت خودرو را از لحاظ خدمات پس از فروش، فنی، ظاهری و ایمنی ارتقا دهیم و خودروسازان ما در این مسیر گام برمی‌دارند. خیابانی می‌گوید: با ارتباطی که خودروسازان ما با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز دانشگاهی و حتی صنایع پیش‌رو در این حوزه دارند اطمینان داشته باشید که خودروسازان ما در حوزه کیفیت خودرو هم فعال هستند. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۱۸ درصدی تولید خودرو در دو ماهه اول امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده و می‌افزاید: در این مدت ۵۵ درصد به تحویل محصولات ایران خودرو و ۵۰ درصد به تحویل محصولات سایپا اضافه شده است. اکنون به‌شدت روی تأمین مواد اولیه متمرکز شده‌ایم تا عرضه خودرو را افزایش دهیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود اعمال محدودیت‌ها برای ثبت‌نام خرید خودرو ۵ میلیون واجد شرایط در این دوره ثبت‌نام شرکت کردند. مدرس خیابانی با اظهار «این حجم از تقاضا معادل تولید خودروی دو تا سه کشور است»، می‌گوید: حتی کشور بزرگ خودروسازی مثل کره‌جنوبی سالانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید می‌کند، در حالی که ما تنها برای ثبت‌نام ۵ میلیون نفر متقاضی داشتیم. وی تأکید می‌کند: هر روز ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام می‌کردند و مفهوم آن این است که باید در دو ساعت اول ۲۵ هزار دستگاه تحویل می‌دادیم، بنابراین تنها راه این بود که بین ثبت‌نام‌کنندگان قرعه‌کشی کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار