کد خبر: 1007371
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در کتاب جنجالی جدیدش نوشته است وزیر امور خارجه وقت انگلیس مخالفت چندانی با لغو برجام از سوی آمریکا نداشته و بر ضعف‌های آن تأکید داشته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در بخشی از کتاب جدید خود نوشته است، انگلیس با خروج آمریکا از برجام مشکلی نداشت.

به نوشته روزنامه «گاردین»، بولتون در این کتاب نوشته است، «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه وقت انگلیس هنگامی که مطلع شد آمریکا قصد خروج از توافق هسته‌ای با ایران را دارد، مخالفت چندانی با آن نکرد.

به گفته بولتون، «جانسون تأکید کرد ضعف‌های توافق فعلی را درک می‌کند که می‌توانست بسیاری از حامیانی که کماکان آن را ستایش می‌کردند، غافلگیر کند».

جانسون اندکی پس از تصاحب مقام نخست‌وزیری انگلیس از «جایگزینی توافق هسته‌ای فروپاشیده» با یک توافق جدید حمایت کرد و گفت جایگزینی این توافق با «توافق ترامپ» می‌تواند یک پیشرفت رو به جلو باشد.
مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در این کتاب عدم اتخاذ موضع مستحکم از سوی دولت جانسون پس از توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق را مورد انتقاد قرار داده و می‌نویسد، ایران از فقدان عزم کافی انگلیس درس‌هایی آموخت.

از روز پنجشنبه انتشار بخش‌هایی از کتاب بولتون به بمبی خبری در رسانه‌های جهان تبدیل شده است. او در این کتاب به افشاگری علیه ترامپ و اعضای کابینه‌اش پرداخته است.

برای مثال طبق ادعای بولتون، ترامپ به «شی‌جین‌پینگ» رئیس جمهور چین گفته اقدام پکن در خرید محصولات کشاورزی از کشاورز‌های آمریکایی می‌تواند روی نتیجه انتخابات اثرگذار باشد.

همچنین خلاصه‌ای که روزنامه «نیویورک‌تایمز» از کتاب بولتون منتشر کرده نشان می‌دهد او بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران از ترامپ به دلیل عدم اقدام علیه ایران عصبانی بوده است.

ترامپ در واکنش به این اظهارات بولتون در حسابل توئیتری خود نوشت: «بسیاری از جملات مضحکی که او به من نسبت داده هرگز بیان نشده‌اند و داستان‌سرایی محض هستند. او در تلاش است اخراج خود مانند یک توله سگ بیمار را تلافی کند».

بولتون همچنین در این کتاب افشا کرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا جانسون و «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن را نزدیک‌ترین سیاست‌مداران به خود دانسته و درباره «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه معتقد است اگر به طلا دست بزند به خاک تبدیل می‌شود.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار