سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش مهر، براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، با وجود تأکید قانون هدفمندسازی یارانهها بر کاهش بار مالی دولت، همچنان هزینههای بسزایی در حوزه پرداخت یارانه بودجهای، فرابودجهای و یارانه پنهان به دستگاه اجرایی تحمیل میشود، به گونهای که در سال ۱۳۹۸ این رقم معادل ۲/۲ بودجه برآورد شده است! این گزارش در ادامه میزان یارانه پنهان ثروتمندترین خانوار (دهک دهم) را بیش از هفت برابر فقیرترین خانوادهها (دهک اول) عنوان میکند.
گزارش مذکور نه تنها مؤید سنگینی بار مالی اعطای انواع و اقسام یارانهها بر دوش دولت بوده بلکه حاکی از توزیع ناعادلانه ثروت ملی به نفع طبقات برخوردار و ثروتمند جامعه است، لذا تردیدی وجود ندارد که کیفیت اجرای هدفمندسازی یارانهها منطبق بر اهداف قانون مذکور نیست.
براساس اعلام سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه، پرداخت یکصد و یازدهمین مرحله از یارانه نقدی در اردیبهشت سال جاری، شامل واریز ۴۵هزار و ۵۰۰ تومان به منظور پوشش حمایتی ۷۸میلیون نفر به حساب سرپرستان ۲۴میلیون خانوار بوده است. گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نیز گواه آن است تا پایان سال ۱۳۹۷، یارانه نقدی ۵/۸۹ درصد از مصارف عواید حاصل از هدفمندسازی یارانهها را به خود اختصاص داده است!
برابر آنچه گفته شد، مغایرت پرداخت یارانه به آحاد جامعه با ماده۷ قانون هدفمندسازی یارانهها (مبنی بر اختصاص ۵۰درصد عواید اجرای قانون به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی)، عواقب دیگری هم داشته است. کاهش شدید سهم حوزههای سلامت، تولید و… به ۴/ ۲ درصد و ۸/ ۱ درصد نیز نشان از مغایرت رویه اجرایی با ماده ۸ قانون مذکور دارد. البته پیشروی در حوزه حذف یارانه ثروتمندان حتی تا مرحله ابلاغ، سابقه دیرینه دارد! این موضوع به عنوان مثال در ماده ۶ آییننامه اجرایی تبصره ۱۴ سال ۱۳۹۷ هم گنجانده شده و از سوی معاون اول رئیسجمهور، ابلاغ شده بود، اما به سرانجام نرسید که از بیعملی دستگاههای مربوطه در سالهای اخیر به منظور کاهش بار مالی دولت و تحقق عدالت اجتماعی حکایت دارد.