کد خبر: 1007185
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا جزئیات تازه‌ای از موثر بودن داروی دگزامتازون در درمان بیماران کرونایی را تشریح کرد.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفتگو با شبکه خبر درخصوص انتشار اخباری درخصوص موثر بودن داروی دگزا متازون گفت: همانطور که در اسفندماه سال گذشته گفته شد بعد از اینکه فاز ویروسی در بیماری کرونا طی می‌شود فاز التهاب ریه شروع می‌شود و منجر به کمبود سطح اکسیژن خون می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین پیشنهاد کردیم داروی دگزا متازون استفاده شود و سه ماه بعد آکسفورد انگلیس همین برنامه دارویی را با کورتن امتحان کرد و نتایج مثبت آن را اعلام کرد.

وی ادامه داد: البته نکته مهم در استفاده از این دارو این است که صرفا این دارو در فاز التهاب ریه قابل استفاده است.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: در این فاز اکسیژن خون به زیر ۹۳ درصد کاهش می‌یابد و سرفه در بیماران ظاهر می‌شود.

قانعی ادامه داد: اگر هنوز فاز التهابی شروع نشده باشد و سرفه و نفس تنگی نداشته باشد این دارو موثر نخواهد بود. فاز‌های مختلف بیماری و تشخیص آن به عهده پزشک است.

وی گفت: از آنجایی که بیماران خودشان نمی‌توانند فاز بیماری را تشخیص دهند باید این موضوع با توصیه پزشک صورت گیرد.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: اگر بلافاصله به کسی که در فاز ابتدایی است این دارو را تجویز کنیم نمی‌تواند موثر باشد و مصرف کورتن‌ها در طب به دلیل عوارضی که دارد اصلا پذیرفته نیست و همیشه بر رعایت دوز تجویز شده از سوی پزشک تأکید شده است.

قانعی تصریح کرد: در بیماران کویید نوزده فشار خونی‌ها و دیابتی‌ها بیشتر مبتلا می‌شوند و اگر در مصرف دگزا متازون دقت نکنند ضمن اینکه کووید نوزده را دارند فشارخونشان و قند خونشان هم بالا می‌رود.

وی ادامه داد: این دارو حتی برای پیشگیری از بیماری کووید نوزده هم موثر نیست و دوز مصرفی ما هم از دوز مصرفی پیشنهاد شده انگلیسی‌ها کمتر است و با دارو‌های دیگری مخلوط می‌شود.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: کمیته علمی تشکیل شده در سطح کشور از بالاترین سطح علمی و با حضور اکثر متخصصان تشکیل جلسه می‌دهد و زمانی که دارو و پروتکل درمانی را اعلام می‌کند یعنی یک موضوع را بررسی کامل و جامع کرده و به کل کشور ارائه کرده است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار