کد خبر: 1007150
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه سیاست آمریکا در عرصه بین‌الملل قرار دادن زانو بر روی گردن دیگران است، گفت که دولت آمریکا در دوران دونالد ترامپ بیش از ۱۲۹ تحریم علیه ایران اعمال کرده است.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: در پی مطرح شدن برخی ادعا‌های واهی از سوی سفیر عربستان سعودی در نشست شورای حکام، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، در واکنش به وی اظهار داشت: در مورد موضوعات منطقه‌ای و به اصطلاح فعالیت‌های بی ثبات کننده در منطقه، نیازی به داشتن استعداد سیاسی عمیق برای درک آنچه در منطقه ما اتفاق می‌افتد، نیست. در حقیقت، نیاز به کسب اطلاعات در مورد برخی کلمات کلیدی مانند طالبان، داعش، القاعده، جنگ در یمن، درگیری‌های گروهی در لیبی و ... وجود دارد. واضح است که ایراد اتهام به دیگر کشورها، راهبردی است که توسط فدراسیون دو جنگ طلب (ایالات متحده، و پادشاهی عربستان) به عنوان مغز متفکر تمامی موارد فوق برای یافتن یک قربانی جهت سرپوش گذاشتن بر جنایات خود در جا‌های دیگر استفاده می‌شود. این تمسخر آمیز است که عربستان ایران را به خاطر درگیری در منطقه متهم می‌کند، در حالی که دست آن‌ها آغشته به خون مردم سوریه، لیبی، عراق و یمن می‌باشد! آیا کشوری در منطقه وجود دارد که پادشاهی سعودی در آن درگیر نباشد؟!

برنامه هسته‌ای عربستان غیرشفاف است

غریب آبادی افزود: عربستان سعودی از شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران شکایت دارد. انگار کار دنیا وارونه شده است! پادشاهی سعودی به عنوان کشوری با برنامه هسته‌ای بسیار غیر شفاف، شاید بتواند بخاطر شرایط فعلی سکوت را برای خودش بخرد، اما نمی‌تواند آن را برای همیشه پنهان کند. نیازی به مراجعه به گذشته نیست، فقط گزارش اجرای وضعیت پادمان‌های آژانس در سال ۲۰۱۹ را بخوانید. سعودی یک عضو ان. پی. تی و دارای موافقتنامه جامع پادمان دو جانبه لازم الاجراء با آژانس است، اما تاسف آور است که با وجود درخواست‌های مکرر آژانس طی سالیان گذشته، همچنان خود را معاف از پذیرش بازرسان آژانس می‌داند. متأسفانه هنوز این واقعیت توسط آژانس، حتی در میان تهدیدات آشکار مقامات عربستان برای دستیابی به سلاح‌های هسته ای، به شورای حکام گزارش نشده است. آژانس و کشور‌های عضو آن باید برای عربستان سعودی روشن کنند که جامعه بین المللی هیچگونه انحرافی را از یک برنامه صلح آمیز هسته‌ای تحمل نخواهد کرد.

سازمان ملل میلیارد‌ها دلار فروش اسلحه به رژیم سعودی که علیه مردم بیگناه یمن استفاده می‌شود را نادیده می‌گیرد

نماینده ایران در آژانس گفت: در مورد استناد عربستان سعودی به گزارش سازمان ملل متحد در مورد قطعنامه ۲۲۳۱، باید خاطرنشان کنم که متهم کردن کشور‌ها از طریق رویه‌های سر خود، بدعت خطرناکی است که به اعتبار سازمان ملل آسیب می‌رساند و نباید مورد قبول جامعه جهانی واقع شود. گزارش لکه دار و سیاسی دبیرکل، واقعیت‌های میدانی در این خصوص که وضعیت فعلی منطقه نتیجه مستقیم سیاست‌های غلط رژیم آمریکا و عربستان سعودی است را تغییر نمی‌دهد. چگونه تیم تحقیقاتی سازمان ملل می‌تواند میلیارد‌ها دلار فروش اسلحه به رژیم سعودی که علیه مردم بیگناه یمن استفاده می‌شود را نادیده بگیرد، اما از طرف دیگر، در زباله‌های اسقاطی عربستان سعودی به جستجوی سرنخی می‌پردازد تا ادعا‌های بی اساس آمریکا را توجیه کند؟

واکنش به ادعا‌های سفیر آمریکا

همچنین در پی مطرح شدن برخی ادعا‌ها از سوی سفیر آمریکا در نشست شورای حکام، غریب آبادی گفت: اقدامات قهری یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا علیه ایران و کشور‌های دیگر، نشانگر این است که این دولت هیچ احترامی برای هنجار‌ها و اصول حقوق و روابط بین الملل قائل نیست. گزارشات آژانس گواهی می‌دهد که ایران به تمامی تعهدات خود در رابطه با عدم اشاعه پایبند است، در حالی که ایالات متحده آمریکا برای اجرای تعهدات خود ذیل ماده شش ان. پی. تی در خصوص خلع سلاح هسته ای، حتی یک گام کوچک هم بر نداشته است. "سند بررسی وضعیت هسته‌ای ایالات متحده" نیز گواه دیگری برای تداوم رویکرد تهاجمی هسته‌ای این کشور است. این رژیم از این سلاح علیه مردم ژاپن استفاده کرده و سایر کشور‌ها را نیز در مورد استفاده احتمالی از آن تهدید می‌کند، سرمایه گذاری زیادی در تضعیف چارچوب‌های چندجانبه انجام می‌دهد، مقامات سازمان‌ها و دیوان‌های بین المللی را در صورت همراه نبودن در مسیر آمریکا تحریم می‌کند، از نهاد‌های چندجانبه خارج می‌شود یا حق عضویت خود به برخی از آن‌ها را قطع می‌کند تا آن‌ها را در مقابل سیاست‌ها و تدابیر ضد آمریکایی مرعوب کند.

نباید اجازه دهیم آمریکا از سازمان‌های بین المللی به عنوان ابزار سیاسی یکبار مصرف سوء استفاده کند

وی افزود: نباید اجازه دهیم آمریکا از سازمان‌های بین المللی به عنوان یک ابزار سیاسی یکبار مصرف برای منافع یک طرفه خود سوءاستفاده کند. متأسفانه، ایالات متحده به چنین رفتاری عادت کرده است و اگر هر سازمان بین المللی بخواهد بر اساس وظیفه خود، برخلاف خواسته آمریکا عمل کند، با جمله معروف دونالد ترامپ "تو اخراج هستی"، مواجه می‌شود. عزم جدی آمریکا برای از بین بردن برجام و تحمیل فشار به اصطلاح حداکثری بر ایران، برای همه روشن است. حتی مقامات عالیرتبه این کشور نیز علناً اعلام کرده اند که سیاست آمریکا، استفاده از همه گونه فرصتی برای پیشبرد چنین راهبرد بیمارگونه بوده، و از اینکه می‌گویند هر کاری را برای ایجاد تغییرات جدی در ایران انجام می‌دهند، احساس شرم نمی‌کنند. متأسفانه، برای مقامات آمریکایی اصطلاحاتی مانند "حق حاکمیت"، "برابری دولت ها"، "عدم مداخله" و ... فقط در کتاب‌های قدیمی یافت می‌شود. برای آنها، اگر کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی در خدمت آن‌ها نباشند، تا زمانی که رفتار خود را تغییر ندهند، مجازات می‌شوند.

دولت ترامپ بیش از ۱۲۹ تحریم علیه ایران وضع کرده است

نماینده ایران در آژانس ادامه داد: از زمان تصدی ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دولت آمریکا مجددا به رویه اقدامات قهری یکجانبه متوسل شده و بیش از ۱۲۹ تحریم علیه ایران وضع کرده است. تحریم‌های غیر انسانی یکجانبه و غیرقانونی اعمال شده توسط ایالات متحده، حیات مردم عادی، از جمله آن‌هایی که نیاز مبرم به دارو دارند را به طور مستقیم هدف قرار داده است. اعمال محدودیت یا تحریم به هر شکل ممکن بر تأمین دارو، به ویژه در این شرایط بحرانی که تمام جهان از جمله ایران با ویروس کرونا درگیر هستند، نقض آشکار حق سلامتی و حق حیات است. این اقدام، همچنین در تضاد آشکار با دستور موقت دیوان بین المللی دادگستری است که از ایالات متحده می‌خواهد همه موانع صادرات آزاد کالا‌های بشردوستانه به ایران را از میان بردارد.

سیاست بین‌المللی آمریکا مبتنی بر «رویکرد زانو بر روی گردن» است

غریب آبادی گفت: همکاران محترم، البته باید اعتراف کنم که نباید از دولتی که سیاست آن مبتنی بر "رویکرد زانو بر روی گردن"، چه با شهروندان خود یا چه با دیگران بوده، و با افتخار ابراز خرسندی می‌کند که فشار بر مردم عادی و تروریسم اقتصادی کارساز بوده، انتظاری بیش از این داشت. بگذارید به شما اطمینان دهم که زمان دیگری فرا خواهد رسید که هیچ راهی به جز پیوستن به موج به راه افتاده علیه آن‌هایی که زانوی خود را در عرصه بین الملل روی گردن دیگران قرار می‌دهند، نخواهد بود؛ مانند "جنبش من هم" یا آنچه که اکنون در رابطه با "جنبش نمی‌توانم نفس بکشم" اتفاق می‌افتد. آن زمان فرا خواهد رسید و ما امیدواریم که زودتر از موعد آن فرا رسد؛ امیدواریم قبل از آن که خیلی دیر شود، فرا برسد؛ امیدواریم قبل از اینکه این معماری چندجانبه موجود به طور برگشت ناپذیر خراب شود، فرا برسد.

پاسخ به ادعا‌های سفیر رژیم صهیونیستی

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین در پاسخ به ادعا‌های سفیر رژیم صهیونیستی در شورای حکام گفت: نماینده رژیم صهیونیستی اسرائیل بار دیگر ادعا‌های بی اساس خود را تکرار کرد. بسیار مضحک است که این رژیم که عضو هیچگونه سازوکار کنترل تسلیحات و خلع سلاح نبوده، هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای خود را بروی بازرسان آژانس باز نکرده، و تمامی انواع سلاح‌های کشتار جمعی را در اختیار دارد، از ایران می‌خواهد تا با آژانس همکاری نزدیکی داشته باشد و براساس همان ادعاها، امکان دسترسی به آن‌ها را فراهم کند. چنین رژیمی از هیچ تلاشی برای دروغگویی و بزرگنمایی این وضعیت، از جمله از طریق تولید اطلاعات جعلی برای گمراه کردن آژانس و افکار عمومی دریغ نکرده است.

وی افزود: سابقه غیر قابل دفاع این رژیم در عدم الحاق و عدم پایبندی به تمامی هنجار‌ها و استاندارد‌های بین المللی در حوزه عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و خلع سلاح، هیچ گزینه‌ای جز پاک کردن دست‌های کثیف خود با سرزنش دیگران برای این رژیم باقی نگذاشته است. نماینده چنین رژیمی در جایگاهی نیست تا دیگران را در مورد چیزی که خودشان برای آن احترامی قائل نیستند، موعظه کند. نادیده گرفتن حضور خطرناک و مداوم تاسیسات هسته‌ای غیرپادمانی و فعالیت‌های رژیم اسرائیل، دیگر قابل تحمل نیست. از آنجا که همه در منطقه خاورمیانه به جز رژیم صهیونیستی اسرائیل، عضو ان. پی. تی بوده و موافقت نامه‌های جامع پادمان را پذیرفته اند، کسب توانایی مخفی هسته‌ای توسط رژیم اسرائیل، ذیل بی توجهی کامل دیگر کشورها، یک تهدید مداوم جدی را برای امنیت و ثبات همسایگان و دیگر دولت‌ها به وجود می‌آورد.

رژیم اسرائیل باید فورا و بدون قید و شرط به ان‌پی‌تی بپیوندد

غریب آبادی در پایان گفت: رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن نگرانی‌های بین المللی و منطقه‌ای مشروع، در حال نقض عامدانه تمامی مقررات و هنجار‌های بین المللی است. الحاق فوری و بدون قید و شرط رژیم اسرائیل به ان. پی. تی و قرار دادن همه مواد، فعالیت ها، و تاسیساتش ذیل پادمان جامع آژانس، تنها گامی است که می‌تواند سبب جبران بخشی از بحران کنون هسته‌ای در خاورمیانه گردد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار