کد خبر: 1007111
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
با شیوع ویروس کرونا حج تمتع ۹۹ در مقایسه با سال‌های گذشته با تصمیمات جدیدی روبرو شده است و احتمال لغو آن از سوی عربستان تا هفته آینده وجود دارد.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: طبق روال هر سال تنها دو هفته به اعزام حجاج به عربستان مانده است، حجاجی که پس از سال‌ها انتظار برای این سفر باشکوه، برنامه ریزی کردند، اما این بار با وجود مهمان ناخوانده به نام ویروس کرونا وضعیت اعزام هایشان به تعلیق درآمده است و باتوجه به اینکه برگزاری حج ۹۹ همچنان در هاله‌ای از ابهام است، زائران ایرانی زیادی از بلاتکلیفی وضعیت اعزام‌ها گله‌مند هستند.

پیش از این تعدادی از کشور‌ها همچون کشور هندوستان، اندونزی و سنگاپور در کنار کشور‌هایی که به نوبت در حال انصراف برای حضور در حج ۹۹ هستند برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از شرکت در حج ۹۹ انصراف دادند، کشور ما نیز برای برگزاری احتمالی حج همچون سال‌های گذشته در حال برنامه ریزی است به نوعی که حجاج به صورت مجازی آموزش دیده اند و اکثر معاینات آن‌ها از سوی جمعیت هلال احمر انجام شده است.

همچنین دارو‌های مورد نیاز حجاج آماده شده و ایران منتظر پاسخ عربستان در خصوص برگزاری حج است تا دارو‌های مورد نیاز حجاج را به عربستان ارسال کند. پیش از این در طی جلسات متعددی که در کشور عربستان برای برگزاری حج برگزار شده بود کشور عربستان احتمال عدم برگزاری حج تمتع را به کشور‌های دیگر اعلام کرد.

این در حالی است که علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری که ماه گذشته برگزار شد اظهار کرد: با توجه به اینکه فرصت زیادی تا اعزام زائران باقی نمانده است، بر اساس تفاهم نامه حج، کار‌های اجرایی از جمله معاینات حجاج، طبق برنامه‌ای که تدوین شده درحال انجام است. اما این سفر به اعلام موضع رسمی عربستان بستگی دارد که در وضع موجود کشور میزبان باید شرایط لازم را مهیا کند.

وی با اشاره به اینکه حفظ کرامت و عزت زائران ایرانی در سرلوحه مذاکرات اعزام حجاج قرار داشته، افزود: عربستان محدودیت‌های حج آینده را مشخص نکرده و برگزاری حج منوط به اعلام موضع این کشور است.

با این وجود که در ایران برنامه ریزی‌های برای حج ۹۹ شده است اکنون دولت عربستان اعلام کرده است که تا ۲۹ شوال (اول تیرماه) وضعیت حج را اعلام خواهد کرد که پیش بینی می‌شود با نزدیک بودن به اعزام حجاج و عدم برنامه ریزی اکثر کشور‌ها برای حج تمتع، امسال حج تمتع ۹۹ برگزار نخواهد شد، اما موضوعی که مورد توجه است این است که کشور عربستان با برگزاری حج و شرکت کشور‌های متعدد یک درآمد ۱۲ میلیارد دلاری دارد آیا این کشور این منبع درآمد را نادیده خواهد گرفت؟

همچنین با شیوع ویروس کرونا در عربستان به ویژه شهر جده، این شهر به ویژه اماکن متبرکه و مذهبی آن به طور ویژه در حال ضدعفونی است و با این وجود در‌های مسجدالحرام و خانه خدا به روی زائران بازگشایی نشده است.

با وجود ضدعفونی کردن اماکن متبرکه و مذهبی در کشور عربستان شاید با برنامه ریزی و انجام اقداماتی بتوان تصمیمات درستی گرفت تا حج ۹۹ برای میلیون‌ها زائر منتظر برگزار شود در همین خصوص بود که کشور عربستان در طی جلساتی که برگزار شده بود از کاهش حج تمتع به ۲۰ درصد خبر داد و پس از آن برنامه ریزی برای مدت زمان محدود تری در مقایسه با سال‌های گذشته را برای برگزاری حج ۹۹ مورد بررسی قرار داد تدوین برنامه‌های این چنینی بر عهده کشور عربستان است و اینکه آیا او با وجود ویروس کرونا تمایل به برگزاری حج ۹۹ دارد یا خیر؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار