کد خبر: 1007049
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات تولیدکنندگان بخش کشاورزی پراکندگی تولید است، گفت: تنها راه سازماندهی این موضوع، ایجاد تشکل‌های فعال در بخش بازار محصولات تولیدی گلخانه‌ای و ورود به حوزه کشاورزی قراردادی است.

علی رخ افروز  در حاشیه بازدید از آخرین وضعیت گلخانه های شهرستان مرند و بررسی مسائل و مشکلات آنها در گفت و گو با خبرنگاران، یکی از عناصر اساسی توسعه پایدار کشاورزی و روستایی را مهار و مدیریت آفات به صورت کنترل بیولوژیکی بیان کرد و افزود: این کار بسیار مقرون به صرفه بوده و از روش های مهم برای تولید محصول سالم، استفاده از همین عوامل کنترل کننده طبیعی است.

وی با اشاره به استفاده کشاورزان از سموم شیمیایی برای مقابله با آفات، گفت: کاربرد این سموم راحت تر و باعث کاهش شدید آفات می شود ولی با گذشت زمان، مقاومت آفات به این سموم بیشتر شده و با وارد شدن آفت کش های قوی تر به بازار، به محیط زیست و سلامت انسان ها خسارت وارد می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: یکی از روش های موثر و سالم برای تولید محصول سالم، استفاده از عوامل کنترل کننده طبیعی یا حشرات و کنه‌هایی است که می توانند از آفات گلخانه ای تغذیه کنند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی در شرایط کم آبی کشور اظهار داشت: از آنجا که شرایط مطلوب برای تولید محصولات گلخانه ای فراهم می شود، همین شرایط مطلوب برای حشرات و کنه های گیاه خواری که از محصولات گلخانه ای تغذیه می کنند، فراهم شده و منجر به ایجاد جمعیت زیادی از آفات گلخانه ای در کوتاه ترین زمان ممکن می‌شود که در اغلب موارد گلخانه دار برای جلوگیری از خسارت، با استفاده از سموم شیمیایی اقدام به کنترل و مهار آنها می کند. 

رخ افروز با بیان اینکه تنوع آفات گلخانه‌ای محدود است، گفت: عدم ایجاد مقاومت در برخی از گونه‌های آفت ها، عدم آلودگی محیط زیست، حذف دشمنان طبیعی، ایجاد تنوع زیستی و مهم تر از همه تولید محصول سالم و عاری از آلودگی سموم شیمیایی از جمله مزایای استفاده از آفت کش های طبیعی است.

وی با اشاره به عزم جدی مسوولان برای حمایت از توسعه گلخانه ها در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در این راستا، ستاد گلخانه ای استان به صورت فعال در زمینه تسهیل در امور مربوط به فعالیت گلخانه های و توسعه کشت گلخانه ای تشکیل شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: تسهیل در صدور پروانه احداث و بهره برداری از گلخانه ها، کاهش استعلام ها، تعدیل فاصله ها و حریم‌ها، معافیت عوارض ساختمانی مربوط به گلخانه ها و رفع موانع پرداخت تسهیلات از جمله حمایت‌های ستاد گلخانه ای برای توسعه گلخانه ها در این استان می باشد.

وی اضافه کرد: ستاد گلخانه ای با دعوت از شرکت های سازنده گلخانه ها و نیز شرکت های صادر کننده محصولات گلخانه ای به منظور ایجاد ارتباط با تولید کنندگان محصولات گلخانه ای و همچنین با پیگیری کشاورزی قراردادی در گلخانه های این استان، زمینه را برای تکمیل زنجیره تولید در بخش گلخانه‌ای فراهم می کند.

رخ افروز افزود: متقاضیان سرمایه گذاری در بخش گلخانه ای کوچک مقیاس نیز می توانند با کمک جهاد کشاورزی استان  و شهرستان ها، فعالیت خود را در بازارهای داخلی و خارجی از طریق ایجاد تشکل های فعال در حوزه بازار محصولات تولیدی تسریع کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تغییر سیاست‌های الگوی کشت در منطقه، کشت محصولات جایگزین، استفاده از روش‌های نوین کشت هیدروپونیک، توسعه گلخانه‌ها و مبارزه تلفیقی با آفات گلخانه برنامه مهم جهاد کشاورزی استان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر