کد خبر: 1006945
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
دو قرآن نفيس منسوب به دست‌خط امام صادق(ع) در کتابخانة مرکزي آستان قدس رضوي موجود است که به خط کوفی بر پوست آهو کتابت شده و از شاهکارهای هنر اسلامی است.

مسئول امور مخازن کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی با اعلام این‌که قرآن‌هاي نفيسی منسوب به دستخط مبارک ائمۀ معصومین علیهم‌السلام از جمله امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) در این کتابخانه نگهداري مي‌شود تصریح کرد: در اين ميان، دو قرآن نفيس منسوب به دستخط مبارک ششمين امام شيعيان نيز از نفاست زيادي برخوردار است و همة اين مصاحف شريف، جزء شاهکارهاي هنر اسلامي است.

سيدمحمدرضا فاضل هاشمي به معرفي يکي از دو قرآن منسوب به دستخط امام صادق(ع) پرداخت که بر روي پوست آهو نوشته شده و شاه طهماسب صفوي آن را وقف بارگاه رضوی کرده است.

وی بیان کرد: اين نسخه که شامل جزء 9 تا 11 قرآن است، قسمتي از آن به خط کوفي، اندازة اوراق 16 در 23، قطع آن بياضي، سرسوره‌ها به زر و تعداد اوراق آن 58 است.

وي در اين باره اضافه کرد: دو صفحة اول اين قرآن، داراي ترنج ستاره‌اي‌شکل مذهّب و مرصّع، فواصل آيات نقاط شنگرفي و زنگاري، تمام صفحات داراي جداول زر و الوان، سرسوره‌ها به خط کوفي زرّين و تحرير مشکي و جلد آن جلد سوخت است و مُهر واقف مربوط به پیش از سال 972 قمري نیز در پشت صفحة اول حک شده است.

فاضل هاشمي از ديگر قرآن منسوب به دستخط مبارک امام صادق(ع) ياد کرد و افزود: واقف اين مصحف شريف، شاه عباس صفوي در سال 1308 است و وقف‌نامة آن را شيخ بهايي بر روي کاغذ کتابت کرده است.

وی با بيان اين‌که بخشي از اين قرآن، به خط ابراهيم‌سلطان، برادر بايسنقرميرزا و پسر شاهرخ تيموري است که از هنرمندان مطرح و خوشنويسان طرازاول عهد خود به‌ويژه در خط ثلث و محقق به شمار مي‌رود، تصريح کرد: جلد سوخت نفيس اين اثر، در قرن 9 قمری در زمان ابراهيم‌سلطان‌بن شاهرخ تيموري در سال 831 قمري ساخته شده و جزو شاهکارهاي نفايس آستان قدس رضوي است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار