کد خبر: 1006926
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
به ‎گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه، با تسلیت شهادت امام صادق (ع) رهبر مذهب تشیع، دو شاخصه مهم آن حضرت برای امر قضا را «قضاوت عادلانه و به‎حق» و «شناخت موضوع و حکم و صدور حکم مبتنی بر فهم و دانش» عنوان کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «هیچ پرونده‎ای را در دستگاه قضایی زیرمیز نمی‎گذاریم و همه پرونده‎ها روی میز قضات هستند و مورد رسیدگی قرار می‎گیرند.»

این عبارت صریح بخشی از سخنان آیت‌الله رئیسی در جلسه دیروز مسئولان قضایی است که پیش‌تر هم با ادبیاتی متفاوت مورد تأکید رئیس قوه قضائیه قرار گرفته بود. رویکرد قوه قضائیه طی ۱۵ ماه گذشته و با آمدن رئیسی هم همین نگاه را تأیید می‌کند و بررسی پرونده‌های قضایی مؤید این واقعیت است که دستگاه قضا در برخورد با فساد «ملاحظه این و آن» را ندارد، به گونه‌ای که پرونده مفاسد اقتصادی اشخاص متهم فارغ از وابستگی‌های سیاسی، دولتی، قضایی و امنیتی این روز‌ها در محاکم قضایی مفتوح است و افکار عمومی شاهد روند این پرونده‌هاست. روی دیگر این سخن رئیس قوه قضائیه که هیچ پرونده‌ای را زیر میز نمی‌گذاریم، تأکید بر این نکته است که دستگاه قضائیه در روند مبارزه با فساد، علاوه بر اینکه قاطع و مصمم است، دچار ملاحظه و مصلحت اندیشی هم نخواهد شد و استثنا در پرونده‌ها وجود ندارد. نکته‌ای که شاید در ادوار گذشته قوه قضائیه صورت گرفته است. این یعنی مبارزه بی امان با فساد در هرسطح و هر کیفیتی. این مبارزه البته با پشتوانه رضایت مردم هم همراه است. چنانکه بر اساس گفته‌های دکتر زارع‎پور، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، نظرسنجی‌ها از رضایت ۷۰ درصدی مراجعان از عملکرد همکاران قضا حکایت دارد.

به ‎گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه، با تسلیت شهادت امام صادق (ع) رهبر مذهب تشیع، دو شاخصه مهم آن حضرت برای امر قضا را «قضاوت عادلانه و به‎حق» و «شناخت موضوع و حکم و صدور حکم مبتنی بر فهم و دانش» عنوان کرد.

در مبارزه بدون تبعیض با فساد جدی هستیم

«مبارزه بدون تبعیض با فساد» نکته‌ای بود که مورد تأکید رئیس قوه قضائیه در این نشست بود. وی یکی از مهم‌ترین برنامه‎های دستگاه قضایی را مبارزه بدون تبعیض با فساد عنوان کرد و گفت که در اولین جلسه سران قوا بعد از تصدی مسئولیت قوه قضائیه و در تشریح برنامه‎های خود تأکید کرده که هر مستندی که درباره فساد به دستگاه قضایی ارجاع و هر پرونده‎ای که در این زمینه تشکیل شود، قاطعانه و عادلانه مورد رسیدگی قرار می‎گیرد. رئیسی خاطرنشان کرد: هیچ پرونده‎ای را در دستگاه قضایی زیرمیز نمی‎گذاریم و همه پرونده‎ها روی میز قضات هستند و مورد رسیدگی قرار می‎گیرند و قوه قضائیه در مبارزه بدون تبعیض با فساد مصمم است و آن را با جدیت پیگیری می‎کنیم.

دروغ، تهمت و شایعه روند دادرسی را مختل می‎کند

رئیس قوه قضائیه، از شایعه‎سازی و دروغ‎پراکنی و تهمت زدن به عنوان سمی مهلک برای مبارزه با فساد یاد کرد که روند دادرسی عادلانه را مختل می‎کند. از این رو از آحاد ملت خواست اگر گزارش یا مستنداتی درباره تخلف فرد یا افرادی دارند، به دستگاه قضایی ارائه دهند. رئیسی بر همین اساس متذکر شد: گفتن مسائل به افراد غیرمسئول به‎جای اعلام آن‌ها به دستگاه قضا و ایجاد سوءظن یا انگشت اتهام به سوی کسانی نشانه رفتن که مردم آن‌ها را به عنوان فردی صالح می‌شناسند، حتماً نظام دادرسی را دچار اخلال می‎کند و هیچ دردی را دوا نمی‎کند. رئیس قوه قضائیه، طرح اتهامات و شایعات در فضای حقیقی و مجازی را کاری غیرشرعی و غیراخلاقی دانست و تصریح کرد: پرونده‎ای که در دادگاه‎ها مطرح می‎شوند، بر اساس یک سیر حقوقی و قانونی شکل می‎گیرند و هر اقدامی خارج از این چارچوب، حتماً به دادرسی عادلانه آسیب خواهد زد.

دولت متولی قیمت‎گذاری و کنترل بازار است

آیت‎الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت بازار و قیمت‎ها اشاره کرد و گفت: تسعیر، قیمت‎گذاری و کنترل بازار وظیفه دولت‎هاست و مسئولان اجرایی باید با انجام وظایف خود در این زمینه، نگرانی مردم خصوصاً اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه را برطرف کنند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به گزارش‌های دریافتی درباره افزایش قیمت‎ها از شهر‌های مختلف و گفت‌وگوی خود با معاون اول رئیس جمهور در این زمینه، از مقامات دولتی خواست که برای ساماندهی قیمت‎ها و کنترل بازار اقدامی فوری و جدی انجام دهند و تأکید کرد هر جا لازم باشد، دستگاه قضایی نیز آماده همکاری با مسئولان اجرایی است. رئیسی با اشاره به آشفته‎بازار مسکن تصریح کرد: وضعیت مسکن به ویژه برای مستأجران و اقشار کم درآمد غیرقابل تحمل است و باید با اجرای فوری سازوکار‌هایی همچون اخذ مالیات از خانه‎های خالی که بعد ازچهار سال تصویب قانون هنوز اجرایی نشده، بازار مسکن سامان یابد.

ترامپ نمی‎تواند فریاد حق‎خواهانه مردم را خاموش کند

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی و بی‎عدالتی در امریکا و اروپا اشاره کرد و آن را نتیجه ظلم تاریخی سردمداران غرب به ملت‎ها و خصوصاً رنگین‎پوستان دانست و گفت: خشم مردم امریکا و اروپا علیه ظلم و بی عدالتی مقطعی نیست و نمی‎توان با اقدامات جنایت‌بار پلیسی و امنیتی آن را سرکوب کرد. رئیس قوه قضائیه ریشه این اعتراضات را ناکارآمدی و مفاسد ناشی از حاکمیت نظام لیبرال دموکراسی دانست و افزود: مردم امریکا و اروپا با به زیرکشیدن نماد‌های برده‎داری خواهان اجرای عدالت و پایان دادن به ظلم و تبعیض هستند، اما رئیس جمهور بی‎خرد امریکا با توسل به زور و نیرو‌های قهریه به‎دنبال سرکوب آنهاست.

رضایت ۷۰ درصدی مردم از دستگاه قضا

در این نشست دکتر زارع‎پور، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از راه‎اندازی سامانه نظرسنجی از مراجعه‎کنندگان به محاکم قضایی خبر داد و افزود: در مدت کوتاه راه‎اندازی این سامانه، برای ۲۸۰ هزار نفر از مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی پیامک نظرسنجی ارسال شده که از این تعداد ۱۲ هزار نفر در نظرسنجی شرکت کردند. وی تصریح کرد: این نظرسنجی شامل شش سؤال کلی بوده و بنا داریم تا در چهار مرحله دادسرا، جلسه رسیدگی، صدور حکم و اجرای احکام از مراجعه‎کنندگان نسبت به میزان رضایت‎مندی آن‌ها نظرسنجی صورت پذیرد. دکتر زارع‎پور گفت: در نظرسنجی اخیر به‎صورت میانگین ۷۰ درصد مراجعان از عملکرد همکاران قضا رضایت نسبی داشته که ۴۰ تا ۴۵ درصد آن‌ها رضایت‎مندی خود را زیاد و خیلی زیاد اعلام کردند.

کشف و انهدام باند سازماندهی شاهدان دروغین

حجت‎الاسلام عبداللهی، رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه هم در این جلسه به شناسایی و دستگیری یک باند سازماندهی شاهدان دروغین در استان گیلان اشاره کرد و گفت: این افراد با اجاره چند مغازه در اطراف دادگستری استان گیلان تحت‎پوشش ارائه خدمات کامپیوتری اقدام به سازماندهی شاهدان دروغین برای حضور در دادگاه‎ها کرده بودند که در مواردی موجب هتک آبرو و تضییع حقوق طرفین دعوای پرونده‎ها شده بود که با اقدامات صورت‎گرفته، ۱۹ نفر در این زمینه در دو مرحله دستگیر شدند. وی همچنین به گزارشی از بررسی محتوای تولیدشده در فضای مجازی در بازه زمانی اسفند ۹۸ تا خرداد ۹۹ اشاره کرده و افزود: جهت‎گیری کلی محتوای تولیدشده، رویکرد مثبت و استقبال از دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد را شامل شده است. به گفته رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، بخش مهمی از کاربران فضای مجازی نیز خواهان کشف و تلاش برای اصلاح فرایند‌های فسادزا در کشور توسط دستگاه قضایی شده‎اند.

آخرین وضعیت تحقیق و تفحص‎های مجلس

القاصی‎مهر، دادستان تهران که در جلسه گذشته شورای عالی قوه قضائیه از سوی آیت‎الله رئیسی مأمور رسیدگی به گزارش‌های تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی شده بود، در این نشست گزارشی از روند رسیدگی به ۲۹ پرونده تحقیق و تفحص مجلس که به دستگاه قضا ارجاع شده بودند ارائه کرد. وی با اشاره به مفتوح بودن تعداد قابل توجهی از گزارش‌های مذکور توضیح داد: مشکل قابل توجهی که در پرونده‎های تحقیق و تفحص ارجاعی به قوه به چشم می‌خورد و مانع رسیدگی و صدور حکم قطعی برای آن‌ها می‌شود، کلی بودن گزارش‌ها، ضمیمه ‎نشدن مستندات کافی، عدم پیگیری جدی از طرف نمایندگان معرفی شده و تأخیر در ارائه این گزارش‌ها بوده است. آیت‎الله رئیسی در واکنش به این گزارش به دادستان تهران مأموریت داد تا ضمن مکاتبه به مجلس و درخواست برای ارائه مستندات تکمیلی گزارش‌های ارجاعی به دستگاه قضا، زمینه را برای رسیدگی قطعی و روشن به این گزارش‌ها فراهم نماید.

انهدام شبکه فساد در شهرداری پردیس

دادستان تهران در بخش دیگری از گزارش خود از رسیدگی به پرونده فساد تشکیلاتی در شهرداری و شورای شهر پردیس خبر داد و گفت که در این پرونده شهردار فعلی و سابق پردیس و همچنین تمام اعضای فعلی و سابق شورای این شهر بازداشت شده‎اند. القاصی‎مهر خاطرنشان کرد: پرونده مشابهی در شهرداری لواسان تشکیل شده و تعدادی از متهمان این پرونده در بازداشت به سر می‎برند و بسیاری از اموال آن‌ها که با زدوبند و رشوه به دست آمده، شناسایی و توقیف شده‎اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
0
این سوال را با تحقیق پاسخ دهید :
آیا ژاپنی ها یا کره ای ها آلمانی ها - ایتالیایی ها با فروش دلار و طلا و مسکن داراییهایشان را افزایش میدهند یا با کار های مفید و تولید ....؟....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار