کد خبر: 1006870
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۹
فقط چند روز بعد از مذاکرات استراتژیک امریکا با عراق، پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد مورد حمله موشکی قرار گرفته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزارت کشور عراق دیروز حمله موشکی به پایگاه نظامیان امریکا در نزدیکی بغداد را تأیید کرد. در حمله به التاجی که شنبه شب اتفاق افتاد، یک موشک کاتیوشا شلیک شد و به پایگاه نظامی «التاجی» واقع در شمال بغداد اصابت کرد. یک منبع که نخواست نامش فاش شود، گفته که اطلاعات اولیه حاکی از آن است که این حمله خسارت و تلفاتی به همراه نداشته است. رسانه‌های عراق نیز درباره این حمله گزارش داد که دو فروند موشک کاتیوشا به پایگاه التاجی اصابت کرده است. طبق اعلام این رسانه، این موشک از نزدیکی تأسیسات النصر، واقع در شمال بغداد شلیک شده و خسارتی به همراه نداشته است. فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز در بیانیه‌ای نسبت به این حمله واکنش نشان داد و تأکید کرد: به‌رغم هشدار‌های قبلی ما به طرف‌هایی که با اختلال در امنیت و تهدید نیروهای‌مان و همچنین حمله به پایگاه‌های آن‌ها درصدد برهم زدن معادلات هستند، شامگاه شنبه دو فروند موشک کاتیوشا را از خیابان اصلی مقابل تأسیسات النصر در شمال بغداد شلیک کردند. در ادامه این بیانیه آمده است: موشک‌های مذکور به داخل فرودگاه التاجی اصابت کردند، اما خسارتی به همراه نداشت. این حمله پیامی از سوی طرف‌های مذکور بوده و حاکی از آن است که آن‌ها هیچ خیری را برای عراق و ملت آن به ویژه در مرحله کنونی نمی‌خواهند.

حمله به پایگاه امریکایی چند روز بعد از آغاز مذاکرات امریکا با عراق انجام شد. «حارث حسن» مشاور نخست‌وزیر عراق در امور خارجه در گفتگو با خبرگزاری عراق (واع) گفت: «آنچه میان طرفین جریان داشت مذاکرات درباره موضوعی مشخص نبود بلکه آغاز گفتگو‌ها در سطوح و مسائل متعدد بود.» وی خاطرنشان کرد: «جلسه نخست این گفتگو‌ها در سطح هیئتی به ریاست سرپرستان وزیران خارجه دو کشور و نمایندگان وزارتخانه‌های ذی‌ربط بود. انتخاب اعضای هیئت نیز بر اساس محور‌های توافقنامه چارچوب استراتژیک، از جمله محور امنیتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشت بود. طبیعی است که نمایندگان این وزارتخانه‌ها درباره آنچه که آن را در ارتباط با روابط عراق و امریکا می‌دانند، صحبت کنند. حسن افزود: «این عقیده و ایده، که این گفتگو‌ها به موضوع حضور نیرو‌های امریکایی در عراق محدود خواهد شد، اشتباه است، چرا که محور امنیتی یکی از محور‌ها است و شامل موضوع حضور نیرو‌های امریکایی، همکاری لجستیکی، آموزش و تسلیح است.» مشاور نخست‌وزیر عراق با تأکید بر اینکه «این گفتگو‌ها در سطوح متعددی برای پیگیری موارد توافق‌شده ادامه می‌یابد»، عنوان کرد با پایان یافتن بحران کرونا، احتمالاً هیئتی عراقی به ریاست نخست‌وزیر یا وزیر خارجه به ایالات متحده امریکا می‌رود.

بازگشت سفیر عربستان به بغداد

سفیر عربستان و کادر سفارتخانه این کشور در عراق دیروز به بغداد بازگشتند. یک منبع آگاه اعلام کرد که دیروز هواپیمای عربستان که حامل سفیر این کشور و کادر سفارتخانه است در فرودگاه بین‌المللی بغداد فرود آمده است. اقدام طرح ریاض برای حمایت از دولت مصطفی الکاظمی است. این منبع افزود: مقامات عراق با ورود این هواپیما به فرودگاه بغداد موافقت کرده‌اند. عربستان دسامبر ۲۰۱۵ سفارت خود در بغداد را که از زمان حمله عراق به کویت بسته شده بود، بازگشایی و ثامر السبهان را به عنوان سفیر خود تعیین کرد، اما بعداً به دلیل مداخله‌های السبهان در امور داخلی عراق تنش میان دو کشور بالا گرفت و عربستان عبدالعزیز الشمری را به جای وی تعیین کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار