کد خبر: 1006868
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۳
پلیس امریکا یک سیاهپوست دیگر را کشت
کشته شدن جوانی سیاهپوست در یکی از ایالات شرقی امریکا به ضرب گلوله پلیس این کشور بار دیگر مردم را به خیابان‌ها کشاند. حجم تنش‌ها در شهر آتلانتا به حدی بالا بود که رئیس پلیس این شهر از سمت خود کناره‌گیری کرد. یک لاتین‌تبار هم شنبه شب به ضرب گلوله پلیس در «سن‌برناندینو» کشته شده است. این تحولات در بحبوحه ناآرامی‌ها به دنبال قتل جورج فلوید، زمینه را برای واکنش‌های بیشتر به نژادپرستی در امریکا از جمله اعتصاب سراسری و اعتراض در نوزدهم ماه جاری میلادی مساعد کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بخت با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که می‌کوشد با آرام کردن اوضاع، زمینه را برای تبلیغات انتخابات ۲۰۲۰ مساعدکند، همراه نیست. در شرایطی که هنوز آتش اعتراضات به قتل جورج فلوید، سیاهپوست ساله ۴۴ ساله شعله‌ور است، خبر کشته شدن ریشارد بروکس، دیگر سیاهپوست امریکایی منتشر شده است؛ خبری که دفتر تحقیقات ایالت جورجیا به نقل از اداره پلیس شهر آتلانتا هم آن را تأیید کرده است. این جوان ۲۷ ساله که روز یک شنبه برای تحویل گرفتن غذا به رستورانی در شهر آتلانتا رفته بود، در پی درگیری با نیرو‌های پلیس از پای در آمد. گزارش‌ها حاکی از آن است که بروکس در خودرو به خواب رفته بود و مشتریان رستوران برای بررسی اوضاع وی با پلیس تماس گرفتند. پلیس آتلانتا هم گفته که تست تنفس الکل بروکس مثبت بود و او در برابر بازداشت مقاومت کرد. با این حال در ویدئویی که از این واقعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دو مأمور پلیس در حال درگیری با بروکس در پارکینگ رستورانی دیده می‌شوند. بروکس دستگاه شوک الکتریکی یک مأمور را می‌گیرد و فرار می‌کند. افسر دیگر سپس با کمک یک دستگاه شوک الکترونیکی بروکس را هدف قرار می‌دهد و بعد هر دو افسر هنگام دویدن از کادر تصویر خارج می‌شوند. پس از شنیدن صدای تیراندازی، بروکس در حالی که روی زمین افتاده است، دیده می‌شود. او به بیمارستان منتقل شد، اما بعداً درگذشت. یک مرد لاتین‌تبار دیگر هم شنبه شب به ضرب گلوله افسر پلیس شهر «سن‌برناندینو» کشته شد. اداره پلیس گفته که این مرد لاتین تبار اسلحه در دست داشته است.

بازداشت ده‌ها نفر

آتلانتا پیش‌تر هم عرصه اعتراضات مردمی به قتل جورج فلوید بود و کمتر از ۲۴ ساعت پس از کشته شدن بروکس، این شهر بار دیگر عرصه تظاهرات در اعتراض به نژادپرستی شد. معترضان به قتل بروکس به خیابان‌های آتلانتا مرکز ایالت جورجیا ریختند. سخنگوی پلیس آتلانتا از بازداشت حداقل ۳۶ نفر خبر داده است. نیرو‌های امنیتی و پلیس آتلانتا ضمن دستگیری تعدادی از معترضان از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن آن‌ها استفاده کردند. گروهی از معترضان سفیدپوست هم در آتلانتا با تشکیل صف بین پلیس ضدشورش و معترضان دیگری که بزرگراه بین ایالتی آتلانتا را مسدود کرده‌اند، مانع ایجاد کردند.

انتشار خبر قتل این جوان سیاهپوست، همچنین باعث شد معترضان با محاصره محلی که بروکس در آنجا به قتل رسیده بود، ساختمان را به آتش بکشند. این ساختمان به طور کلی ویران شد و از بین رفت. معترضان خودرو‌هایی را که در محل پارک بود به آتش کشیدند و پلیس هم برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد. در پی بالا گرفتن موج اعتراضات، اریکا شیلدز، رئیس پلیس شهر استعفا کرد. در بیانیه‌ای که به این منظور منتشر شده، آمده است: «زمان آن فرا رسیده است که اکنون این شهر رو به جلو حرکت کند و میان مأموران اجرای قانون و جوامعی که به آن‌ها خدمت می‌کنند، اعتماد ایجاد شود.»‌در پی این اقدام، کیشا لنس باتمز، شهردار آتلانتا نیز با تأیید این استعفا در کنفرانسی مطبوعاتی خواستار تعلیق فوری دو افسر پلیس خاطی شد و گفت باور ندارد که آنچه درباره دلیل حمله به بروکس اعلام شده، توجیهی برای استفاده از نیروی کشنده باشد. با این حال رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ که می‌کوشد اوضاع را عادی جلوه دهد، گفته است: «شلیک در آتلانتا هرچه که باشد، پرونده مشابه جورج فلوید نیست. این ویدئو (نحوه درگیری و قتل بروکس) شرایطی را نشان می‌دهد که ممکن است استفاده از سلاح را توجیه کند. تنها پاسخ مسئولانه این است که تا انجام تحقیقات کامل، افسر پلیس به حالت تعلیق درآید.»

تجهیز ارتش به سلاح گرم

شبکه خبری امریکایی بلومبرگ از نامه مقامات پنتاگون پرده برداشت که در آن آمده است، نیرو‌های ارتش که هفته گذشته خارج واشنگتن مستقر شده بودند، به سرنیزه و مهمات گرم مجهز شده بودند. براساس گزارش این شبکه خبری در نامه مارک اسپر وزیر دفاع و مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش به تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) که خطاب به سران کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان نوشته شده، آمده است: «هرگز سلاح‌ها پر و آماده شلیک نشدند، اما به منظور آمادگی برای شرکت در عملیات احتمالی در حالت آماده‌باش، فرمانده گارد قدیمی دستور داد سرنیزه و میزان محدودی مهمات در اختیار نیرو‌ها قرار گیرد.»

همچنین پس از اینکه تعدادی از مقامات سابق از همراهی رئیس ستاد مشترک ارتش با ترامپ در محوطه کاخ سفید انتقاد کردند، میلی روز پنج شنبه از این اقدام عذرخواهی کرد و گفت: «حضور من در آن زمان و در آن فضا این تصور را ایجاد کرده است که ارتش در امور سیاست داخلی مداخله می‌کند.»

سازمان‌دهندگان اعتراضات در آتلانتا به کشته شدن فلوید و بروکس در گفتگو با روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست، خواستار برگزاری اعتصاب سراسری کارگران سیاهپوست در روز ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) که در آن پایان برده‌داری در این کشور جشن گرفته می‌شود، شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود روز ۱۹ ژوئن که در امریکا به عنوان روز آزادی شناخته می‌شود و تعطیل است، صحنه برپایی اعتراضات گسترده و اعتصاب باشد.

جنبش موسوم به «جان سیاهپوستان مهم است»‌همچنین خواستار اعتصاب‌های سراسری و تظاهرات در این روز شده است و در هشتگی از همه کارگران خواسته است در این روز به منظور همبستگی علیه رفتار‌های بی‌رحمانه پلیس و نژادپرستی اعتصاب کنند. در این هشتگ از همه خواسته شده است صرف‌نظر از نژاد خود، در این اعتصاب شرکت کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
0
سلام. یانکی ها وحشی و بی فرهنگ هستند. این گوشه ای از وحشیگریه آنها ، اتفاقاتی در خفا می افتاد در غرب هولناک و باور نکردنی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار