کد خبر: 1006855
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی باید همه اطلاعات ریز اقتصادی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد، گفت: دستگاه‌های اجرایی که اطلاعات درست را به سازمان امور مالیاتی نداده‌اند، بودجه‌شان تا زمانی که آمار را اصلاح کنند، معلق یا متوقف می‌شود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیدعلی پارسا با حضور در برنامه «نگاه یک» گفت: اکنون ماهانه حدود ۱۲تا ۱۳هزار میلیارد تومان، مالیات به روش‌های گوناگون وصول می‌کنیم. در حالی که فقط حقوق پرداختی همه کارکنان کشوری، لشکری و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی، حدود ۲۷تا ۲۸هزار میلیارد تومان است. بنابراین نظام مالیاتی کنونی باید به طور اساسی تغییر کند تا در درآمد‌های مالیاتی کشور، جهش اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه مالیات، هزینه زندگی اجتماعی است، گفت: اداره کشور تفاوتی با اداره خانواده ندارد، زمانی که هزینه‌های جاری خانواده بیش از درآمدش است یا باید درآمد‌ها را افزایش داد یا فروش اموال و دارایی اتفاق بیفتد یا قرض انجام شود.

چاپ پول، فشار بر طبقات متوسط

پارسا ادامه داد: امکان دیگری مانند چاپ پول توسط دولت‌ها هم وجود دارد که این بدترین راه است، زیرا موجب افزایش تورم می‌شود که این افزایش، ظالمانه‌ترین نوع مالیات است، زیرا فشار آن به طبقات متوسط، پایین و حقوق ثابت بگیران وارد می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: یکی از اصول مالیاتی، تمرکز بر طبقات و دهک‌های بالاست و در همه دنیا هم این‌گونه است، طبقات بالاتر مالیات بیشتری را می‌پردازند. ۳۵درصد کل بودجه عمومی کشورمان از مالیات تأمین می‌شود، در حالی که این رقم در کشور‌های دیگر حدود ۸۵درصد است.

پارسا با اشاره به اینکه به علت شیوع کرونا تصمیم گرفته شد تکالیف مالیاتی چندماه عقب بیفتد، افزود: مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی مشاغل از خرداد به پایان مردادماه و اشخاص حقوقی و شرکت‌ها از تیر به پایان شهریور، موکول شد. ارسال این اظهارنامه‌ها، تکلیف قانونی مؤدیان است و اگر در مهلت مقرر انجام نشود، مشمول ۳۰ درصد جریمه غیرقابل بخشش می‌شود.

پارسا درباره بخشودگی جرائم مالیاتی هم گفت: پارسال این تصمیم بزرگ و جدی گرفته شد که یکی از اهداف مشخص آن، در آمدن همه مؤدیان به ویژه تولیدکنندگان از زیر بار فشار بدهی‌های مالیاتی بوده است و این فرصت فراهم شدن با بخشودگی کل جرائم و پرداخت اصل بدهی‌ها، از زیر بار فشار سنگین این بدهی‌ها خارج شوند. پارسال از این محل حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه کشور تأمین منابع مالی شد.

وی اضافه کرد: امسال کسانی که اصل بدهی‌های مالیاتی خود را تا پایان دی پارسال تا ۳۱ خرداد امسال پرداخت کنند، ۹۰درصد در بخش تولید و ۸۰درصد در بخش خدمات از بخشودگی جرائم قابل بخشش برخوردار می‌شوند و این ادامه سیاست پارسال است. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: در ماه‌های بعد به ازای هر ماه تأخیر در پرداخت اصل بدهی، میزان این بخشودگی ۲درصد کاهش می‌یابد، اما بدهی‌ها و جرائمی که از دی پارسال تاکنون ایجاد شده است اگر تا پایان تیر پرداخت شود ۱۰۰درصد جرائم، بخشیده می‌شود.

حذف مالیات علی‌الرأس در سال جاری

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: حذف تشخیص علی الرأس مالیات، خواسته همه مؤدیان است و امسال در پی حذف این موضوع هستیم و این تکلیف قانونی ماست و امسال حتماً آن را عملیاتی می‌کنیم.

پارسا افزود: براساس این موضوع، اطلاعات و شاخص‌های لازم را برای تعیین مالیات در اختیار داریم و با توجه به آن، حد و دامنه قابل قبول برای هر مؤدی مالیاتی را تعیین می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر اظهارات مؤدیان، مطابق با اطلاعات ما صادقانه باشد آن را می‌پذیریم، اما اگر اظهارات مؤدیان، کم‌گویی عامدانه باشد یا با اطلاعات ما خیلی فاصله داشته باشد به آن رسیدگی سخت‌تر از معمول می‌کنیم و این روش در همه جای جهان انجام می‌شود.

۴۵ هزار میلیاردتومان فرار مالیاتی

پارسا با بیان اینکه فرار مالیاتی، نپرداختن حق مردم و برداشتن حق‌الناس است، افزود: سازمان امور مالیاتی بر حدود ۴هزار نفر که وضع درآمدی و ثروتی بالایی دارند و مالیات کمی می‌پردازند، متمرکز شده و کار‌های آن‌ها در حال انجام است و در همه استان‌ها این کار پیگیری می‌شود و برابر با مستندات قطعی و بدون جنجال و هیاهو به زودی به نتیجه می‌رسد.

۴۰ تا ۴۵ هزار میلیاردتومان فرار مالیاتی داریم

وی اضافه کرد: بر اساس برآوردها، حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با این اقدامات مبتنی بر اطلاعات، آن را وصول کنیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: دستگاه‌های اجرایی هنوز آن‌گونه که شایسته اداره کشور است، اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی نداده‌اند؛ بودجه آن دستگاه‌های اجرایی را معلق یا متوقف می‌کنیم تا زمانی که این کار را انجام دهند. سازمان امور مالیاتی تا پارسال راهبرد تعامل داشت، اما اکنون بر طبق مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی عمل می‌کنیم و باید همه اطلاعات ریز اقتصادی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

پارسا با بیان اینکه امیدواریم مرحله نخست نظام مالیاتی هوشمند تا پایان سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود، افزود: تا دو هفته دیگر، دستگاه‌های اجرایی را که همکاری کرده‌اند یا نکرده‌اند، اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات بر عایدی سرمایه دیده شده است، اضافه کرد: همچنین مالیات بر مجموع درآمد‌ها هم عملیاتی و معافیت‌های مالیاتی هم ساماندهی می‌شود. امیدواریم این اصلاحیه هر چه زودتر در دولت نهایی شود و مجلس پیش از بودجه سال ۱۴۰۰ آن را تصویب کند.

وی با اشاره به اینکه تقریباً همه کشور‌های جهان، مالیات بر عایدی سرمایه دارند، افزود: موضوع دوم این مالیات، تأمین منابع برای دولت است و موضوع اصلی آن مقابله با فعالیت‌های سوداگرانه و اختلال‌زاست. آقای پارسا با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم است، اضافه کرد: همه دستگاه‌های اجرایی باید متناسب با وظایف تخصصی خود، سامانه‌هایی با ریزداده‌های اطلاعاتی باکیفیت را داشته باشند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی متولی راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان است و این سامانه راه‌اندازی شده است و اطلاعات مورد نیاز باید در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

وزارت راه و شهرسازی اطلاعات خانه خالی را بدهد، مالیات می‌گیریم

پارسا با بیان اینکه از خانه‌های خالی باید مالیات بگیریم، افزود: از خانه‌های خالی در سال نخست، مالیات گرفته نمی‌شود، در سال دوم ۵۰ درصد درآمد اجاره تخمینی آن مشمول مالیات و در سال سوم ۱۰۰درصد درآمد اجاره آن مشمول مالیات می‌شود، اما به نظر می‌رسد این میزان، بازدارنده نباشد و باید شدیدتر شود.

وی افزود: کمیسیونی مرکب از راه و شهرسازی، سازمان امور مالیاتی و سازمان دهیاری و شهرداری‌ها، قیمت روز املاک و اجاره آن را تعیین می‌کند.

پارسا ادامه داد: به محض اینکه وزارت راه و شهرسازی بتواند اطلاعات خانه‌های خالی و متراژ آن را به سازمان امور مالیاتی بدهد، بلافاصله وارد مرحله اجرای مالیاتی آن می‌شویم. تا زمانی که جریمه‌ها بازدارنده و مشوق‌ها برانگیزاننده نباشند به اهداف نمی‌رسیم.

اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی، منطق اقتصادی ندارد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه در شرایط معمول اقتصادی باید مشمول انواع سرمایه شود، گفت: زمانی که تورم ۳۵درصد و نرخ سود سپرده بانکی ۱۵درصد است، ارزش پول سپرده گذاران بانکی ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و مالیات ستاندن از آن موضوعیت پیدا نمی‌کند، اما در حالت عادی که نرخ سود سپرده بیش از نرخ تورم است حتماً باید از آن هم مالیات گرفت. بنابراین در شرایط موجود، اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی، منطق اقتصادی ندارد و این موضوع در وزارت امور اقتصادی و دارایی و دولت مطرح نیست. سازمان امورمالیاتی، دستگاه دخل کشور است و باید شجاع، سالم و مورد حمایت باشد.

پارسا افزود: پارسال حدود ۳۰درصد، قطعیت بخشیدن‌های مالیاتی از سال پیش از آن بهتر و ۲۴درصد، ورودی به هیئت‌های حل اختلاف کمتر شد.

وی اضافه کرد: در همه اقشار و مشاغل ۱۰تا ۱۵درصد، درآمد بالایی دارند و بقیه درآمد‌های متوسط یا پایین دارند، بنابراین مالیات‌ها باید متناسب با درآمد افراد باشد و نباید فقط به حرفه و شغل افراد توجه شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: اخذ مالیات مستقیم همه اقشار و گروه‌ها به عنوان یکی از اصول عدالت باید عملیاتی شود و در هیچ جای جهان، کل یک شغل یا حرفه را از مالیات معاف نمی‌کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
0
1
اینهمه ساخت آپارتمان های لاکچری بسیار گرانقیمت برای کیست ؟ این یعنی به هدر دادن منابع پولی و بانکی جامعه ...یک قانون خوب بعد از تصویب باید درست اجرا شود و نباید تبصره های بعدی ماهیت قانون را تغییر دهد مالیات بر خانه های خالی بشدت قیمت مسکن را پایین خواهد آورد اما نمی‌فهمیم چرا قوانین خوب یا تصویب نمی‌شوند یا به حاشیه رانده میشوند و یا آنقدر بند و تبصره به آن اضافه میشود که به ضد خود تبدیل میشود ویا اصلا اجرا نمیشود !! علت چیست ؟!...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار