کد خبر: 1006848
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
از سوی نمایندگان مجلس تشریح شد
اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس یازدهم شورای اسلامی توسط وکلای ملت با ۱۵۹ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۴ نماینده حاضر در جلسه به کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم شورای اسلامی ارسال شد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: علی جدی دبیر کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم شورای اسلامی به فارس گفت: کمیسیون تحقیق نسبت به بررسی پرونده غلامرضا تاجگردون ورود کرده و به زودی جلسات خود را تشکیل می‌دهد. وی در همین رابطه ادامه داد: قطعاً در جلسات بررسی پرونده تاجگردون از معترضان دعوت خواهد شد و بدین ترتیب تصمیمات لازم در مورد پرونده منتخب اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخبان مجلس به مدت ۱۵ روز فرصت دارد تا اعتبارنامه تاجگردون و موارد مورد اعتراض نمایندگان را بررسی کنند. همچنین مالک شریعتی نماینده مردم تهران و یکی از معترضین به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: چنانچه کمیسیون تحقیق به این نتیجه برسد پرونده تاجگردون مورد تأیید است گزارش مربوطه به صحن علنی مجلس ارجاع و رأی‌گیری می‌شود، اما اگر کمیسیون اعتبارنامه منتخب گچساران را رد کند باز هم گزارش در صحن علنی مجلس بررسی و رأی‌گیری خواهد شد و تفاوتی که دارد این است که فرد مورد اعتراض در این جلسه فرصت دارد از خود دفاع کند.

اعتبارنامه تاجگردون در صحن رأی‌گیری می‌شود

شریعتی در ادامه خاطرنشان کرد: نماینده‌ای که به اعتبارنامه او اعتراض شده است با وجود عدم تأیید اعتبارنامه می‌تواند به وظایف نمایندگی از جمله حضور در صحن علنی، عضویت در کمیسیون‌های تخصصی و انتخابات آن عمل کند و در فرآیند تنقیحی مجلس مشارکت داشته باشد، تنها در مواردی که نسبت به رأی خود مطرح باشد نمی‌تواند در این رأی‌گیری شرکت کند. وی در خاتمه گفت: اگر گزارش کمیسیون اعتبارنامه نظر به رد اعتبارنامه تاجگردون باشد و نهایتا نمایندگان در صحن علنی پس از بررسی‌های صورت گرفته اعتبارنامه وی را رد کنند، نهایتاً اعتبارنامه او رد شده و از مجلس خارج می‌شود.

بر اساس آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی، گزارش هریک از شعب درباره تأیید یا رد اعتبارنامه‌ها بدون ذکر دلیل در مجلس قرائت می‌شود. درصورتی که گزارش شعبه مبنی بر رد اعتبارنامه باشد یا اینکه معترضین بر اعتراض خود باقی باشند، اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد. در غیراین صورت اعتبارنامه مصوب تلقی شده و رئیس مجلس تصویب آن را اعلام می‌کند.

بر این اساس کمیسیون تحقیق (که اعضای آن در روز اول فعالیت مجلس و در شعب پانزده‌گانه انتخاب شده‌اند)، ظرف حداکثر ۱۵ روز به دلایل و توضیحات کتبی شعب و معترضان (که باید ظرف پنج روز از تاریخ ارجاع‌اعتبارنامه به کمیسیون، به آن کمیسیون فرستاده باشند) رسیدگی می‌کند و پس از استماع و بررسی توضیحات شفاهی معترضین و مدافعات کتبی یا حضوری نماینده مورد اعتراض، نظر خود را به مجلس ارسال می‌کند. در صورت عدم حضور عمدی نماینده مورد اعتراض در کمیسیون یا عدم ارسال مدافعات کتبی کمیسیون می‌تواند بدون استماع مدافعات وی نظرخود را به مجلس ارسال دارد. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس چنانچه اعتبارنامه نماینده‌ای از طرف شعبه یا نماینده‌ای مورد اعتراض قرارگرفته و به کمیسیون تحقیق احاله شده باشد نظر کمیسیون‌مذکور در مجلس قرائت می‌شود. اگر گزارش کمیسیون تحقیق مبنی بر رد اعتبارنامه باشد مخبر کمیسیون ادله رد اعتبارنامه را توضیح می‌دهد. درصورتی که گزارش مبنی بر تأیید صحت اعتبارنامه باشد یا در موعد مقرر گزارش ندهد، ابتدا مخبر شعبه معترض، ادله رد اعتبارنامه را توضیح می‌دهد و نماینده معترض حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت می‌کند.

همچنین چنانچه نماینده بدون عذر موجه (به تشخیص هیئت رئیسه) تا ۱۰ روز پس از ابلاغ به وی برای دفاع از صحت اعتبارنامه خود در جلسه‌حاضر نشود، مجلس با استماع گزارش کمیسیون تحقیق و صحبت معترض وارد رأی‌گیری می‌شود. در صورتی که نماینده یا نمایندگان معترض به دلایل موجه در جلسه حضور نداشته باشند می‌توانند با اطلاع قبلی هیئت رئیسه، دلایل اعتراض خود را کتباً به نماینده دیگری تحویل دهند تا توسط او در مجلس قرائت شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار