کد خبر: 1006747
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
رئیس ادارۀ مطبوعات آستان قدس رضوی اعلام کرد:
بیش از 480 عنوان نشریۀ ادواری مربوط به شهرهای مختلف استان لرستان در آرشیو مطبوعات رضوی نگهداری می‌شود که این رقم، این آرشیو را در صدر مراکز لرستان‌پژوهی قرار داده است.

رئیس ادارۀ مطبوعات آستان قدس رضوی اعلام کرد: در آرشیو مطبوعات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی 480 عنوان نشریۀ ادواری مربوط به شهرهای مختلف استان لرستان آرشیو شده است که در 70 سال گذشته به چاپ رسیده‌اند و بیش از 450 عنوان مربوط به پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

ابراهیم حافظی با بیان این‌که شهرهای خرم‌آباد و بروجرد بیشترین سهم را در چاپ نشریه داشته‌اند افزود: 165 عنوان هفته‌نامه و روزنامه طی 70 سال گذشته در این استان چاپ شده است و دانشگاه‌های استان با تعداد 140 عنوان در صدر ناشرین مطبوعاتی هستند که البته 107 عنوان آن نشریۀ دانشجویی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین و قدیمی‌ترین روزنامه‌های این استان همچون «راز»، «طلیعۀ لرستان»، «فروغ لرستان» و نشریه‌های «ندای لرستان»، «صدای لرستان»، «زبان لرستان» و «سالنامۀ دبیرستان پهلوی بروجرد» تعدادی از نشریات دهۀ 20 و 30 خورشیدی هستند که نسخه‌هایی از آن‌ها در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی موجود است.

حافظی با بیان این‌که تعداد 290 عنوان از نشریات استان لرستان موجود در گنجینۀ رضوی به‌دست استاد سیدفرید قاسمی، ملقّب به «حافظۀ مطبوعات ایران» وقف کتابخانۀ آستان قدس رضوی شده است تصریح کرد: یکی از شاخه‌های مطالعاتی این نشریه‌پژوه برجستۀ ایرانی، لرستان‌شناسی است و منابع بسیاری در این زمینه تألیف و گردآوری کرده و مجموعۀ مهمی از کتب و مطبوعات را نیز وقف شهر خرم‌آباد کرده است.

وی در این باره ادامه داد: استاد قاسمی که خود، زادۀ خرم‌آباد است، در سال 1392 در اقدامی ارزشمند و خداپسندانه با هدف صیانت این آثار گرانسنگ، مجموعۀ نفیسی از مطبوعات ایران را مشتمل بر 2 هزار عنوان نشریۀ ادواری وقف کتابخانۀ آستان قدس رضوی کرد که در تالاری با نام وی حفظ و نگهداری می‌شود.

حافظی در پایان ضمن اشاره به این‌که در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی از تمام استان‌های ایران نشریات بسیاری فراهم‌آوری و آرشیو شده است یادآور شد: ادارۀ مطبوعات آستان قدس 40 سال پس از شکل‌گیری مستقل آن، در حال حاضر با مجموعۀ مهمی از نفایس مطبوعاتی از آمادگی پاسخگوبی به محققان سراسر کشور برخوردار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار