کد خبر: 1006720
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
استاندار آذربایجان‌شرقی:
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ۵ درصد جمعیت کشور در این استان زندگی می‌کنند، گفت: سهم بودجه استان متناسب با نیازهای جمعیتی نیست.

محمدرضا پورمحمدی، روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه و ستاد اقتصادی مقاومتی استان افزود: بودجه این استان از بودجه کل کشور نیز باید به همان نسبت جمعیتی باشد در حالی که در بودجه کل کشور در رتبه نهم یا دهم قرار دارد و این مساله به دور از انصاف است.

وی با اشاره به احتمال برگشت لایحه بودجه سال جاری به مجلس شورای اسلامی برای بررسی مجدد، اظهار داشت: در این صورت لازم است نمایندگان آذربایجان شرقی در خصوص سهم استان از بودجه کل کشور رایزنی کنند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در صورتی که لایحه بودجه به مجلس برگشت داده نشود، نمایندگان استان لازم است تا در بودجه ۱۴۰۰ نسبت به هماهنگ کردن سهم بودجه آذربایجان شرقی نسبت به نیازهای جمعیتی آن تلاش کنند.

پورمحمدی، ادامه داد: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور و نبود وضعیت خوب در وصول مالیات باید به فکر ایجاد منابع درآمدی جدیدی مانند افزایش مشارکت، جذب سرمایه گذاری، واگذاری شرکت ها، فراهم کردن زمینه تهاتر بدهی های دستگاه ها به پیمانکاران و استفاده از فاینانس بود.

وی یادآوری کرد: با وجود افزایش حدود ۱۰ درصدی اعتبارات هزینه ای و ۲۲ درصدی اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان در بودجه سال جاری، با این اعتبارها فقط می توان به سختی کارها را رفع و رجوع کرد چراکه منابع زیادی در اختیار استان نیست.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: امسال با تامین ۱۰۰ درصدی بودجه ۶۸ پروژه مهم و اولویت دار نیمه تمام استان، این پروژه ها تکمیل و به بهره برداری می رسند و هیچ پروژه جدیدی در سال جاری در دستگاه های اجرایی تعریف و هیچ نیروی جدیدی نیز جذب نمی شود.

پورمحمدی، افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان دولت را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: تخصیص ۷۰ درصد بودجه استان با گذشت حدود ۳ ماه از سال جاری اتفاق خوب و خوشایندی بوده و باید از ظرفیت تبصره ۱۹ اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای بودجه سال جاری برای اجرای طرح های مشارکتی استفاده بیشتری کرد.

۶۸ پروژه مهم و اولویت دار استان امسال به بهره برداری می رسد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: در سال جاری ۸۹۴ پروژه احداثی در استان باید تکمیل شود که از این تعداد با تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار ۶۸ پروژه مهم و اولویت دار نیمه تمام، این پروژه ها به بهره برداری می رسند.

داوود بهبودی، با اشاره به رشد ۲۶ درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، افزود: براساس جداول لایحه بودجه، اعتبارات استان در بخش تملک دارایی های سرمایه به حدود ۴۴۷ میلیارد تومان و اعتبارات ۲۳ دستگاه استان در بخش هزینه ای نیز با رشد ۱۰.۱۶ درصدی به ۵۶۰ میلیارد تومان رسیده است. 

وی با بیان اینکه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کشور در سال جاری حدود ۲.۵ درصد رشد کرده است، اظهار داشت: اعتبارات بخش هزینه ای کشور نیز در سال ۹۹ با حدود ۸.۵ درصد رشد به ۱۳ هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان رسیده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال گذشته تخصیص اعتبارات استان زیر ۵۰ درصد بود بنابراین اعتبارات امسال صرف جبران مانده تخصیص سال گذشته می شود.

بهبودی، با اشاره به اینکه رویکرد هزینه بودجه در سال جاری تکمیل پروژه های ملی اولویت دار و مهم است، ادامه داد: با توجه به کسری تخصیص بودجه سال ۹۸، در سال جاری هیچ پروژه جدیدی در استان تعریف نمی شود.

وی، افزایش ۲۰ درصدی میزان اضافه کار سالانه، ۹.۵ درصدی ماموریت های سالانه، ۱۶ درصدی کمک هزینه مسکن و ۱۲.۵ درصدی سایر هزینه ها و رفاهی را از ویژگی های بودجه سال جاری اعلام کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: رویکرد استان در اجرای قانون بودجه سال جاری در بخش عمرانی از جمله شامل تامین اعتبار بخش حمل و نقل، به روز رسانی ایستگاه های هواشناسی و تامین اعتبارات بنیاد مسکن برای اجرای پروژه های نیمه تمام است.

بهبودی، با اشاره به افزایش ۲۲.۵ درصدی اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای تبصره ۱۹ افزود: بودجه سال ۹۸ از محل این تبصره حدود ۳۷ میلیارد تومان بود که این میزان در سال جاری به ۴۶ میلیارد تومان رسیده است و از محل اعتبارات آن می توان طرح های مشارکتی و غیردولتی را با استفاده از ۳۰ درصد از محل اعتبارات استانی و ۷۰ درصد آورده شخصی اجرا کرد. 

در این جلسه مسوولان کارگروه های «اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان، و خانواده»، « آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری» و سایر کارگروه ها گزارشی از فعالیت های خود در سال گذشته و برنامه های پیشنهادی خود برای سال جاری را ارایه کردند.

جمعیت آذربایجان شرقی در حدود ۴ میلیون نفر معادل ۵ درصد جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر